Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe (handgespaakte?) wielset

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 14 apr 2017 10:23

alien schreef:Van mij mag je dat geratel mooi vinden, maar blijf dan wel bij mij uit de buurt. Bloedirritant.
Of gewoon blijven trappen, hoor je ratel ook niet. Personlijk vind ik er ook niets aan als er iemand op een machine geweer achter of voor je rijdt, maar soms is het wel handig, scheelt een keertje bellen :lol:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 apr 2017 10:29

peter1981 schreef:CUT
Maar weet zeker dat heel veel mensen dit juist erg mooi vinden en ik ben er ene van en laat mij dan maar een kleuter zijn beter dan een serieuze zuurpruim met een oude bakfiets zonder ratelend achterwiel :mrgreen:
Ik vind het uitsluitend stompzinnig.
Ik wil ook best opvallen , maar alleen omdat men vindt dat ik hard rij, niet door would be profspullen.
Ik moet altijd lachen als ik weer zo'n ratelaar tegenkom.....ik zie overeenkomsten met jongens in een oude Golf 4 met veel te grote wielen en boembassen met de raampjes open.
Hoort bij een bepaalde leeftijd denk ik zo....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16442
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 apr 2017 11:30

uninvitedguest schreef:
Lcsmet schreef: Dit zijn velgen met een smalle interne breedte, die zou ik nu niet meer aanbevelen.
Sm 25 of 28 mm banden zijn bredere velgen aan te.raden.
Heb me daar eigenlijk nooit mee bezig gehouden. Heb deze velgen al toen 25 mm nog gold als een brede band. Rijd zelf altijd met 23 of 25 mm band, waarbij 25 mm de voorkeur heeft. Gaat altijd probleemloos, bij zowel draad als vouwbanden.
Klopt maar als je nu kan kiezen voor wielen met een iets bredere velg lijkt mij dat een pluspunt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1329
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 14 apr 2017 12:33

Heeft iemand ervaringen met velgen van Velocity type A23 en afgemonteerd met White Industries T11 naven?
Zijn deze aan te bevelen als je op zoek bent naar een vervangingssetje voor de Mavic Ksyrium Elite?
Wat zijn de kenmerken, beter of schiet ik daar niets mee op?
...

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 14 apr 2017 13:06

Een aantal jaren terug heb ik voor mijzelf een setje met de H Plus Son Archetype gespaakt. Staat bekend als een zeer sterke velg. Ook ik ging voor die keuze omdat ik simpelweg ook aan de zware kant ben. Ik ben gegaan voor 28/32 spaken (dt comp). Inderdaad wordt hiervoor door sommige bouwers slechts een maximum gewicht gegeven van 110kg. Maar dat is sterk afhankelijk van wie je het vraagt. Ik weet in ieder geval wat mijn wielen inmiddels hebben meegemaakt, conclusie: bombproof.

Qua naven ben ik gegaan voor de Novatecs. Ja de lagers zijn wat minder. Maar met een beetje handigheid, zijn die zo vervangen door betere lagers zodra ze versleten zijn.

Als je overigens naar de DT RR511 velgen kijkt, de DT R32 spline set heeft een maximum gewicht van 130kg. De velgen in die set lijken wel héél veel op de RR511. Dikke kans dat het dezelfde zijn. Mocht ik nu nieuwe wielen nodig hebben, zou ik direct die r32 set gaan proberen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 apr 2017 13:59

Oppbogga schreef:Heeft iemand ervaringen met velgen van Velocity type A23 en afgemonteerd met White Industries T11 naven?
Zijn deze aan te bevelen als je op zoek bent naar een vervangingssetje voor de Mavic Ksyrium Elite?
Wat zijn de kenmerken, beter of schiet ik daar niets mee op?
Het zijn vooral betere naven en een 17C velg waarbij je ook nog keuze hebt in spaakaantallen naar gelang gewicht en gebruik.
De A23 is echter niet het laatste woord op het gebied van velgen, er zijn ook wel eens berichten geweest over slechte kwaliteit.
Kinlin XR22 ligt meer voor de hand en veel goedkoper ook.
.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1329
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 15 apr 2017 11:50

Dank. Daar kan ik weer wat verder mee.
...

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 15 apr 2017 20:30

In hoeverre zit er nog verschil tussen een set wielen met RR511 velgen + DT 350 naven of de systeemset R32 spline? Handgespaakte is paar tientjes duurder, meer spaken en ratchetnaaf. Systeemset is waarschijnlijk helemaal op elkaar afgestemd qua spaken. Deze heeft dan minder en aerospaken, geeft voor het uiterlijk wel iets meer. Scheelt het nog in stijfheid en dergelijke?
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 apr 2017 20:45

noepzor schreef:In hoeverre zit er nog verschil tussen een set wielen met RR511 velgen + DT 350 naven of de systeemset R32 spline? Handgespaakte is paar tientjes duurder, meer spaken en ratchetnaaf. Systeemset is waarschijnlijk helemaal op elkaar afgestemd qua spaken. Deze heeft dan minder en aerospaken, geeft voor het uiterlijk wel iets meer. Scheelt het nog in stijfheid en dergelijke?
R32 is pawl systeem en de 350 ratchet. Persoonlijk heb ik wat problemen gehad mat een naaf met het pawl systeem. Ik had de indruk dat de afdichting niet goed was. Te vaak lagers en body moeten vervangen. Met de dt 350 en 240 heb ik betere ervaringen.

Aan de andere kant. Het pawl systeem geeft een mooie ratel. Iets luider dan de 350 naaf. Maar volgens Keesxz mag dit alleen doorslaggevend zijn als je in een bepaalde leeftijdsklasse bent. Hij heeft het niet gespecificeerd maar ik vermoed tiener of midlife fase.
o'7o

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 apr 2017 21:02

Je mag alles mooi vinden , maar dat mag ik dan weer debiel vinden....vrijheid voor iedereen.
Het doet mij denken aan de "klepper"in de sixties op de lagere schoolleeftijden: een stukje karton werd met 2 wasknijpers op een spatbordstangetje vastgezet en het was de kunst om het zo te zetten dat er een "mooie ratel"" ontstond.
55+ lezers zullen weten wat ik bedoel...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 15 apr 2017 21:46

Deden wij altijd met een blikje, stuk binnenband en een halve wasknijper. En ik ben nog maar 43....
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 15 apr 2017 21:49

Keezx schreef:Je mag alles mooi vinden , maar dat mag ik dan weer debiel vinden....vrijheid voor iedereen.
Het doet mij denken aan de "klepper"in de sixties op de lagere schoolleeftijden: een stukje karton werd met 2 wasknijpers op een spatbordstangetje vastgezet en het was de kunst om het zo te zetten dat er een "mooie ratel"" ontstond.
55+ lezers zullen weten wat ik bedoel...
Was met houten luciferdoosje,elastiekje en wasknijpers overigens, verder neem ik de vrijheid om je een eikel te vinden.

Fijne avond verder :dislike:
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Plaats reactie