Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets verbogen, kan ik dit herstellen? (plaatjes)

marcus100
Forum-lid

marcus100 01 apr 2017 13:59

Douglas schreef:Volgens mij mis ik nog een expander. Zit die nog in de oude vork?

Bij bevestiging/plaatsen van de lagers wat vet tussen frame en lagers doen.
Hoe ziet een expander eruit? Ze zeiden dat mocht ik er dingen op laten zitten dat ze deze weer bij de nieuwe vork zouden meesturen ;)

Dit was de vork voordat hij in de doos ging:
Afbeelding
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 01 apr 2017 14:18

Bovenaan zie je hem zitten, zal wel zoiets zijn Afbeelding

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 01 apr 2017 14:27

En vraag er een extra setje lagers bij, voor het ongemak, kost hun geen drol maar scheelt jou straks wel een keer tijd/geld.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 apr 2017 15:11

marcus100 schreef:
Nee_Nee schreef:
marcus100 schreef:Ik ben inmiddels in contact met de verkoper om een nieuwe te ontvangen
Nieuwe fiets, vork, vorkpoot? Dat maakt nogal verschil in dit geval.
Nieuwe vork :P zoals hieronder
Afbeelding
Dit lijkt mij op een heel goedkope aftermarket vork.
Heeft deze vork dezelfde "sprong" als de originele vork?
Je originele vork is tapered, die van de foto niet.
Ik zou alleszins enkel tevreden zijn met de looks en kwaliteit van de originele vork.
Ridley tekening - carbon vorkpijp.

In het geval dat niet kan, alles terug en een andere fiets of geld terug.

Je mag je niet zo makkelijk laten afschepen, want dat is wat er nu wel aan het gebeuren is.
Zij maken een fout en jij bent alle moeite aan het doen om die recht te zetten.
Als ik het zo lees heb je ook nog eens een heel beperkte technische kennis, je vorkkroon (zit onderaan je vorkbuis), je vorkexpander (zit in de vorkbuis) moet je nog verwijderen. Ben je zeker dat jij alles terug kan monteren zoals het hoort?
I know myself like no one else
Nothing to defend

marcus100
Forum-lid

marcus100 01 apr 2017 16:27

Er komt gewoon een nieuwe ridley carbon vork, originele! :P Dat was een plaatje van google "voorvork fiets" :P

Vorkkroon/expander weet ik niet of ik die eraf gehaald heb. Maar ze zouden checken om de nieuwe vork zo op te sturen dat alles wat ik eraan had laten zitten op dezelfde manier terug kwam, zo dat ik hem er zo in kan zetten.

Terug monteren is toch ongeveer hetzelfde als uit elkaar maar dan omgekeerd? Of komt hier nog meer bij kijken? Als het niet lukt bel ik ze op en moeten ze me maar begeleiden via de telefoon :D
Woefdram schreef:Bovenaan zie je hem zitten, zal wel zoiets zijn Afbeelding
Die heb ik niet eruit gehaald, ik voelde er even aan en dat onderdeel zat muurvast! Dat moeten hun maar omzetten :P

Rob71
Forum-lid

Rob71 01 apr 2017 17:10

Waarschijnlijk heb je de expander nog niet gebruikt. Die zit bovenin je stuurpen. Maar je stuur zat er toch los bij. Je moest de fiets toch opbouwen. Wellicht zit de expander gewoon nog ergens in een zakje.

Gr Rob

marcus100
Forum-lid

marcus100 01 apr 2017 17:36

Fiets zat helemaal in elkaar. Alleen het zadel en het voorwiel zaten los en moest ik erin zetten. Het probleem van de vork kwam ik tegen toen ik het voorwiel probeerde erin te zetten.

Rob71
Forum-lid

Rob71 01 apr 2017 17:52

Oh sorry. Ik had de regel niet gelezen dat je schreef dat jr de expander er niet had uitgehaald. Ik zou ff bellen voor de zekerheid. Stel dat ze niet in de vorkbuis kijken en ze sturen je nieuwe vork zonder expander, dan ben je weer een week verder voor je die weer hebt.

Groeten Rob

kasper
Forum-lid

kasper 01 apr 2017 20:14

En niet te vergeten de zgn. baseplate, daar waar het onderste lager op komt.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 01 apr 2017 22:54

Aangezien het de eerste keer is dat je een vork monteert wil ik je vast behoeden voor een beginnersfout. Bij de montage de vork, lagers en stuur plaatsen. Dan eerst de topcap aandraaien en dan pas de inbus van de stuurpen. Als je eerst de stuurpen vastzet en dan pas de topcap houd je speling.

Ik ga er even vanuit dat ze de expander terugzetten. Is er overigens eenvoudig in en uit te halen met een inbus. Schroefgat is voor de topcap.
o'7o

Rob71
Forum-lid

Rob71 01 apr 2017 23:09

+1 en voor de topcap ook de expander op de juiste positie terugzetten en vastdraaien. Niet zeker dat ze die terugzetten want er is een reeele kans dat je n nieuwe vork krijgt met een lange vorkbuis. Die moeg je nog afkorten. Expander erin, etc...

Wellicht zijn ze niet te beroerd om dat allemaal voor je te doen, maar ik zou het overleggen met ze. Bespaart jou frustratie.

Gr Rob

marcus100
Forum-lid

marcus100 08 apr 2017 16:11

Even een update:

Na veel bellen heb ik vandaag mijn "nieuwe" voorvork ontvangen. Ze hadden nog ééntje liggen en anders haalden ze hem wel van een andere fiets af werd mij verteld. Nu kijk ik in mijn pakketje en blijkt het gewoon dezelfde te zijn maar dan bijgebogen. Hier heb ik weer over gebeld en nu werd er verteld dat ze hem naar Ridley hadden opgestuurd voor reparatie. Ik geloof dit niet en zal Ridley ook contacteren om dit te verifiëren.

Zie foto's hieronder voor resultaat van de reparatie. Het gaat mij er voornamelijk om of het veilig is te fietsen op dit onderdeel wat bijgebogen is. Dat niet onder de oppervlakte een scheur blijkt te zitten en dat deze zomaar afbreekt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Edit: Achteraf bleek dat bij de fietsenmaker onverwachts geen voorraad meer was van de nieuwe voorvork, hierdoor was er op het laatste moment besloten voor toch reparatie, dit wou ik toch nog even vermelden hier.)
Laatst gewijzigd door marcus100 op 13 mei 2017 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie