Pagina 3 van 3

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 30 sep 2019 13:25
door MarkVeenstra
Derjan01 schreef: 30 sep 2019 11:45 Zie het nut niet zo van 50/38, bergop kom je te kort en bergaf ook.
Gelukkig heb je hier in Nederland maar heel weinig bergen ;).
En waar je wel omhoog mag fietsen is het vaak een kort stukje. Mits je sterk genoeg bent zou een 38 nog wel gaan toch?

En mocht je bergaf gaan, op een openbare weg. Is het natuurlijk lekker om een 52 te hebben om net 1,5 seconde langer mee te trappen. Maar "te kort" zou ik het niet noemen als je net wat eerder moet stoppen met meetrappen. Althans voor alle ritten op de openbare weg (in koers kán de overweging net even anders zijn natuurlijk, maar er zijn meer mensen die niet in koersen rijden dan wel).

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 30 sep 2019 13:43
door patrickvb
Derjan01 schreef: 30 sep 2019 11:45 Zie het nut niet zo van 50/38, bergop kom je te kort en bergaf ook.
:shock:
In de tijd van Roger De Vlaeminck reden we standaard met 52 (of 53)/42.
En dat ging ook. :like:

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 30 sep 2019 13:50
door Hartox
Ik heb 50/39 gereden met Ultegra 6800 crank en 50/42 Qrings met een Rotor3D crank. Ketting viel bij beide soms tussen de bladen (11sp).. Daarom ben ik maar geswitched naar een voorgeschreven combi.

Re: Kettingblad combinaties 50/39, 50/38 ipv 50/34?

Geplaatst: 30 sep 2019 14:05
door wasbeer2006
Ik stelde bij Shimano vaak de voorderrie net ff anders af. Ik liet de derrie op het kleine blad echt hangen in de kabel en de stelschoef stond nog een mm los.

Dan schiet de ketting iets sneller over en heb je het probleem meestal niet.

Q rings is een anders verhaal, dan kan je vaak niet uit de voeten met de voorgeschreven derrie instelling en zul je ergens een technische concessie moeten doen, maar meestal is dat eerder een extra veiligheid dan een nadeel (groot/groot of klein klein bv)