pressfit blues
Na een boel gedoe met de bottom bracket van mijn Madone ga ik nooit meer een Trek kopen.
Uiteindelijk bijna 200 piek mogen aftikken om 'onder coulance' de bottom bracket te laten uitcotteren en uitvullen omdat zelfs de overmaatse lagers van Trek eruit vielen.
![Vind ik niet leuk :dislike:](./images/smilies/thumbdown.gif)
Uiteindelijk bijna 200 piek mogen aftikken om 'onder coulance' de bottom bracket te laten uitcotteren en uitvullen omdat zelfs de overmaatse lagers van Trek eruit vielen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40968
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Das zeer belangrijk. Mijn Dogma is zo slap dat hij bijna niet te berijden is en elke trap mis is.Keezx schreef:Denk aan de enorme stijheid en elke trap die raak wordt.
Zou ik er alsnog ern BB30 in kunnen laten zetten om hem te redden?[/cynische mode off]
Less is bore
PF-systemen zijn maar om één reden uitgevonden: om de plaatselijke LBS nog wat werk te gunnen.
'onder coulance' betekent toch dat de dealer/importeur de kosten op zich neemt...?Bergwerk schreef:Na een boel gedoe met de bottom bracket van mijn Madone ga ik nooit meer een Trek kopen.![]()
Uiteindelijk bijna 200 piek mogen aftikken om 'onder coulance' de bottom bracket te laten uitcotteren en uitvullen omdat zelfs de overmaatse lagers van Trek eruit vielen.
Uiteindelijk betekent de "levenslange garantie" dat je bent overgeleverd aan de welwillendheid van je fietsenmaker en in tweede lijn van de importeur/servicecenter.
Heb hetzelfde laten repareren - niets betaald. Maar de winkelier waar ik de fiets kocht wou niets doen. Hij zei dat het mijn eigen schuld was. Ik moest maar sneller op onderhoud komen. In een andere winkel zei men dat het een gekend probleem was en dat dit een nieuw frame zou worden. Ik heb hem gesmeekt om het voor mij te regelen, en uiteindelijk heeft hij dit ook gedaan...
Nu is het "gerepareerd" - wat wil zeggen minstens jaarlijks nieuwe non-standaard overgeprijsde lagers. Ik ken niemand die dit jaarlijks hoeft te doen met zijn racefiets. Stel je voor dat je dus over een periode van 10 jaar 600€ uitgeeft enkel aan bracketlagertjes... Ketting, pions, kamwielen, banden etc. zijn echte slijtage onderdelen maar lagertjes eigenlijk niet omdat die normaal gezien perfect moeten afgedicht zijn. Een lager waar geen vocht en stof aan kan verslijt amper en kan jaren mee. Kijk maar naar een balhoofd.
Dit zal helaas ook mijn laatste Trek zijn, ondanks een goed rijgedrag en geometrie.
De enige winst van dit systeem, is de winst van de fabrikant.
1) geen draad moeten tappen en vlakken.
2) zeer goedkoop systeem: kostprijs 2 lagers
3) zeer snelle montage.
En eerlijk, alle lagers (systemen)in de fietsen van tegenwoordig trekken op niet veel.
Moest ik zelf geen onderhoud doen, dan zijn jaarlijks de volgende lagers kapot:
Braquet, onderste lager v/h balhoofd, buitenste lagers van het achterwiel-boddy......
En het ergste is, de meesten vinden dit normaal. En ik dus niet.
1) geen draad moeten tappen en vlakken.
2) zeer goedkoop systeem: kostprijs 2 lagers
3) zeer snelle montage.
En eerlijk, alle lagers (systemen)in de fietsen van tegenwoordig trekken op niet veel.
Moest ik zelf geen onderhoud doen, dan zijn jaarlijks de volgende lagers kapot:
Braquet, onderste lager v/h balhoofd, buitenste lagers van het achterwiel-boddy......
En het ergste is, de meesten vinden dit normaal. En ik dus niet.
Volgens Trek betekent 'onder coulance' dus blijkbaar dat ze zelf geen verantwoordelijkheid nemen voor levenslange garantie en dat ze enkel de reparatiekosten doorrekenen aan de klant. Zonder daar nog eens winst op te maken... Vinden ze heel 'coulant'. Nee, wat een prutsmerk. Voor een redelijke termijn achter je product staan waar het fabricagefouten betreft gaat niet op bij Trek.mouse schreef: 'onder coulance' betekent toch dat de dealer/importeur de kosten op zich neemt...?
Uiteindelijk betekent de "levenslange garantie" dat je bent overgeleverd aan de welwillendheid van je fietsenmaker en in tweede lijn van de importeur/servicecenter.
Heb hetzelfde laten repareren....
Trek kent helemaal geen coulance. Iets is garantie of is het niet. Als jouw bracketpot niet onder garantie viel omdat er duidelijk mee doorgereden was kunnen ze een reparatie doen en die berekenen ze door aan de dealer. Als jouw bracketpot wel onder garantie viel, hebben ze hem gerepareerd en niets aan de dealer doorberekend. Het zou me niet eens verbazen als jouw dealer hier gewoon aan verdiend heeft.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Het was niet mijn eigen fiets. Volgens de eigenaar waren de lagers nog niet eerder vervangen. Ik heb geen idee hoeveel kilometers ermee gereden zijn. Er zat in elk geval een enorme speling op, je kon de lagers in het frame zien bewegen.mouse schreef:apexrider schreef:Ik heb een Madone 6.5 frame uit 2008 met uitgesleten lagerschalen laten repareren.
hoe frequent dien jij de lagers te vervangen?