Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vervanger voor de Conti GP 4000SII

knolan82
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 dec 2016 04:54

knolan82 06 jul 2017 11:22

Ik rij op forte challenge race banden. Reed altijd op de conti's 4000SII maar na regelmatig lek of gescheurde wangen ben ik overgestapt. Op forte challenge race banden heb ik nu 4500km gereden zonder enig probleem

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 jul 2017 11:28

Het valt me ook op dat ik veel minder kleine scheurtjes en groeven kan ontdekken. Tot nu toe dikke duim omhoog voor de One 2017 in 28mm.
Als ik de 2k heb gereden zal ik eens wat foto's posten als daar vraag naar is.

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 06 jul 2017 16:11

jkniep schreef: 05 jul 2017 23:44 Voortaan gewoon je voor en achterband omwisselen dan blijft de slijtage gelijk.
Dacht dat een (half) platgereden achterband voor een zeer slecht stuurgedrag zorgt wanneer deze vooraan gemonteerd zou worden ?

Ondertussen liggen er 2 (was goedkoopst op Futurum als je ze per set bestelde) nieuwe Michelin Power Competition's op, ook in 25mm.
Gisteren 50km mee gereden en moet toegeven, ik merk geen verschil tijdens het rijden, wel maken ze een ander rolgeluid.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 06 jul 2017 17:25

Over het omwisselen van voor- en achterband omwisselen heb ik ook slechte ervaringen gehoord, maar je voorband achter monteren en dan voor een nieuwe schijnt de manier te zijn om je zoveel mogelijk kilometers voor je geld te krijgen :)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 jul 2017 17:50

Juist.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 06 jul 2017 18:09

FryskBloed schreef: 06 jul 2017 17:25 Over het omwisselen van voor- en achterband omwisselen heb ik ook slechte ervaringen gehoord, maar je voorband achter monteren en dan voor een nieuwe schijnt de manier te zijn om je zoveel mogelijk kilometers voor je geld te krijgen :)
Een nieuwe band kopen is een nieuwe band kopen, of hij nou voor of achter geplaatst wordt.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 jul 2017 18:17

Een achterband slijt snel in het midden, maar nauwelijks aan de zijkanten (van het loopvlak, welteverstaan). Een voorband slijt veel gelijkmatiger, maar lang niet zo snel.

Als je achterband op is, verplaats je de voorband naar achteren, en monteer je een nieuwe voorband. Je verbruikt dan veel meer van het loopvlak dan wanneer je een nieuwe band achteraan monteert en alleen het midden opgebruikt.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9069
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jul 2017 21:22

1 voorband en 2 achterbanden daarna beide vernieuwen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 06 jul 2017 21:29

Vage theorie, als die voorband, die voor al wat versleten is, zowel aan de zijkanten als ook in het midden, naar achter gaat dan gebruik je achter toch gewoon weer het meest het midden net zoals bij een nieuwe band, dus kan je misschien gaan denken dat hij achter sneller op is dan een nieuwe achter waardoor je sneller een nieuwe band gaat kopen ;-)
Kwa kosten maakt het niks uit, je koop een nieuwe band en dat doe je elke keer weer, of je nou je voorband wel of niet naar achtergooit, en het zou raar zijn als je met de band die eerst voor heeft gezeten achter langer doet dan met een nieuwe achterband.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 jul 2017 22:26

Dat beweert ook niemand. En nu verder zelf maar even je hersens gebruiken.
Vorsprung durch Pedantik

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 07 jul 2017 10:49

Op zich wel interessant dit. Had even niets te doen en even voorbeeld rekensommetje gemaakt. Uitgangspunten (discussie mogelijk ;) ):
- Nieuwe voorband alleen voor kan 6000 km mee.
- Nieuwe achterband kan 3000 km mee.
- Band die voor is gebruikt en na 2000 km naar achter gaat kan achter nog 2000 km mee.

Zie plaatje hieronder. Na 15000 km heb je bij het verplaatsen van je voorband naar achter 1 band meer moeten aanschaffen.

Of zit hier een denkfout?
Bijlagen
banden.PNG
banden.PNG (9.67 KiB) 799 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joskovic
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2017 11:40
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar Joskovic 07 jul 2017 15:36

In situatie 1 rijd je met band 1 al 3k voor plus 2k achter. Deze kan achter 'officieel' nog maar 1.5k mee en niet 2k. Dat is al een denkfout.
Bij de eindstand in situatie 1 heb je nog 2/3 van je voorband over en 0/3 van je achterband. Dan nemen we nog niet eens de 500 verdwenen km mee.

In de 2e situatie heb je in de laatste 3k nog een halve voorband (missende band 8) opgereden.
Bij de eindstand in situatie 2 heb je nog 1/2 van je voorband over en 0/3 van je achterband.

Kortom, rijden volgens het principe van wisselen van voor naar achter bespaart je 1/6 band op 15.000 km. Dit geldt voor de aannames van de levensduur die jij in dit voorbeeld stelde natuurlijk (verhouding voor/achter is 1:2). Het zal dus elkaar niet zo veel ontlopen.

Plaats reactie