Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
spiritwetteren
- Forum-lid
spiritwetteren
12 sep 2010 15:56
japie carbon schreef:Vigoroso schreef:Ik heb hetzelfe probleem met mn 11 speed chorus. Na het wisselen van een wielset krijg ik de aandrijving maar niet stil. Wordt tijd dat Campa ook met een electrisch systeem komt ben je van al dat geneuzel af.
Of het word tijd dat je goed leerd afstellen
ik heb zelf meerdere fietsen met 11sp, en die van mijn maten onderhoud ik ook maar ik heb nog nooit last gehad van ratelen.
Ik wil hier nog ff op inpikken: het is geen kwestie van afstellen dat lawaai. Ratelen is iets anders en kan je verhelpen met afstellen. Ik heb 2 jaar avondschool gevolgd en ben derhalve gediplomeerd fietshersteller. Ik weet wat het verschil is tussen ratelen en lawaai ( krakend geluid) maken. Zoals hieboven reeds gemeld had ik toen 1500 km en nu 3000 km en het kraken is verbeterd, wel goed smeren en is de boodschap: hoe vettiger, hoe prettiger. Niet bang zijn van eens bij slechter weer te rijden zodat er een zekere slijtage komt op ketting en tandwielen. Alles versoepelt met de tijd. Tot daar mijn bevinding. Ik zal wel eens een andere ketting (KMC) proberen als ik aan vernieuwing toe ben.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
12 sep 2010 17:13
chrissiewizzie schreef:Dat kun je met een simpel tooltje zelf doen. Parktools heeft dat o.a. Het is een stang die je in het derailleuroog vastdraait en waarmee je aan de hand van het achterwiel de afwijking kunt corrigeren zodat het oog in alle standen gelijk aan het wiel (en dus de cassette) loopt.
Hoe heet dit stangetje, ik kan het niet vinden via google of parktool site.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
rene1
- Forum-lid
rene1
12 sep 2010 18:16
body schreef:chrissiewizzie schreef:Dat kun je met een simpel tooltje zelf doen. Parktools heeft dat o.a. Het is een stang die je in het derailleuroog vastdraait en waarmee je aan de hand van het achterwiel de afwijking kunt corrigeren zodat het oog in alle standen gelijk aan het wiel (en dus de cassette) loopt.
Een achterpat richter.
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
12 sep 2010 18:17
rene1 schreef:body schreef:chrissiewizzie schreef:Dat kun je met een simpel tooltje zelf doen. Parktools heeft dat o.a. Het is een stang die je in het derailleuroog vastdraait en waarmee je aan de hand van het achterwiel de afwijking kunt corrigeren zodat het oog in alle standen gelijk aan het wiel (en dus de cassette) loopt.
Een achterpat richter.
Bedankt
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
swoosh
- Forum-lid
swoosh
12 sep 2010 18:36
body schreef:chrissiewizzie schreef:Dat kun je met een simpel tooltje zelf doen. Parktools heeft dat o.a. Het is een stang die je in het derailleuroog vastdraait en waarmee je aan de hand van het achterwiel de afwijking kunt corrigeren zodat het oog in alle standen gelijk aan het wiel (en dus de cassette) loopt.
ITEM # DAG-2 Derailleur Hanger Alignment Gauge
Instructions document DAG 2
-
niekgeerts
- Forum-lid
niekgeerts
12 sep 2010 21:39
Ligt de ketting wel goed door de derailleurkooi?
-
spiritwetteren
- Forum-lid
spiritwetteren
12 sep 2010 23:35
Niekgeerts schreef:Ligt de ketting wel goed door de derailleurkooi?
Ik zou niet weten hoe dat ge die mis door de derailleurkooi zou kunnen leggen en dat die werkt al of niet met veel lawaai.
Zo kan je een cassette van campa onmogelijk verkeerd opniew monteren op de body. Is wel verschil van nummers bv. 12-25 en 12-29.
Wat de spacers betreft, bij mijn chorus 11 sp 12-29 zijn het volgens de documentatie spacers van 2,2 mm en volgens de documentatie van campa op internet 2,2 en 1 van 2,3 mm. En effectief tussen het vijfde en zesde tandwiel is het een ander model van spacer (2,3 mm) dat je nergens anders kan tussen plaatsen.
Ik zal ze bij gelegenheid ook eens nameten.
-
rene1
- Forum-lid
rene1
12 sep 2010 23:57
Niekgeerts schreef:Ligt de ketting wel goed door de derailleurkooi?
Ik heb de ketting ook wel eens over een metalen lipje gelegd bij de achter derailleurwieltjes. dat maakte zoveel lawaai dat ik het gelijk doorhad.....maar toch, de mensch kan dom zijn.
-
spiritwetteren
- Forum-lid
spiritwetteren
13 sep 2010 00:02
rene1 schreef:Niekgeerts schreef:Ligt de ketting wel goed door de derailleurkooi?
Ik heb de ketting ook wel eens over een metalen lipje gelegd bij de achter derailleurwieltjes. dat maakte zoveel lawaai dat ik het gelijk doorhad.....maar toch, de mensch kan dom zijn.
Ja het mensdom en het dierenrijk
-
rene1
- Forum-lid
rene1
13 sep 2010 00:22
Hahaha, toch wordt ik soms ook wel eens een beest genoemd.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
13 sep 2010 19:41
rene1 schreef:Hahaha, toch wordt ik soms ook wel eens een beest genoemd.
ivm gebrek aan manieren?

Less is bore
-
rene1
- Forum-lid
rene1
13 sep 2010 23:53
Onder andere...:p