Pagina 3 van 5

Geplaatst: 06 mei 2011 12:36
door eelcoz
Daniel1975 schreef:
Maar gangbare campa-kettingen, lagers/cups, etc kan ik echt niet begrijpen.


Ik meende eens te hebben gelezen dat de verdeling Shimano/Campa/Sram in NL ongeveer 80-15-5% is. Daarnaast lijkt het me dat bij de Campa-rijders een onevenredig groot deel 'wat fanatiekere fietsers' zit. Misschien dat de meeste FM's veel Campa-spul dus niet hebben, omdat ze het bijna nooit verkopen (omdat die fanatiekere fietsers vaker zelf klussen aan hun fiets, en dus ook vaker via internet bestellen).

Geplaatst: 06 mei 2011 12:40
door havana
Zeker een racespecialist zou Campa-spul op voorraad moeten hebben. Bij een FM die naast racefietsen ook e-bikes en gewone stadsfietsen verkoopt vind ik dat minder logisch, tenzij het een hele grote zaak is zoals bijv. Belga.

Verhaal over extra betalen voor service is helemaal waar wat mij betreft. Echter, niet voor alle producten heb je service nodig. Als ik een KMC ketting of een Ultegra cassette nodig heb, wil ik gewoon het onderdeel; service heb ik niet nodig. Het risico dat er iets aan mankeert is erg klein en de montage doe ik zelf. In zo'n geval richt ik me tot de Duitse webshops en soms ook bij Serge. Heb je het over een onderdeel als een wielset, vind ik het meteen al een ander verhaal worden.

De gunfactor is hoog bij Serge, door zijn manier van doen (communicatie, moeite doen, etc). Ook een fijne mens.

Geplaatst: 06 mei 2011 14:52
door BonoCross
Mijn grote geluk is dat ik redelijk dicht bij Hopmans woon. Ik kan dus bijna altijd voor een lage prijs aan mijn spullen komen en ze hebben ook nog redelijk wat op voorraad. Als ik ze niet in de buurt had zou ik vrijwel alles uit Duitsland halen (eBay, bike-components, bike-discount). Voor mij is betrouwbaarheid i.c.m. een lage prijs het allerbelangrijkste.
Uiteraard kan ik niet alles zelf aan mijn fiets doen dus voor wielen richten/spaken ga ik naar mijn lokale fm (waar ik met mijn familie in de afgelopen 15 jaar al zeker 10 of meer stadsfieten heb gekocht) en die vindt het geen probleem om die zaken voor mij te doen (ook al weet hij dat ik voor mijn racefiets bijna niks bij hem haal).

Dat ik de Nederlandse economie dus stimuleer is puur toeval. Als Hopmans hier over de grens in Essen zou zitten zou ik er net zo vaak heen gaan!

Geplaatst: 06 mei 2011 15:08
door corniel
Ik kan me erg vind in het verhaal van havana (ook aangaande de webshop waar hij vaak besteld ;)).

Een LBS die zich als race-specialist noemt moet imho verstand hebben van Campa en Sram en dat dus zonder problemen kunnen monteren/leveren. Onderhoud is bij menig FM als niet laag, en volgens mij is dat omdat ze zelf ook wel zien dat ze het daarop moeten winnen.

Meer algemeen: de detailhandel zoals wij die kennen heeft denk ik zijn langste tijd (in de huidige vorm) gehad. Een fysieke winkel/showroom hebben heeft zeker nog toegevoegde waarde, ook in de toekomst, maar de moderne consument wil ook kunnen bestellen via een webshop. Slimme FM's spelen daarop in.

Geplaatst: 06 mei 2011 17:40
door velolove
Wat mij opvalt is dat er wel veel "fietsspeciaalzaken" zijn die dure merken verkopen, maar weinig of geen kennis van diezelfde producten hebben. Daarnaast vraag ik altijd of de verkoper zelf ook fietst. Vaak is dat niet eens het geval. Kan dus niks uit eigen ervaring vertellen. En ja als dan ook nog de adviesverkoopprijs gehanteerd wordt, bij erg dure spullen, dan kijk ik wel even op internet.

Geplaatst: 06 mei 2011 19:13
door gt56
ponsteen schreef:In de tijd dat ik aan het shoppen was voor een nieuwe racefiets, keek ik zowel naar een merk als Giant als naar RedBull. Beide waren te koop in een winkel in de buurt. Probleem was dat ik voor 3200 euro een Giant had met een net iets mindere afmontage als een RB van 1999. Dat verschil is gewoon te groot. Zelfde met bandjes. Veel fietsenmakers bieden de Conti 4000 bandjes aan voor de standaardprijs van 42.95 per stuk. Online zijn ze natuurlijk moeiteloos te krijgen voor 25 euro per stuk. Mijn fietsmaat heeft ooit een Veloce cassette gekocht voor 75 euro...

Als de prijs bij een Nederlandse webshop bijv. maar 10 procent boven die Duitse webshop ligt, dan koop ik natuurlijk bij de Nederlandse shop. Ik vind dat fietsenmakers ook gewoon slimmer hiermee om moeten gaan. Als je veel omzet wilt draaien, dan moet je groot en slim inkopen en risico lopen.

En wat ook al gezegd is: het kennisniveau van de gemiddelde forumbezoeker ligt duidelijk boven dat van de gemiddelde fietsenmaker (qua race en mtb). Heel irritant.
bij de fietsenmakers zijn de slijtageonderdelen meest zo geprijsd dat montage inclusief is

de fietsenmakers zouden er eens over moeten nadenken hun pricing voor slijtagedelen (kettingen, banden, kabels, kassettes, enz) twee levels te geven - 1) ex montage (op webshop niveau 2) incl montage (op huidig of zelfs iets hoger niveau)

Geplaatst: 06 mei 2011 19:25
door ajhoff
Mijn reden om bij internetshops te bestellen is een hele simpele: ik heb de spullen eerder dan via de winkel. Ik heb al meermalen, niet alleen met fiets spullen, meegemaakt dat de winkel het gevraagde moest bestellen en vervolgens drie weken nodig had om het binnen te krijgen, terwijl een internetshop het in 48 uur kon leveren. Zelfs uit China is het sneller in huis dan via de winkel in de buurt.

Het spijt me heel erg voor de lokale winkels, maar als zij geen duidelijk voordeel bieden zie ik geen toegevoegde waarde om daar te kopen.

Geplaatst: 06 mei 2011 22:42
door sharkman113
Zolang als je het maar zelf monteert en niet om hulp gaat vragen bij de fm is daar niets mis mee. Een groot aantal dingen Helmen, frames, kleding en frames kun je gewoon beter in real life gaan zien/passen. Alle dealers langslopen en vragen om adviezen er vervolgens via internet bestellen is dan weer op het randje en dan is het niet meer dan terecht dat je bij de eerste te beste servicebeurt gewoon een vette rekening krijgt (want internetshop is goedkoop omdat ze besparen op een duur pand en personeel maar ook daar zit uiteraard een keerzijde aan en reken maar dat garantie via een aantal internetshops heel lastig te krijgen is).

Geplaatst: 06 mei 2011 23:38
door tutti
Wat ik mis in deze reacties is "beleving". Wat als je FM een plaats zou zijn waar je gelijkgestemden treft, waar je informatie over nieuwe producten krijgt, waar je bijv. GPS-routes kunt uitwisselen, waar je recente magazines kunt inzien, waar je producten in de praktijk mag testen, etcetera?

Geplaatst: 06 mei 2011 23:55
door juulh
misschien iets heel anders, maar waarom zou een internetwinkel niet bijdragen aan de nederlandse economie? vaak word er toch besteld bij een nederlandse webwinkel ivm. levertijd, garantie, contact en vertrouwen. ook die mensen moeten het inkopen en weer inpakken en versturen! dat draagt volgens mij gewoon bij aan de economie. het enige wat er niet gebeurd is het face-to-face contact met de klant-verkoper, en misschien minder reclame?

Geplaatst: 07 mei 2011 00:45
door japiecarbon
De meeste buitenlandse webshops zijn nog goedkoper, en veel mensen bestellen daar.
Volgens mij bedoeld de TS dat.

@Tutti: Daar word toch wel over gesproken. De meerwaarde die een FM zou kunnen bieden.
Alleen is dat bij mij in de buurt totaal nergens het geval. Ik zou echt geen zaak kunnen bedenken waar ik mijn fiets naartoe zou brengen.

Geplaatst: 07 mei 2011 00:49
door remmiedepemmie
japie carbon schreef:De meeste buitenlandse webshops zijn nog goedkoper, en veel mensen bestellen daar.
Volgens mij bedoeld de TS dat.

@Tutti: Daar word toch wel over gesproken. De meerwaarde die een FM zou kunnen bieden.
Alleen is dat bij mij in de buurt totaal nergens het geval. Ik zou echt geen zaak kunnen bedenken waar ik mijn fiets naartoe zou brengen.


Peter van der Velde in Lekkerkerk ook niet?