Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat is nou echt het verschil tussen staal en aluminium

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2017 13:50

Joskovic schreef: 19 jun 2017 10:29 De prijs van het spuiten ligt ook veel aan het design natuurlijk. Is het een of meerdere kleuren? Voor het spuiten van een kleur plus aanbrengen van eenvoudige decals, kreeg ik bij de gevestigde namen van framelakkers quotes rond de 400 euro all in.
En voor dat geld koop je een prima nieuw alu frame of een 2de hands stalen frame dat nog strak in de lak zit. Bij Planet X scoor je zelfs al carbon voor dat budget. Eigenlijk loont laten spuiten alleen voor een topframe of eentje waar emotionele waarde aan zit.

Voor een paar tientjes heb je een compact crank en met een beetje onderhoud rijdt die oude fiets weer als nieuw. Een nieuwe fiets moet je kopen als je jouw huidige fiets niet mooi genoeg en/of niet stijf genoeg vindt.

Dat je met een paar bandjes een aluminium frame als een stalen frame kunt laten aanvoelen is een fabeltje. Ook is een modern stalen frame zeker niet slapper dan aluminium wel is staal minimaal iets zwaarder en vooral duurder.
Campagnolo Ultra Dork

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 20 jun 2017 15:22

Roest bestrijden kan met wat liefde: owatrol, lijnolie, een vette lap, lakstift en zelfs hamerslaglak. Als je het een beetje bijhoudt gaat je frame niet kapot.
Ernie heeft (natuurlijk) helemaal gelijk. Als je geen aanlasnok (voorderrie) hebt is het plaatsen van een compactcrank nauwelijks een uitdaging.

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 20 jun 2017 17:50

Maar als je deze discussie wilt voeren, zou je dan ook een foto van je fiets willen plaatsen? We praten nu in de mist en onwetendheid.
Op de link in je eerste bericht zie ik geen foto meer.

En een 9-speed Ultegra crankstel in compact wordt op Marktplaats wel eens aangeboden toch? Ik zou denken, 30 Euro, dan ben je al klaar. Wil je hem uit de 10-speed groep, dan is het wat meer.
Ketting, cassette en voorbladen zijn slijtagespullen, dat zou niet de enige afweging mogen zijn bij het afschrijven van een fiets.

Een Bioracer vind ik juist een leuke fiets, ik zou dat best overwegen om aan te schaffen als ik iets zou zoeken.
Wat gezegd wordt... Een lakstift werkt prima, als de lakschade en roest nog niet te groot is.

Een 20 jaar oude fiets laten herlakken, dan moet je liefhebber zijn van de fiets. Ik heb de indruk dat je er ook weer niet op die manier instaat.
Een aluminium fiets is niet perse een verbetering. Het is lichter en stijver, meer niet. De groep en wielen zijn dan wel veel nieuwer en beter verwacht ik.

luud
Forum-lid

luud 22 jun 2017 15:25

ericpeters schreef: 15 jun 2017 21:56 Maar pas-op: het is pas iets van de laatste paar jaar dat het produceren van carbon frames echt betrouwbaar is geworden.
Ik fiets op een Look 585 uit 2007 (Volledig carbon) en het is gewoon betrouwbaar hoor.

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 23 jun 2017 14:30

luud schreef: 22 jun 2017 15:25
ericpeters schreef: 15 jun 2017 21:56 Maar pas-op: het is pas iets van de laatste paar jaar dat het produceren van carbon frames echt betrouwbaar is geworden.
Ik fiets op een Look 585 uit 2007 (Volledig carbon) en het is gewoon betrouwbaar hoor.
Precies. De echte A-merken hebben het al langere tijd voor elkaar hoor. Tevens, de stelling die je maakte, Eric, dat een goedkoper carbon frame qua rijeigenschappen beter is dan de duurste alu/staal varianten lijkt mij ook niet helemaal juist. Carbon is zeker niet 'heilig' wat dat betreft.

alien
Forum-lid

alien 23 jun 2017 15:06

MPolleke schreef: 20 jun 2017 17:50En een 9-speed Ultegra crankstel in compact wordt op Marktplaats wel eens aangeboden toch?
Nope. Nooit in productie geweest. Vanaf 10v.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie