
Zorgen na smeren met Dry Lube van Muc Off
Niet zo piepen en gewoon gaan fietsen 

Dat is juist goed, met het vet verdwijnt ook het vuil.
Een goed smeermiddel is oftewel zo dun dat het overal in doordringt (helaas verdwijnt het dan ook snel en het spat ook zeer hinderlijk) oftewel is dik vloeibaar en bevat dan een oplosmiddel dat snel verdampt
.In het laatste geval kan dat dikke smeermiddel steeds terugvloeien naar de plek waar het moet zijn, namelijk tussen asjes en busjes en het blijft daarom lang werken, ook als de ketting aan buitenzijde geleidelijk vervuilt.
Vervuiling aan buitenzijde kan vrijwel geen kwaad.....
De oplettende lezer begrijpt nu ook waarom wasachtigen niet zo goed smeren, het is te dik/vast en vloeit niet terug na weggeperst te zijn.
Zoals eerder door mij betoogd is het smeermiddel slechts echt nodig op 2 lokaties in de kettingomloop en in de rest kan een dikvloeibaar middel terugvloeien naar waar het moet zijn.
Er zijn vast wel middeltjes die hetzelfde doen als het Action spul, maar die kosten dan minimaal het 5 voudige.....die moet je w.s. zoeken in brommer- en motorshops.
De spray heeft het nadeel dat er nogal wat naast gaat en verspild wordt , maar heeft het door mij geconstateerde voordeel dat met het sprayen het laatste vuil wordt meegenomen en vervangen door schoon smeerspul.
2 Klappen in 1 vlieg dus.
De bovenstaande filosofie is ontwikkeld na diverse expirimenten met zowel dunne als dikke en wasachtige middelen (kaarsvet).
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6258
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Misschien een zelf-smeersysteempje aanleggen...
https://www.anwb.nl/motor/onderhoud/win ... ersystemen
Ik snap niet dat iemand minutieus zijn ketting helemaal schoon boent, wast, poetst.... wat ongetwijfeld een geduldig klusje is. Maar niet een ketting wenst te demonteren wegens te veel of te moeilijk werk...
Eens moet de 1e keer zijn, en die keer zal wellicht wat gevloek opleveren. Maar zeker als je zo kien bent op een mooie schone ketting en onderhoud daaraan, leer het jezelf aan. Kettingpons (shimano kettingen) of tang voor quicklink. En je hebt in minder dan een minuut je ketting eraf.., schoonmaken in een potje, en terug er weer op (kan iets meer pielen zijn).
https://www.anwb.nl/motor/onderhoud/win ... ersystemen
Ik snap niet dat iemand minutieus zijn ketting helemaal schoon boent, wast, poetst.... wat ongetwijfeld een geduldig klusje is. Maar niet een ketting wenst te demonteren wegens te veel of te moeilijk werk...
Eens moet de 1e keer zijn, en die keer zal wellicht wat gevloek opleveren. Maar zeker als je zo kien bent op een mooie schone ketting en onderhoud daaraan, leer het jezelf aan. Kettingpons (shimano kettingen) of tang voor quicklink. En je hebt in minder dan een minuut je ketting eraf.., schoonmaken in een potje, en terug er weer op (kan iets meer pielen zijn).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik open de missinglink altijd zonder tool, gewoon met mn handen. De eerste keer een uur bezig geweest om hem los te maken. Met ijzerdraad de missinglink naar elkaar getrokken en met de handen duwen en wringen. Nu het eenmaal in de vingers zit pak ik hem er zo af. Super makkelijk en de ketting is dan heel makkelijk te reinigen.
Aanschaf van kettingpons, cassetteafnemer en kettingzweep heb je er al uit na de ketting en cassette één keer zelf te vervangen en bestellen. Klusje van 15 minuten als je eenmaal weet hoe, hoe onhandig je ook bent.
Aanschaf van kettingpons, cassetteafnemer en kettingzweep heb je er al uit na de ketting en cassette één keer zelf te vervangen en bestellen. Klusje van 15 minuten als je eenmaal weet hoe, hoe onhandig je ook bent.
Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties. Ik heb nu die wax (Dry Lube) bende van Muc Off eraf gehaald met Bionic ontvetter en daarna met water nagespoeld. Goed drooggemaakt alles en zojuist Chainspray van de Action erop gespoten. Ga straks wel kijken of het nog piept maar heb er alle vertrouwen in. Ik prakkiseer er niet over om die ketting zelf te gaan vervangen, af te halen, korter maken, kettingpons , tang en andere spullen aan te schaffen. Ik fiets gemiddeld 5000 km per jaar. Dan zal ik 1 tot 2 maal (beter) per jaar mijn ketting moeten vervangen. Zo'n ketting kost ca. € 20. Ik heb een 10 speed Ultegra. Dat mag de fietsenmaker dan voor me doen. Hij zal er misschien 15 minuten mee bezig zijn. Zal me dan € 20 extra kosten of iets dergelijks? Ik heb daar een redelijk dure fiets gekocht dus verwacht echt niet dat hij me het vel over de neus trekt. En zo ja, dan kan ik er altijd nog eens over nadenken en/of vind wel iemand in mijn fietsclubje die mij hiermee kan helpen en het me eventueel een keer laat zien. . Ik weet wat ik kan en wil en wat ik niet kan en niet wil
. Nogmaals, ieder zijn ding.

Reken erop dat een FM ook adviesprijzen rekent voor een ketting. Een ketting die in Duitsland 18 euro kost kan dan zo maar 35 euro kosten. Reken er nog 20 euro bij aan arbeidsloon en je dit zit al op 55 euro.
Mocht je in de buurt van Utrecht wonen kun je een keer langskomen dan leg ik je wel uit hoe je het zelf kan doen
Mocht je in de buurt van Utrecht wonen kun je een keer langskomen dan leg ik je wel uit hoe je het zelf kan doen

Erg aardig. Trouwens, hij piept nog!!! Het is erg moeilijk waar te nemen waar ie nou precies piept maar het lijkt de bracket te zijn. Ik baal er zo van.... man man.................spiksplinternieuwe dure fiets van net 2 maanden oud. Allemaal gekomen omdat ik er zo nodig die tyfuszooi van Dry Lube op wilde doen. Mogelijk dat door een TE veel gebruik van ontvetter met daarna water dit heeft veroorzaakt maar kan ik me haast toch niet voorstellen.....
Als iemand me kan helpen hiermee.....
Als iemand me kan helpen hiermee.....
Waarom ga je niet even langs je FM als hij maar twee maanden oud is? Kan zijn dat af fabriek te weinig vet in trapaslagers zit of iets dergelijks, zoiets komt wel vaker voor. Zo te lezen is Muc Off niet de boosdoener... Met ontvetter moet je uiteraard voorzichtig zijn en hiermee niet in de buurt komen van onderdelen waar het vet moet blijven zitten uiteraard. Simpel bezoekje aan de FM en opgelost lijkt me...
Zijn w.s. dan toch de lagertjes van de derailleurwieltjes....dat zijn meestal af fabriek glijlagertjes en als die eenmaal droog zijn blijven ze piepen , met was kom je daar niet goed bij, ze MOETEN even uit elkaar.
Echt onderhoudsvrij zijn Tacx wieltjes met kogellagertjes , die piepen nooit, tenzij je daar ontvetter op gespoten hebt...
Echt onderhoudsvrij zijn Tacx wieltjes met kogellagertjes , die piepen nooit, tenzij je daar ontvetter op gespoten hebt...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig