Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - afmontering vragen

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 mar 2017 08:05

fyi, Ik heb semi shift gewoon aangezet op uldi2

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 29 mar 2017 08:30

Hoi,

Ik rijdt zelf Mavic Cosmic Carbone. Dat zijn op zich geen wielen voor je budget, maar er is ook een goedkopere variant. Prima wielen.

Ook wielen van Zipp en vele andere merken zijn ontzettend goed, maar heb er zelf geen ervaring mee behalve wat korte ritjes, maar die tellen niet.

Ik zou als ik jou was me wel beperken tot 1 set wielen. Zoals je zelf aangeeft zijn er maar een paar wedstrijden per jaar. Dan heb je wel heel dure wedstrijdwielen. Zie je het voor je. Dan heb je mooie wedstrijdwielen hangen en jij stapt op een fiets met platte velgen om te trainen.

Grote kans, dat zoals je aangeeft het dan toch gaaf vind om voor de looks alleen op je wedstrijdwielen te rijden. Dan kun je beter je geld besteden aan 1 goede set in plaats van 2 redelijke sets.

groeten,
Rob

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2017 09:31

Voor triatlon maken wielen natuurlijk wel iets meer verschil en is de kans op grote schade flink minder. Het blijft wel de vraag of je met een redelijk budget 45 of 50 mm wielset veel harder gaat dan met het standaard setje, Racing 3 o.i.d.

Het ligt er ook maar net aan waar je verwacht te gaan eindigen. Haal je met die hoge velgen net wel de top 10 of wordt je 105e i.p.v. 113e? Zijn de die paar plaatsjes verschil je een paar honderd euro waard?

Voor die paar triatlons kun je altijd nog een tweedehands setje hoge velgen (eventueel voor tubes) kopen. Die kun je vaak voor een leuk prijsje krijgen. Dan kun je ook weer nog hogere velgen nemen.
Campagnolo Ultra Dork

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 29 mar 2017 10:09

Geen idee waar ik zal eindigen.. ik ben Nederlands kampioen open water zwemmen en verwacht met "grote" voorsprong uit het water te komen en hardlopen gaat redelijk. Fietsen is echter compleet nieuw. Vorig jaar had ik 1 triathlon gedaan - idd met grote voorsprong uit het water en de 3de looptijd, maar toch 18de totaal omdat ik links en rechts voorbij werd gefietst met de 97ste fietstijd. Ik hoop dat beter materiaal dit deels kan verhelpen en een jaar langer op de fiets voor een ander deel.. en dan zien we vanzelf hoeveel schade er is na het fietsen :winkthumb:

Ik zag op marktplaats deze:
Mavic Cosmic Carbon SL Wielset 52 mm
http://link.marktplaats.nl/m1144909991? ... nt=app_ios
Ad

Maar weet niet of tweedehands wielen een goed idee is...


De wielen als upgrade bij de fiets:
Sensa RCA 55 (alu remrand - 499 euro) en RFC 55 (Carbon remrand - 629 euro) zijn wel erg mooi, 55mm en bij de fiets nog redelijk goedkoop qua prijs. Ik lees er echter nergens goede reviews over en ze worden blijkbaar niet veel gebruikt. Maar ze zullen vast toch niet slecht zijn?

Vanaf welke windkracht worden dit soort wielen nadelig om mee te rijden?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 mar 2017 10:54

prima setje.. alleen 2 jaar oud zegt niks. Als er 20.000km mee gereden zou ik links laten liggen. Is het <4.000km kan je het overwegen. weet niet wat de normale nieuwprijs is.

Als je triathlon speerpunt is.. en je in materiaal echt winst wilt boeken. Waarom dan niet een voordelig standaard setje om mee te trainen (fulcrum racing 3 of 5 oid). En 2e hands dicht achterwiel opzoeken... En 2e hands een 40, 50 of max 60mm hoog voorwiel vinden.

Je gaat niet in weer en wind met hoog en dicht rijden. Maar als je dan toch in een triathlonwedstrijd je voordeel wilt zoeken. Zou ik kijken of (binnen budget) zo'n oplossing tot de mogelijkheden behoord.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mar 2017 11:13

Hier wat beschouwingen wat er in een triathlon te winnen is met meer areodynamische wielen.
http://flocycling.blogspot.nl/2014/01/f ... eight.html
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 29 mar 2017 11:25

Bedankt, interessant artikel!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2017 12:23

Als je zo dicht tegen de top zit zou ik eerder inzetten op een echte triatlon fiets, b.v. van Planet X. Als je zorgt dat je huidige fiets goed onderhouden is kun je daar prima de duurtrainingen mee blijven doen.
Campagnolo Ultra Dork

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 29 mar 2017 13:26

+1. Als je echt zo tegen de top aanzit zou ik ook een investering doen in een echte tijdritfiets.
Dat kan dan weer net het verschil maken.

Maar goed. Het grote verschil zal hem toch in je benen zitten. Van 93e plek naar de top 10 met fietsen zal grontendeels niet met de fiets op te lossen zijn. Wel van 15 naar 10 of 20 naar 10. En dat zal jou doel wellicht zijn, naast meer trainen met fietsen.

Wat de hoogte van de velg en wind betreft... Heeft ook te maken met hoe zwaar en hoe groot je bent. Een hogere velg heeft inderdaad last van wind. Maar daar heb je een stuk meer last van als je zelf 55kg weegt of 80kg bijvoorbeeld.

Als je voor duurzame wielen gaat kun je beter alu nemen dan carbon. Alu is daarnaast ook goedkoper. Oh ja, ook zwaarder, maar dat is voor een tijdrit al minder belangrijk want door het gewicht krijg je ook meer een vliegwiel effect.

groeten,
Rob

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 mar 2017 13:56

Als we dan toch links aan het delen zijn.
check dan bijv eens hier:
http://www.aeroweenie.com/data.html
met name onder kopje "Other" - want daar staan wat meer de algemene onderwerpen.

Als je prijs/sec tijdwinst wilt weten - ok het is maar 1 artikeltje, dus neem niet alles letterlijk en er zijn vele factoren die invloed hebben, maar voor de beeldvorming alvast aardig:
http://3athlon.be/shaving-seconds-tegen-welke-prijs/

bike fit en keuze fiets/bars - aangezien net ook al een advies over frame gegeven werd, terwijl het frame nou net wel al vast stond, maar toch even de link:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... kefit.html
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16422
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2017 14:07

Remco83 schreef:Geen idee waar ik zal eindigen.. ik ben Nederlands kampioen open water zwemmen en verwacht met "grote" voorsprong uit het water te komen en hardlopen gaat redelijk. Fietsen is echter compleet nieuw. Vorig jaar had ik 1 triathlon gedaan - idd met grote voorsprong uit het water en de 3de looptijd, maar toch 18de totaal omdat ik links en rechts voorbij werd gefietst met de 97ste fietstijd. Ik hoop dat beter materiaal dit deels kan verhelpen en een jaar langer op de fiets voor een ander deel.. en dan zien we vanzelf hoeveel schade er is na het fietsen :winkthumb:
..............
Als ik het zo lees zou ik een andere insteek nemen zoals sommige anderen hier ook al voorstelden.
Een echte tijdritfiets met tubewielen en je "oude" fiets om te trainen.

Een tijdritfiets kan je soms "bijna nog nieuw" voor heel weinig kopen omdat de markt daar nu eenmaal veel kleiner voor is.
Een setje tubewielen, hoog voorwiel en eventueel dicht achterwiel.

Wil je toch met je tijdtritfiets gaan trainen dan haal je een goedkoop setje lage alu wielen, deze staan elke dag op marktplaats/2ehands van fietsers die hun "instapwielen" direct weg doen.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Remco83
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 dec 2016 21:09

Remco83 29 mar 2017 16:40

Nadeel is dat veel OD's gewoon stayer wedstrijden zijn en je dus niet op een TT fiets mag fietsen. Vandaar liever een normale fiets, ook fijner om te koersen waar je op rijdt aangezien het toch compleet verschillende houdingen zijn.

Plaats reactie