Uit armoe naar single speed.
Als ik zo lees wat je regelmatig meezeult zou ik zeggen, koop een transportfiets met dichte kettingkast.
Vroegah hadden ze kettingen die door een oliebad liepen, onverslijtbaar.
Andere optie is een stevig frame met een fietskar.
Dit soort belastingen op een sportfiets betekent veel onderhoud maar daar was je al achter.
Vroegah hadden ze kettingen die door een oliebad liepen, onverslijtbaar.
Andere optie is een stevig frame met een fietskar.
Dit soort belastingen op een sportfiets betekent veel onderhoud maar daar was je al achter.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik heb het gevoel dat Nova, een soort nomadisch fietsersbestaan heeft. Verhalen zijn lang en misschien warrig, maar laten we daar eens doorheen prikken.
Uit de vragen lijst:
- Ik zou juist geen kettingkast willen, alle onderhoud aan de ketting is dan lastig. Met een oude lap na een regenrit in 3 tellen even schoonmaken is dan al lastig. smeren evenzo. Maargoed, een kettingkast past toch al niet zei je al.
- Een fietskar aan de achteras van je fiets --> Dat gaat vast wel. Zeker met stalen fietsen. De krachten in de langsrichting kan het staal prima hebben. krachten in de verticaal richting worden door je as en wiel opgevangen. Als je toch al zelf groot bent en met 30 a 40kg bagage rijdt, mag ik aannemen dat je een sterk wiel hebt gekozen.
- Bagagedragers, moeten gewoon passen toch? bijv zoiets: https://www.rosebikes.nl/artikel/tubus- ... aid:555526 En misschien wel 2e hands te vinden. Ik kan niet in andermans portemonnai kijken, maar als fietsen zo wezenlijk belangrijk is, dan geloof ik dat een beetje investeren niet zou mogen misstaan.
- Goede race of atb spatbordjes monteren om het vuil vanaf achterwiel wat in te tomen? bijvoorbeeld van SKS, de raceguard. Kies degene die past maar nog zo breed mogelijk is.
Maar, bottom line, waarom nou toch een fixy/single speed? Als je met aanhangers rijdt of wilt rijden. En als je soms met 30 a 40kg bagage rijdt. Dan wil je toch niet 1 verzet? Kies een stalen of aluminium (ik zou eerder voor staal gaan) ATB of trekking fiets. Slijtage houdt je altijd, maar onderhoud hoeft niet moeilijk te zijn, zeker niet aan de aandrijving. Die fietsen zijn gemaakt voor off road/modder, nat, etc. leg je er een gladde band op in plaats van noppen band, en je hebt een bak minder weerstand. Trekken van een kar geen enkel probleem, bagagerekje erop niet. Frame maat hoeft dan echt geen probleem meer te zijn, die heb je groot zat. Daarmee je probleem met het kettingblad opgelost, waarschijnlijk ook die van je grote schoenen....
Uit de vragen lijst:
- Ik zou juist geen kettingkast willen, alle onderhoud aan de ketting is dan lastig. Met een oude lap na een regenrit in 3 tellen even schoonmaken is dan al lastig. smeren evenzo. Maargoed, een kettingkast past toch al niet zei je al.
- Een fietskar aan de achteras van je fiets --> Dat gaat vast wel. Zeker met stalen fietsen. De krachten in de langsrichting kan het staal prima hebben. krachten in de verticaal richting worden door je as en wiel opgevangen. Als je toch al zelf groot bent en met 30 a 40kg bagage rijdt, mag ik aannemen dat je een sterk wiel hebt gekozen.
- Bagagedragers, moeten gewoon passen toch? bijv zoiets: https://www.rosebikes.nl/artikel/tubus- ... aid:555526 En misschien wel 2e hands te vinden. Ik kan niet in andermans portemonnai kijken, maar als fietsen zo wezenlijk belangrijk is, dan geloof ik dat een beetje investeren niet zou mogen misstaan.
- Goede race of atb spatbordjes monteren om het vuil vanaf achterwiel wat in te tomen? bijvoorbeeld van SKS, de raceguard. Kies degene die past maar nog zo breed mogelijk is.
Maar, bottom line, waarom nou toch een fixy/single speed? Als je met aanhangers rijdt of wilt rijden. En als je soms met 30 a 40kg bagage rijdt. Dan wil je toch niet 1 verzet? Kies een stalen of aluminium (ik zou eerder voor staal gaan) ATB of trekking fiets. Slijtage houdt je altijd, maar onderhoud hoeft niet moeilijk te zijn, zeker niet aan de aandrijving. Die fietsen zijn gemaakt voor off road/modder, nat, etc. leg je er een gladde band op in plaats van noppen band, en je hebt een bak minder weerstand. Trekken van een kar geen enkel probleem, bagagerekje erop niet. Frame maat hoeft dan echt geen probleem meer te zijn, die heb je groot zat. Daarmee je probleem met het kettingblad opgelost, waarschijnlijk ook die van je grote schoenen....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Met "randwaarde" bedoel ik uitersten. Want u zei "fiets die niet verslijt". Dat is een uiterste. Een fiets die "enorm" slijt is de uiterste aan de andere zijde. Ik bedoelde dus dat er meer is dan zwart wit. Ik wil gewoon slijtage (en dus de problemen erdoor) minimaliseren. Ik zoek niet naar uw utopie, dus waarom dan zo reageren?klimmer schreef:Randwaarden is een niet bestaand woord. (zoek maar op.) Je blijft warrig praten. Gebruik begrijpelijke taal. De nederlandse taal heeft voldoende mogelijkheden.Nova schreef:Het gaat dan ook niet over randwaarden, wel minimaliseren van.klimmer schreef:Een fiets die niet verslijt, geen onderhoud nodig heeft en eeuwig meegaat is een utopie! Ook niet met Rohloff en/of tandriem.
Ja, alleen zagen er er niet zo "blitz" uit. De pedalen leken vrij normaal, alleen waren ze met stangen achteraan verbonden, en die stangen leken op ordinaire buizen (kunnen vol geweest zijn) van een paar cm dik. Ze gingen aan het achterwiel beurtelings op en neer. Het was een erg vreemd zicht.rob74 schreef:zoiets?
De reden voor het niet meer willen van versnellingen (en later ook geen vrijwiel meer) is simpelweg om alles zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat ik mijn plan kan trekken / niet afhankelijk ben van fietsenmakers die geen tijd hebben, en je 3, 6 en uiteindelijk 9 maand laten wachten.
Ik heb altijd een reservefiets gekocht, om verder te kunnen bij euvel aan 1, bij elke fietswinkel waar ik klant ben geweest kocht ik er dus 2.
En de enige uit de ervaringen te trekken conclusie is dat als ik er 10 had gekocht, er 9 in herstelling zouden zitten, en ik nog even ver zou staan als met 1.
Alzo ben ik dus gekomen tot de huidige situatie: 2 fietsen, 3 reserve achterwielen, 1 (en straks 2) reserve voorwielen.
Achterband lekgereden? Tandwiel versleten? Spaken gebroken? Wel, ik moet enkel thuisraken, rem, wiel eruit, ander wiel erin. En kan zelfs bij verdere tochten een achterwiel meenemen (ik heb al eens met 3 achterwielen op mijn bagagerek gereden, toen ze alle binnen moesten om naar vaste pion omgebouwd te worden).
En gedaan met doorschieten bij regenweer (door slijtage, door water in vrijwiel > plakkerig vet > palletjes die niet terugkeren, of palletjes gewoon vastgevro > vrijwiel in beide richtingen )
Het nog resterende probleem is dus de ketting. Die rekt uit / slijt 'as hell', en zelfs inox ketting wordt blijkbaar aangetast (de asuiteindjes roesten weg) door strooizout. Ik kan het niet zomaar afspoelen na een rit door strooizout, want doorgaans vriest het dan ook en zit ik met ijs op ketting enz.
Vandaar dat zo een riemaandrijving mijn interesse trok.
Vandaag ben ik geweest naar de winkel die fietsen met riemaandrijving verkocht (Santos, zoals opgegeven door svvander.
Ik heb daar enkele fietsen met riemaandrijving gezien.
Ik was wat verrast door de grootte van de riem. Eigenlijk is ze qua doorsnede niet zoveel verschillend dan een ketting. Ik had liever een twee keer of zo bredere gezien. Zoals machines met riemoverbrengingen. Want eigenlijk, met 1 tandwiel, zijn er geen inbouwlimieten meer (bvb bij versnellingen / cassettes heb je beperkte ruimte voor de ketting door de veelvoud kransjes die er tussen moet komen.
Het leek me dus niet dat de riem meer aankon dan een gewone stalen ketting.
En bekend probleem alweer: mijn verzet. Ik rij 52/16, dat is een overbrenging van 3.25. Santos kon hoogstens een verhouding van 2.75 leveren. Dat is beduidend minder (15% minder). De handelaar heeft toen diverse malen met Santos gebeld. Uiteindelijk bleek (riemen zorgen voor andere tandaantallen dan kettingen) de max verhouding iets onder de 3.
Wat ook terugkwam: kettingkast. Ik had gedacht om de riem in een behuizing te hebben, zodat ze wat afgeschermd zit bij vallen of stoten. Maar dat 52 equivalent (riem) blad heeft eveneens geen ruimte tegen het frame over om nog een kast te monteren.
Al bij al, ben ik ietwat teleurgesteld. Ik heb het niet opgegeven, maar het verrast me dat zelfs bij speciale fietsen, reisfietsen, oerdegelijk, minimaal onderhoud, toch ook weer dezelfde problemen manifesteren.
Het enige dat zeker opgelost kon worden was de framegrootte, zodat mijn voorwiel niet meer in de weg van mijn voeten komt, een gevaarlijke zaak vooral sinds ik zonder vrijwiel rij. Ik zou 4 cm ruimte winnen, en dat lijkt me voldoende.
Maar ik ben aan het twijfelen geslagen. Na zoveel miskleunen doorheen de jaren, ben ik erg intolerant geworden als er iets niet is wat ik wil. Uiteindelijk zit ik dan dagelijks met de gerelateerde "bazar". Je moet mijn spatbord vooraan eens zien, vol deuken van ertegen te zitten.
Ik zou een fiets willen met bij wijze van spreken motorfietsonderdelen haha. Een ketting van een brommer op een fiets. Een mens kan hem zelfs niet kapotduwen, en de slijtage moet al absurd zijn tegen dat het toch zover is. Een beetje zoals met het berekenen van zaken op vlak van veiligheid. Bvb een ketting van een takel van een rolbrug "tot 5 ton". In de realiteit kan die eigenlijk 10 ton aan, maar de helft wordt "opgeofferd" als veiligheidsmarge.
Ik heb altijd een reservefiets gekocht, om verder te kunnen bij euvel aan 1, bij elke fietswinkel waar ik klant ben geweest kocht ik er dus 2.
En de enige uit de ervaringen te trekken conclusie is dat als ik er 10 had gekocht, er 9 in herstelling zouden zitten, en ik nog even ver zou staan als met 1.
Alzo ben ik dus gekomen tot de huidige situatie: 2 fietsen, 3 reserve achterwielen, 1 (en straks 2) reserve voorwielen.
Achterband lekgereden? Tandwiel versleten? Spaken gebroken? Wel, ik moet enkel thuisraken, rem, wiel eruit, ander wiel erin. En kan zelfs bij verdere tochten een achterwiel meenemen (ik heb al eens met 3 achterwielen op mijn bagagerek gereden, toen ze alle binnen moesten om naar vaste pion omgebouwd te worden).
En gedaan met doorschieten bij regenweer (door slijtage, door water in vrijwiel > plakkerig vet > palletjes die niet terugkeren, of palletjes gewoon vastgevro > vrijwiel in beide richtingen )
Het nog resterende probleem is dus de ketting. Die rekt uit / slijt 'as hell', en zelfs inox ketting wordt blijkbaar aangetast (de asuiteindjes roesten weg) door strooizout. Ik kan het niet zomaar afspoelen na een rit door strooizout, want doorgaans vriest het dan ook en zit ik met ijs op ketting enz.
Vandaar dat zo een riemaandrijving mijn interesse trok.
Vandaag ben ik geweest naar de winkel die fietsen met riemaandrijving verkocht (Santos, zoals opgegeven door svvander.
Ik heb daar enkele fietsen met riemaandrijving gezien.
Ik was wat verrast door de grootte van de riem. Eigenlijk is ze qua doorsnede niet zoveel verschillend dan een ketting. Ik had liever een twee keer of zo bredere gezien. Zoals machines met riemoverbrengingen. Want eigenlijk, met 1 tandwiel, zijn er geen inbouwlimieten meer (bvb bij versnellingen / cassettes heb je beperkte ruimte voor de ketting door de veelvoud kransjes die er tussen moet komen.
Het leek me dus niet dat de riem meer aankon dan een gewone stalen ketting.
En bekend probleem alweer: mijn verzet. Ik rij 52/16, dat is een overbrenging van 3.25. Santos kon hoogstens een verhouding van 2.75 leveren. Dat is beduidend minder (15% minder). De handelaar heeft toen diverse malen met Santos gebeld. Uiteindelijk bleek (riemen zorgen voor andere tandaantallen dan kettingen) de max verhouding iets onder de 3.
Wat ook terugkwam: kettingkast. Ik had gedacht om de riem in een behuizing te hebben, zodat ze wat afgeschermd zit bij vallen of stoten. Maar dat 52 equivalent (riem) blad heeft eveneens geen ruimte tegen het frame over om nog een kast te monteren.
Al bij al, ben ik ietwat teleurgesteld. Ik heb het niet opgegeven, maar het verrast me dat zelfs bij speciale fietsen, reisfietsen, oerdegelijk, minimaal onderhoud, toch ook weer dezelfde problemen manifesteren.
Het enige dat zeker opgelost kon worden was de framegrootte, zodat mijn voorwiel niet meer in de weg van mijn voeten komt, een gevaarlijke zaak vooral sinds ik zonder vrijwiel rij. Ik zou 4 cm ruimte winnen, en dat lijkt me voldoende.
Maar ik ben aan het twijfelen geslagen. Na zoveel miskleunen doorheen de jaren, ben ik erg intolerant geworden als er iets niet is wat ik wil. Uiteindelijk zit ik dan dagelijks met de gerelateerde "bazar". Je moet mijn spatbord vooraan eens zien, vol deuken van ertegen te zitten.
Ik zou een fiets willen met bij wijze van spreken motorfietsonderdelen haha. Een ketting van een brommer op een fiets. Een mens kan hem zelfs niet kapotduwen, en de slijtage moet al absurd zijn tegen dat het toch zover is. Een beetje zoals met het berekenen van zaken op vlak van veiligheid. Bvb een ketting van een takel van een rolbrug "tot 5 ton". In de realiteit kan die eigenlijk 10 ton aan, maar de helft wordt "opgeofferd" als veiligheidsmarge.
Waarom ben je eigenlijk beledigd? Je zoekt dus toch naar een utopie?Nova schreef:Ik zou een fiets willen met bij wijze van spreken motorfietsonderdelen haha. Een ketting van een brommer op een fiets. Een mens kan hem zelfs niet kapotduwen, en de slijtage moet al absurd zijn tegen dat het toch zover is. Een beetje zoals met het berekenen van zaken op vlak van veiligheid. Bvb een ketting van een takel van een rolbrug "tot 5 ton". In de realiteit kan die eigenlijk 10 ton aan, maar de helft wordt "opgeofferd" als veiligheidsmarge.
Reageert u op wat ik hier post, of op uzelf?klimmer schreef:Waarom ben je eigenlijk beledigd? Je zoekt dus toch naar een utopie?Nova schreef:Ik zou een fiets willen met bij wijze van spreken motorfietsonderdelen haha. Een ketting van een brommer op een fiets. Een mens kan hem zelfs niet kapotduwen, en de slijtage moet al absurd zijn tegen dat het toch zover is. Een beetje zoals met het berekenen van zaken op vlak van veiligheid. Bvb een ketting van een takel van een rolbrug "tot 5 ton". In de realiteit kan die eigenlijk 10 ton aan, maar de helft wordt "opgeofferd" als veiligheidsmarge.
Kijk eens naar wielen voor bike polo, die gaan tot 48 spaken. Waarschijnlijk zal het wel uit de VS moeten komen. Het makkelijkste is om alleen een setje naven te bestelen en die hier op tandem velgen te laten spaken.
Een frame zou ik laten bouwen door een goede framebouwer. Voor een dergelijk project denk ik aan Wind of M-gineering voor een dergelijk project. Ook met de wielen kunnen ze je waarschijnlijk helpen.
Een frame zou ik laten bouwen door een goede framebouwer. Voor een dergelijk project denk ik aan Wind of M-gineering voor een dergelijk project. Ook met de wielen kunnen ze je waarschijnlijk helpen.
Campagnolo Ultra Dork
Aangaande die Gates riem voor fietsen:
http://www.cyclingabout.com/carbon-belt ... d-to-know/
De rests van santosbikes.com zeggen dat de oudere CDC/Original beter is dan de nieuwere CDX/CenterTrack.
Tegenstrijdige testresultaten.
Opinies?
http://www.cyclingabout.com/carbon-belt ... d-to-know/
http://www.santosbikes.nl/santos/typisc ... ing-santosWe used the CDC timing kit initially, but were quite disappointed by it – it only lasted 2000km (review http://www.cyclingabout.com/index.php/2 ... dc-tandem/ ). Our Centertrack timing belt is going strong with little signs of wear after about 19,000km. You can read the Centertrack timing belt (review http://www.cyclingabout.com/index.php/2 ... ck-tandem/ )
De tests van cyclingabout.com zeggen dat de nieuwere CDX/CenterTrack beter is dan de oudere CDC/Original.Naast de Gates Original riem (ook wel CDC genoemd) is er sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).
Beide riemen hebben we uitgebreid getest, voordat we er mee gingen werken. Hierdoor weten we dat de Original riem heel lang mee gaat.
Bij het testen van de CenterTrack riem kwamen we echter tot hele andere conclusies. De testen wezen uit dat de CenterTrack riem 2 tot 4 keer korter mee gaat dan de Original riem. We testen de CenterTrack nog steeds, inmiddels al meer dan 100.000km. In weer en wind, op reisfietsen, forenzenfietsen en mountainbikes, zomer en winter. We komen steeds tot dezelfde conclusie: met de Original riem rij je veel meer kilometers dan met de CenterTrack riem.
De rests van santosbikes.com zeggen dat de oudere CDC/Original beter is dan de nieuwere CDX/CenterTrack.
Tegenstrijdige testresultaten.
Opinies?