Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Investering met grootste snelheids return

SSSander
Forum-lid

SSSander 03 aug 2017 09:38

Hahaha, dat is dan goed nieuws dat er nog grote stappen te maken zijn! :D
Hebben jullie misschien goede sites/boeken die ik al kan beginnen te lezen? Dan kan ik ondertussen ook rustig rondkijken naar een goede trainer om hierin ervaring op te doen.

Ik heb dit jaar de Dolomieten marathona gereden in 7uur 1min 49sec.
Ik had het voordeel van al heel wat tips van clubleden te hebben gekregen, maar toch nog wat fouten gemaakt. Zo had ik smorgens om 5 uur te weinig gegeten waardoor ik op de campolongo en pordoi al honger had, te veel gedronken voor de start waardoor ik op de poroi moest stoppen om te plassen, pas twee weken ervoor mijn eerste gelleke uitgeprobeerd, ...

Ik was zeer rustig begonnen en ben in het Sellarondje nooit in het rood geweest, toch was het op de Giau en Valparolo wat aanpoten. Maar het vreemde was dat ik op de Mur dl Giat dan weer genoeg hersteld was en wat overhad om deze redelijk snel op te rijden. Op de weg naar Corvara dan nog alles gegeven om mijn vooropgesteld doel van 7 uur (NET NIET) te behalen.

Wat mij uiteindelijk getriggerd heeft om dit topic te starten, was de persoon die voor mij in de start stond. Later bleek dat hij ongeveer even oud was (26-27 jaar) en met carbon velgen met tubes, aeroshirt, verzorgers langs de weg, ... reed. Hij finishte in 5 uur en 9 min
:shock: (9de in mijn categorie) en stak dus zo'n 4000 man voorbij.

Het spookt nu dus in mijn hoofd rond wat ik kan doen om ook bij deze tijd in de buurt te komen :?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 03 aug 2017 09:47

SSSander schreef: 03 aug 2017 09:38
Wat mij uiteindelijk getriggerd heeft om dit topic te starten, was de persoon die voor mij in de start stond. Later bleek dat hij ongeveer even oud was (26-27 jaar) en met carbon velgen met tubes, aeroshirt, verzorgers langs de weg, ... reed. Hij finishte in 5 uur en 9 min

Het spookt nu dus in mijn hoofd rond wat ik kan doen om ook bij deze tijd in de buurt te komen :?
Waarschijnlijk zul je er nooit bij in de buurt komen :lol: , genetisch mis je wat. Maar dit moer je er niet van weerhouden het toch te proberen. Gericht trainen om watt/kg te vergroten (belangrijk voor berg etappes) dus aan teller en noemer werken om je tijd te verbeteren.
What makes the boat go faster?

bve
Forum-lid

bve 03 aug 2017 10:08

SSSander schreef: 03 aug 2017 09:38
Wat mij uiteindelijk getriggerd heeft om dit topic te starten, was de persoon die voor mij in de start stond. Later bleek dat hij ongeveer even oud was (26-27 jaar) en met carbon velgen met tubes, aeroshirt, verzorgers langs de weg ... reed. Hij finishte in 5 uur en 9 min

Hij is 100% zeker beter getraind. Na wat zoeken in de uitslag... De nummer 9 rijdt/reed al jaren bij de elite zonder contract. Dan ben je geen pannenkoek. Daarnaast pakt een verzorger super veel winst. Jij moet stoppen voor je bidon, hij rijdt door.
Ik vrees dat het heel moeilijk wordt om 2 uur sneller te gaan, dat lukt (bijna zeker) niet in een jaar. Je zult er jaren voor moeten leven. Specifiek trainen, eten, rusten. Wedstrijd ervaring zal ook helpen. Met de carbon wielen pakte hij 2 minuten op je, de verzorger misschien 10 en het shirt nog eens 3. De andere 7 kwartier is training en jaren ervaring.

joopi
Forum-lid

joopi 03 aug 2017 10:11

Er zijn bergen boeken en sites (Trainingpeaks.com, etc, etc, etc) die je kunt bekijken, maar je zult al gauw door de bomen het bos niet meer zien. Daarom helemaal eens met Herman_N: een goeie coach is de beste investering. Begin sowieso bij hem/haar met een inspanningstest zodat je weet waar je staat. Kun je daarna nog beslissen of je het coach-abonnement neemt. Mijn ervaring met eigen schema's maken, aan de hand van b.v. de artikelen die elk voorjaar weer in Tour of Fiets staan, is dat je snel te hard traint! Zo'n trainer zal je daar voor kunnen behoeden en zeker in combinatie met een vermogensmeter zal je veel effectiever gaan werken. En juist met intervaltrainingen zul je sterker/sneller worden. Staar je intussen vooral niet blind op zo'n klepper die in 5 uur de Maratona afraffelt, dat is bijna een prof!

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 aug 2017 10:12

Die 5h09 kun je beter uit je hoofd zetten. Als nu iets over de 7 uur fiets, dan is top 10 rijden godsonmogelijk. Je mist simpelweg de genen.

Maar ruimte voor verbetering is er zeker. Onder de 7 moet lukken, ruim eronder denk ik ook wel. Je gewicht is al redelijk goed, maar er kan nog wel wat af. 69 kg lijkt me haalbaar, 68 kg wordt een beetje gevaren zone. En verder veeeeeeel simmer en meer gaan trainen.
Live fast; die young. mijn blog

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 aug 2017 10:19

Dit is een klassieker van het bekende forumlid Havana: http://www.cyclokalender.nl/B/prog/inde ... id=0#form2

Verder sluit ik me aan bij Livio Luvius, die 2 uur overbruggen wordt wel een hele klus. Het is niet eerlijk. Niet ieder mens is gezegend met evenveel talent. Hij is waarschijnlijk een ervaren cyclorijder, tenminste dat maak ik op uit de wijze waarop hij zich laat helpen. Maar jouw voordeel is dat je net begint en dus nog heel veel stappen kunt maken. Maak je overigens geen illusies. Ik heb inmiddels wel zo'n 25 cyclo's gereden, maar de perfecte race moet nog komen. Alleen worden de fouten wel steeds kleiner en hebben steeds minder impact. Dus dat je nu fouten gemaakt hebt is niet erg, er zullen nog vele volgen.

Laat je overigens ook niet uit het veld slaan als je eens een mindere rit hebt. De omstandigheden bepalen veel. Warm weer, regen, stress in je leven, weinig tijd om te trainen, lekke band enz enz. Allemaal redenen waarom het eens een keertje minder kan uitpakken dan gehoopt. Niet treuren, gewoon op naar het volgende doel.

Succes met je doelstelling.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 03 aug 2017 10:30

Ik denk dat het begint bij echte en volgehouden motivatie. Of dat dan betekent dat je een paar boeken koopt, je erin verdiept, een plan samenstelt en dat dan uitvoert, of naar een trainer stapt, dat hangt van persoon tot persoon af. Je weet voor jezelf wel welk van de twee het best gaat werken. Effectief trainen en je lichaam bouwen voor zo'n (verbetering van je) prestatie, da's dan de tweede stap.
Afbeelding

Pijp ie
Forum-lid

Pijp ie 03 aug 2017 13:21

Ik lees dit met veel interesse, wat zijn dan goede trainers? En hebben jullie het dan over een online coach die je van schema's voorziet of een coach bij een wielerclub?

Ik ben 36 jaar, aan de zware kant (75 kilo bij 1.74) en fiets nu 5 jaar. Tot nu toe fiets ik maar wat, volgend jaar zou ik wel weer een cyclo willen (bv giordana GF) doen maar er dan wel wat serieuzer/slimmer voor trainen. Dit jaar de maratona gedaan in 8:35 en met 2600 km tot de maratona.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 aug 2017 13:37

Van coaches bij wielerclubs heb ik geen hoge pet op als het gaat om begeleiding van cyclorijders. Je zal even moeten googlen, bv op trainer, duursport, sma. Is een beetje zoeken maar daar kom je vast wel uit. Als je iemand op het oog hebt gewoon direct benaderen. Dan weet je gelijk of hij/zij voor jou geschikt is. Er zijn diverse pakketten. Soms met direct contact, soms alleen met mailcontact en schema's die je opgestuurd krijgt. Maar dat zou al voldoende moeten zijn als je er serieus mee aan de slag gaat.

Verder heet de GF Giordana al lang niet meer zo. De huidige naam is GF Gavia e Mortirolo.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 03 aug 2017 13:46

Pijp ie schreef: 03 aug 2017 13:21 Ik lees dit met veel interesse, wat zijn dan goede trainers?
Ook hier heeft Havana ervaring mee ;) . Ik zelf zweer bij SMA Midden Nederland - Guido Vroemen, maar ben inmiddels omgeschoold tot tri-atleet :lol: op 52-jarige leeftijd :mrgreen: //zei hij serieus zonder ambitie //
What makes the boat go faster?

Marxten
Forum-lid

Marxten 03 aug 2017 14:25

Het grote voordeel van een coach ten opzichte van een los trainingsplan (en met Strava premium of Trainingpeaks zijn die prima te vinden) is dat je je moet verantwoorden als je de discipline niet hebt.

Het voordeel van een goede coach met veel ervaring is dat hij de signalen van je lichaam beter kan interpreteren en het programma tussentijds kan aanpassen.

Zelf ben ik er niet zo kapot van, maar YMMV. Als je een coach zoekt en je bent stiekem niet zo tevreden als je denkt dat je zou kunnen zijn, moet je trouwens gewoon op zoek naar een nieuwe. Niet iedereen kan met iedereen overweg.

brutus
Forum-lid

brutus 03 aug 2017 16:34

Een test bij het sma (midden Nederland) wordt vaak vergoed en geeft je ook al veel info.
Ik ben er een paar keer geweest, en ze geven je echt goede tips, en beter op maat als de tips van dit forum.
Je kunt idd ook schema's van Dhr Vroomen krijgen maar dat is wel prijzig.
Een goede coach vinden kan ook een leerproces zijn.
Je zult er misschien wel een paar verslijten.
Wat Marxten zegt dus.

Plaats reactie