Vervanger voor de Conti GP 4000SII
Dacht dat een (half) platgereden achterband voor een zeer slecht stuurgedrag zorgt wanneer deze vooraan gemonteerd zou worden ?
Ondertussen liggen er 2 (was goedkoopst op Futurum als je ze per set bestelde) nieuwe Michelin Power Competition's op, ook in 25mm.
Gisteren 50km mee gereden en moet toegeven, ik merk geen verschil tijdens het rijden, wel maken ze een ander rolgeluid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Over het omwisselen van voor- en achterband omwisselen heb ik ook slechte ervaringen gehoord, maar je voorband achter monteren en dan voor een nieuwe schijnt de manier te zijn om je zoveel mogelijk kilometers voor je geld te krijgen
Een nieuwe band kopen is een nieuwe band kopen, of hij nou voor of achter geplaatst wordt.FryskBloed schreef: ↑06 jul 2017 17:25 Over het omwisselen van voor- en achterband omwisselen heb ik ook slechte ervaringen gehoord, maar je voorband achter monteren en dan voor een nieuwe schijnt de manier te zijn om je zoveel mogelijk kilometers voor je geld te krijgen
Een achterband slijt snel in het midden, maar nauwelijks aan de zijkanten (van het loopvlak, welteverstaan). Een voorband slijt veel gelijkmatiger, maar lang niet zo snel.
Als je achterband op is, verplaats je de voorband naar achteren, en monteer je een nieuwe voorband. Je verbruikt dan veel meer van het loopvlak dan wanneer je een nieuwe band achteraan monteert en alleen het midden opgebruikt.
Als je achterband op is, verplaats je de voorband naar achteren, en monteer je een nieuwe voorband. Je verbruikt dan veel meer van het loopvlak dan wanneer je een nieuwe band achteraan monteert en alleen het midden opgebruikt.
Vorsprung durch Pedantik
Vage theorie, als die voorband, die voor al wat versleten is, zowel aan de zijkanten als ook in het midden, naar achter gaat dan gebruik je achter toch gewoon weer het meest het midden net zoals bij een nieuwe band, dus kan je misschien gaan denken dat hij achter sneller op is dan een nieuwe achter waardoor je sneller een nieuwe band gaat kopen
Kwa kosten maakt het niks uit, je koop een nieuwe band en dat doe je elke keer weer, of je nou je voorband wel of niet naar achtergooit, en het zou raar zijn als je met de band die eerst voor heeft gezeten achter langer doet dan met een nieuwe achterband.
Kwa kosten maakt het niks uit, je koop een nieuwe band en dat doe je elke keer weer, of je nou je voorband wel of niet naar achtergooit, en het zou raar zijn als je met de band die eerst voor heeft gezeten achter langer doet dan met een nieuwe achterband.
-
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52
Op zich wel interessant dit. Had even niets te doen en even voorbeeld rekensommetje gemaakt. Uitgangspunten (discussie mogelijk ):
- Nieuwe voorband alleen voor kan 6000 km mee.
- Nieuwe achterband kan 3000 km mee.
- Band die voor is gebruikt en na 2000 km naar achter gaat kan achter nog 2000 km mee.
Zie plaatje hieronder. Na 15000 km heb je bij het verplaatsen van je voorband naar achter 1 band meer moeten aanschaffen.
Of zit hier een denkfout?
- Nieuwe voorband alleen voor kan 6000 km mee.
- Nieuwe achterband kan 3000 km mee.
- Band die voor is gebruikt en na 2000 km naar achter gaat kan achter nog 2000 km mee.
Zie plaatje hieronder. Na 15000 km heb je bij het verplaatsen van je voorband naar achter 1 band meer moeten aanschaffen.
Of zit hier een denkfout?
- Bijlagen
-
- banden.PNG (9.67 KiB) 799 keer bekeken
In situatie 1 rijd je met band 1 al 3k voor plus 2k achter. Deze kan achter 'officieel' nog maar 1.5k mee en niet 2k. Dat is al een denkfout.
Bij de eindstand in situatie 1 heb je nog 2/3 van je voorband over en 0/3 van je achterband. Dan nemen we nog niet eens de 500 verdwenen km mee.
In de 2e situatie heb je in de laatste 3k nog een halve voorband (missende band 8) opgereden.
Bij de eindstand in situatie 2 heb je nog 1/2 van je voorband over en 0/3 van je achterband.
Kortom, rijden volgens het principe van wisselen van voor naar achter bespaart je 1/6 band op 15.000 km. Dit geldt voor de aannames van de levensduur die jij in dit voorbeeld stelde natuurlijk (verhouding voor/achter is 1:2). Het zal dus elkaar niet zo veel ontlopen.
Bij de eindstand in situatie 1 heb je nog 2/3 van je voorband over en 0/3 van je achterband. Dan nemen we nog niet eens de 500 verdwenen km mee.
In de 2e situatie heb je in de laatste 3k nog een halve voorband (missende band 8) opgereden.
Bij de eindstand in situatie 2 heb je nog 1/2 van je voorband over en 0/3 van je achterband.
Kortom, rijden volgens het principe van wisselen van voor naar achter bespaart je 1/6 band op 15.000 km. Dit geldt voor de aannames van de levensduur die jij in dit voorbeeld stelde natuurlijk (verhouding voor/achter is 1:2). Het zal dus elkaar niet zo veel ontlopen.