Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp bij 1e fiets, een chinees!

pietervh
Forum-lid

pietervh 07 apr 2017 16:55

Ik zou het niet doen. Ook al heb je de zekerheid van het juiste frame, de rest is allemaal een gok of het het juiste spul is.
Ikzelf rij rond op een zannata z82, eigenlijk een op maat gespoten hongfu fm069. Prachtige fiets qua gedrag, enkel heb ik er de zekerheid bij dat problemen gewoon opgelost worden door de distributeur.

Stuurpen stuur etc bereik je niks bij om deze in carbon te kopen. Ok, het is lichter, maar eenmaal je deftig valt is het kapot, ook al zie je het niet, interne delaminering van het carbon... . Dan heb je hier nogmaals de onzekerheid bij dat deze chinese onderdelen ook niet echt getest worden, althands hierover zijn weinig gegevens te vinden.

Alu plooit wanneer het overbelast wordt ipv te gaan scheuren. Da's voor mij de grootste reden om alu componenten te monteren. Enkel frame en zadelpen in carbon.
Alu hoef je helemaal niet in china te kopen om goedkope componenten te kunnen kopen.

Verder kun je met een 2e hands veel meer gaan spelen met eenzelfde bedrag. Deftige fietsje kopen, kan ook al carbon zijn, en dan rijden en wat gaan spelen met zadel en stuur tot het goed zit. Voor hetzelfde geld kom je tot de conclusie dat het frame nog een maatje kleiner kon zodat je nog wat dieper kwam te zitten ;)
Na 10000km zal je dan wel ongeveer je positie weten, dan pas zou ik eens kijken om de ganse boel in china te kopen.

Karl66
Forum-lid

Karl66 07 apr 2017 20:14

Het verschil in bovenbuislengte tussen de 56 en 58 is 55mm en het verschil in balhoofdbuislengte 15mm. Dat valt echt wel met spacers en een stuurpen op te vangen zonder dat je een belachelijk uitziende fiets krijgt. En mocht je uiteindelijk toch voor de andere maat willen kiezen. Dan koop je een nieuw frame voor 350 dollar, bouwt de onderdelen over en verkoopt het oude frame voor 150 euro. Dat prijsverschil ben je ook kwijt als je eerst op een tweedehands fiets gaat testen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Dirk198717
Forum-lid

Dirk198717 07 apr 2017 20:18

alle reacties hier maken mijn keuze niet makkelijker

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 apr 2017 21:06

Karl66 schreef:Het verschil in bovenbuislengte tussen de 56 en 58 is 55mm en het verschil in balhoofdbuislengte 15mm. Dat valt echt wel met spacers en een stuurpen op te vangen zonder dat je een belachelijk uitziende fiets krijgt. En mocht je uiteindelijk toch voor de andere maat willen kiezen. Dan koop je een nieuw frame voor 350 dollar, bouwt de onderdelen over en verkoopt het oude frame voor 150 euro. Dat prijsverschil ben je ook kwijt als je eerst op een tweedehands fiets gaat testen.
Het is 5,5mm verschil ;) . Dat is ook zo raar aan die 58, die is nauwelijks groter dan de 56. De reach is nagenoeg gelijk, alleen de stack is ruim 1cm hoger. De 58 is in ieder geval de beste keuze volgens mij want een 17,5cm headtube is ongeveer normaal voor deze lengte.

De frames moeten natuurlijk ook nog worden gelakt en verzonden terwijl je een tweedehands fiets met een paar tientjes verlies kunt verkopen.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid

Karl66 07 apr 2017 21:19

Je hebt gelijk een typefoutje. En ik denk ook gezien de geometrie van deze fiets dat een 58 beter past. Die 56 heeft voornamelijk zin als heel diep wilt kunnen zitten.

bever
Forum-lid

bever 07 apr 2017 22:25

Ga nou eerst eens een keertje 1000 km op een tweedehansie fietsen. Als het bevalt kan je altijd nog upgraden.

devriesman
Forum-lid

Gebruikersavatar devriesman 07 apr 2017 23:43

Zal wel goed komen. Mijn vorige 2 racefietsen heb ik tweedehands gekocht omdat de fiets niet geschikt was voor de eerste eigenaar.
Als je fiets niet de juiste is komt er vast iemand die er wel lekker mee fietst.

Dirk198717
Forum-lid

Dirk198717 08 apr 2017 01:29

Karl66 schreef:Je hebt gelijk een typefoutje. En ik denk ook gezien de geometrie van deze fiets dat een 58 beter past. Die 56 heeft voornamelijk zin als heel diep wilt kunnen zitten.
Wat heeft een typfoutje er mee te maken?

Dirk198717
Forum-lid

Dirk198717 08 apr 2017 09:32

Op advies ook maar begonnen met marktplaats fietsen te onderzoeken, volgens mij is het ook een chinees frame, of zegt jullie dit merk iets? en is deze fiets dan misschien iets als 1e?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=11

Of deze, al denk ik dat dit frame te klein is.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... on=asqSent

Ook mooie volgens mij
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=11

Karl66
Forum-lid

Karl66 08 apr 2017 11:08

Dirk198717 schreef:
Karl66 schreef:Je hebt gelijk een typefoutje. En ik denk ook gezien de geometrie van deze fiets dat een 58 beter past. Die 56 heeft voornamelijk zin als heel diep wilt kunnen zitten.
Wat heeft een typfoutje er mee te maken?
Dat was een reactie op Ernie, ik had 55mm ipv 5,5mm geschreven.

Rob71
Forum-lid

Rob71 08 apr 2017 11:33

Dirk.

Wordt je wel gelukkig van een tweedehands? Ik weet dat ik heb geadviseerd niet blind als eerste fiets een chinees te kopen, maar het is ook niet nodig om een tweedehands te kopen om je geometrie te proberen? Hoe kun je voor je gevoel bepalen of die wel ok zit of gegarandeerd het beste past?

Als je gewoon in 1 keer goed op je fiets word gezet en je weet dan de geometrie, dan kun je vervolgens een frame kopen wat aan die maten voldoet. Dan speel je misschien nog een beetje met stuur en zadel, maar dat zijn dan niet meer de grote verschillen.

Natuurlijk zijn er veel mooie tweedehands fietsen, maar je moet er wel gelukkig van worden. Dus het gevoel hebben dat je die fiets hebt omdat je meer waarde hebt voor minder geld. En niet omdat je een fiets hebt om maten op te proberen. Ik vind dat persoonlijk de verkeerde insteek. Dan kun je beter wat meer tijd besteden voor je koop door op verschillende fietsen te passen desnoods.

Er zit nog veel tussen het blind kopen van een chinees frame enerzijds en het kopen van een tweedehandse fiets om als pasfiets te gebruiken anderzijds.

Groeten ,
Rob

Dirk198717
Forum-lid

Dirk198717 08 apr 2017 13:03

Ik vind 2e hands een moeilijkere keuze dan een chinees. Met de reviews van meerdere forums over chinese frames ben ik daarvoor de kwaliteit niet bang. Met een 2e handse weet je niet hoe vaak hij al door verkocht is, wat er allemaal mee gebeurd is, hoe de eigenaar er mee om gegaan is. Ze kunnen allemaal mooi verhaaltje typpen maar vaak is de waarheid toch anders.

Daarom was mijn voorkeur voor een chinees tegenover een 2e hands via marktplaats.

Wat zegt jij van de 3 links die ik hierboven heb neergezet?

Plaats reactie