Nieuwe fiets: electrisch en/of schijfrem
Ik vraag me altijd af of die roeptoeters zelf wel eens (hard) een berg afrijden. Ik merk namelijk helemaal niets van problemen met doseren of gebrek aan remkracht met mijn inferieure velgremmetjes.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
+1
En ik verlies het altijd van de echt goede dalers op pure bochtsnelheid.
En ik verlies het altijd van de echt goede dalers op pure bochtsnelheid.
Less is bore
En zo ontaard er weer een topic in zo'n gezellige non-discussie over het nut van schijfremmen en electronisch schakelen... Het is in principe allebei marketing en volslagen zinloos. Maar dat geldt net zo goed voor 11-speed, carbon frames van onder de kilo en gaten in de bovenbuis van het frame omdat het comfortverhogend is/je de fiets zo handig kunt tillen. Met een frame van Reynolds 531, 5-speed en Mafac centerpull remmetjes kom je er namelijk ook wel.
Maar ja, dat vinden we nou eenmaal niet leuk, want we zijn hier met zijn allen toch een beetje materiaal-freaks en we houden van mooie spulletjes. Dus koop vooral wat je mooi vindt en waar je je goed bij voelt. Negen van de tien keer zijn alle rationele argumenten namelijk zo onderuit te schoffelen, atmo.
Maar ja, dat vinden we nou eenmaal niet leuk, want we zijn hier met zijn allen toch een beetje materiaal-freaks en we houden van mooie spulletjes. Dus koop vooral wat je mooi vindt en waar je je goed bij voelt. Negen van de tien keer zijn alle rationele argumenten namelijk zo onderuit te schoffelen, atmo.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- daniel1975
- Forum-lid HC
Als iemand gewoon aangeeft dat ie de leukste, mooiste, nieuwste spulletjes wil hebben; be my guest! Ik heb zelf ook last van dat virus . Maar kom alsjeblieft niet met al die flauwekulargumenten, daar zet je alleen jezelf mee voor paal.
Less is bore
+1, ben zelf ook nogal allergisch voor onzinargumenten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Buiten dat vraagt ts er letterlijk om .
Een argument voor schijfremmen is trouwens dat het remmen minder kracht kost. Voor mij met mijn slechte pols echt een verademing met afdalen maar voor mijn ongeluk zou ik ze niet nodig hebben. Op mijn racefietsen komen ze niet want hier in NL heb ik ze niet nodig en schijfremmen en lompe derailleurs met motortjes/accu's zien er niet uit. Op vakantie gaat de gravelracer mee.
Secondes winnen in een afdaling is natuurlijk onzin als je geen wedstrijd rijdt. Als je op die manier de limiet op moet gaan zoeken ben je imho verkeerd bezig. Je rijdt op de openbare weg en als je op je plaat gaat draaien we daar allemaal voor op met de zorgpremie. Gewoon mooie lijnen proberen te rijden en veilig en snel beneden komen.
Een argument voor schijfremmen is trouwens dat het remmen minder kracht kost. Voor mij met mijn slechte pols echt een verademing met afdalen maar voor mijn ongeluk zou ik ze niet nodig hebben. Op mijn racefietsen komen ze niet want hier in NL heb ik ze niet nodig en schijfremmen en lompe derailleurs met motortjes/accu's zien er niet uit. Op vakantie gaat de gravelracer mee.
Secondes winnen in een afdaling is natuurlijk onzin als je geen wedstrijd rijdt. Als je op die manier de limiet op moet gaan zoeken ben je imho verkeerd bezig. Je rijdt op de openbare weg en als je op je plaat gaat draaien we daar allemaal voor op met de zorgpremie. Gewoon mooie lijnen proberen te rijden en veilig en snel beneden komen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
Jazeker, ik durf wel van mijzelf te zeggen dat ik een hele goede daler ben. Geen Italiaan die mij uit het wiel daalt zegmaar53x11 schreef:Ik vraag me altijd af of die roeptoeters zelf wel eens (hard) een berg afrijden. Ik merk namelijk helemaal niets van problemen met doseren of gebrek aan remkracht met mijn inferieure velgremmetjes.
-
- Forum-lid HC
Natuurlijk zijn schijfemmen geen wondermiddel en is het geen verchil tussen dag en nacht. Maar wat is de reden om voor velgremmen te kiezen bij een nieuwe fiets?daniel1975 schreef:Als iemand gewoon aangeeft dat ie de leukste, mooiste, nieuwste spulletjes wil hebben; be my guest! Ik heb zelf ook last van dat virus . Maar kom alsjeblieft niet met al die flauwekulargumenten, daar zet je alleen jezelf mee voor paal.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik vind een carbon frame, Etap, hoge carbon velgen en schijfremmen het absolute minimum.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 28 jan 2017 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Er zijn heel veel mensen gehecht aan de simpele en overzichtelijke techniek van een fiets en met elektriek en schijfremmen gaat dat voor een flink deel verloren.japiecarbon schreef:Natuurlijk zijn schijfemmen geen wondermiddel en is het geen verchil tussen dag en nacht. Maar wat is de reden om voor velgremmen te kiezen bij een nieuwe fiets?daniel1975 schreef:Als iemand gewoon aangeeft dat ie de leukste, mooiste, nieuwste spulletjes wil hebben; be my guest! Ik heb zelf ook last van dat virus . Maar kom alsjeblieft niet met al die flauwekulargumenten, daar zet je alleen jezelf mee voor paal.
Vanzelfsprekend zijn dat overwegend ouderen en deze sentimenten zullen dus in de loop der jaren minder worden, maar voorlopig zijn ze nog all over the world behoorlijk sterk.
Ik ben zelf een tamelijk extreme upgrade weigeraar, alleen als de voordelen van iets heel duidelijk overwegen zal ik "upgraden". los van wat anderen doen of zeggen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 28 jan 2017 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
Idd, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.....
Overigens zijn schijven niet veel lastiger dan normale remmen hoor.
Overigens zijn schijven niet veel lastiger dan normale remmen hoor.