De reden voor het niet meer willen van versnellingen (en later ook geen vrijwiel meer) is simpelweg om alles zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat ik mijn plan kan trekken / niet afhankelijk ben van fietsenmakers die geen tijd hebben, en je 3, 6 en uiteindelijk 9 maand laten wachten.
Ik heb altijd een reservefiets gekocht, om verder te kunnen bij euvel aan 1, bij elke fietswinkel waar ik klant ben geweest kocht ik er dus 2.
En de enige uit de ervaringen te trekken conclusie is dat als ik er 10 had gekocht, er 9 in herstelling zouden zitten, en ik nog even ver zou staan als met 1.
Alzo ben ik dus gekomen tot de huidige situatie: 2 fietsen, 3 reserve achterwielen, 1 (en straks 2) reserve voorwielen.
Achterband lekgereden? Tandwiel versleten? Spaken gebroken? Wel, ik moet enkel thuisraken, rem, wiel eruit, ander wiel erin. En kan zelfs bij verdere tochten een achterwiel meenemen (ik heb al eens met 3 achterwielen op mijn bagagerek gereden, toen ze alle binnen moesten om naar vaste pion omgebouwd te worden).
En gedaan met doorschieten bij regenweer (door slijtage, door water in vrijwiel > plakkerig vet > palletjes die niet terugkeren, of palletjes gewoon vastgevro > vrijwiel in beide richtingen
)
Het nog resterende probleem is dus de ketting. Die rekt uit / slijt 'as hell', en zelfs inox ketting wordt blijkbaar aangetast (de asuiteindjes roesten weg) door strooizout. Ik kan het niet zomaar afspoelen na een rit door strooizout, want doorgaans vriest het dan ook en zit ik met ijs op ketting enz.
Vandaar dat zo een riemaandrijving mijn interesse trok.
Vandaag ben ik geweest naar de winkel die fietsen met riemaandrijving verkocht (Santos, zoals opgegeven door svvander.
Ik heb daar enkele fietsen met riemaandrijving gezien.
Ik was wat verrast door de grootte van de riem. Eigenlijk is ze qua doorsnede niet zoveel verschillend dan een ketting. Ik had liever een twee keer of zo bredere gezien. Zoals machines met riemoverbrengingen. Want eigenlijk, met 1 tandwiel, zijn er geen inbouwlimieten meer (bvb bij versnellingen / cassettes heb je beperkte ruimte voor de ketting door de veelvoud kransjes die er tussen moet komen.
Het leek me dus niet dat de riem meer aankon dan een gewone stalen ketting.
En bekend probleem alweer: mijn verzet. Ik rij 52/16, dat is een overbrenging van 3.25. Santos kon hoogstens een verhouding van 2.75 leveren. Dat is beduidend minder (15% minder). De handelaar heeft toen diverse malen met Santos gebeld. Uiteindelijk bleek (riemen zorgen voor andere tandaantallen dan kettingen) de max verhouding iets onder de 3.
Wat ook terugkwam: kettingkast. Ik had gedacht om de riem in een behuizing te hebben, zodat ze wat afgeschermd zit bij vallen of stoten. Maar dat 52 equivalent (riem) blad heeft eveneens geen ruimte tegen het frame over om nog een kast te monteren.
Al bij al, ben ik ietwat teleurgesteld. Ik heb het niet opgegeven, maar het verrast me dat zelfs bij speciale fietsen, reisfietsen, oerdegelijk, minimaal onderhoud, toch ook weer dezelfde problemen manifesteren.
Het enige dat zeker opgelost kon worden was de framegrootte, zodat mijn voorwiel niet meer in de weg van mijn voeten komt, een gevaarlijke zaak vooral sinds ik zonder vrijwiel rij. Ik zou 4 cm ruimte winnen, en dat lijkt me voldoende.
Maar ik ben aan het twijfelen geslagen. Na zoveel miskleunen doorheen de jaren, ben ik erg intolerant geworden als er iets niet is wat ik wil. Uiteindelijk zit ik dan dagelijks met de gerelateerde "bazar". Je moet mijn spatbord vooraan eens zien, vol deuken van ertegen te zitten.
Ik zou een fiets willen met bij wijze van spreken motorfietsonderdelen haha. Een ketting van een brommer op een fiets. Een mens kan hem zelfs niet kapotduwen, en de slijtage moet al absurd zijn tegen dat het toch zover is. Een beetje zoals met het berekenen van zaken op vlak van veiligheid. Bvb een ketting van een takel van een rolbrug "tot 5 ton". In de realiteit kan die eigenlijk 10 ton aan, maar de helft wordt "opgeofferd" als veiligheidsmarge.