Pagina 3 van 7

Re: Training vragen

Geplaatst: 27 sep 2017 22:38
door Danny091283
Andere vraag dan. Ik heb nu 2 dagen achter elkaar naar mijn werk gefietst, maar op 1 rit na steeds op mijn max gefietst. Is dit goed qua training?
Ik voel het nu wel in mijn benen, in de zin van luie zware benen. Heb vandaag en gister niets speciaals extra na het fietsen gehad, een glas chocolademelk en daarna gewoon avond eten.
Is het een kwestie van training dat ik dit heb?
Ik sta wel veel op mijn benen en merk steeds dat mijn terug weg zwaar gaat. Ik moet er behoorlijk mijn best steeds voor doen en zit steeds tegen de verzuring aan te fietsen met de terug weg. Ik wou dat ik wat vrijer kon fietsen.
Mijn hartslag ligt vaak wel wat lager dan in de ochtend, maar het fietsen voelt veel meer aan als werken.

Re: Training vragen

Geplaatst: 27 sep 2017 23:07
door Jans
En hoe ver is dat dan?
Maar altijd maximaal rijden is gewoon niet slim.

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 00:18
door Keezx
Koop een hartslagmeter en mijd op die WW ritjes zoveel mogelijk D3, ook goed tegen overmatig zweten...

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 06:41
door Danny091283
Ik rij met een hartslag meter. Zit vaak in zone 4 voor 35min

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 07:46
door monique70
Danny091283 schreef: 27 sep 2017 22:38 Andere vraag dan. Ik heb nu 2 dagen achter elkaar naar mijn werk gefietst, maar op 1 rit na steeds op mijn max gefietst. Is dit goed qua training?
Nee, maar dat voel je zelf ook wel. Als je lekker wilt fietsen, maakt het allemaal niet zoveel uit. Als je wilt trainen (jezelf op een bepaald punt verbeteren), rij je ca 80% van de tijd in D1 en de rest in de andere zones. Met heen D1 en terug hard, ben je al een stuk effectiever bezig.

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 07:51
door Danny091283
Ik vind d1 nogal verwarrend. Welke zone is dat?

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 09:10
door Jans
Danny091283 schreef: 28 sep 2017 07:51 Ik vind d1 nogal verwarrend. Welke zone is dat?
Misschien even in Google gooien, zoektermen "fietsen d1" geven je heel veel info.

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 10:45
door bve
Danny091283 schreef: 28 sep 2017 07:51 Ik vind d1 nogal verwarrend. Welke zone is dat?
Ik vermoed zone 2 met jouw indeling. Even googlen. Zone 4 lijkt mij dan D3, dat is behoorlijk intensief. Blokken in D3 doe ik altijd goed uitgerust en het liefst zonder een rugzak. Met woon-werk doe ik het zeker niet, maar als je het zou doen dan lekker op de terugweg.
In een lagere zone fietsen voelt intuïtief als een slechte training, maar van deze mindere trainingsvorm kan je zoveel meer doen dat het je toch meer opbrengt.

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 10:53
door Danny091283
Heb ff zitten Googelen, maar ik denk dat ik zelf steeds in de d2 zit te fietsen. De maximale wat ik zelf heb gemeten is 182. Als ik met een hartslag van tussen de 154 en 164 fiets dan rij ik maximaal wat ik wel een tijd kan volhouden.
Bij een hartslag van 145 fiets ik lekker soepel.
Richting 135 zit ik echt rustig op mijn fiets en kan ik rustig ademhalen en praten.

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 11:07
door Kiekeboe
tussen 154 en 164 zit wel een groot verschil hoor.
Dus boven de 164 begin je te verzuren.
Ik zou toch het gros van mijn trainingen rond de 130 laten draaien.

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 11:10
door Danny091283
Ik heb mijn maximale hartslag in mijn Garmin in gebracht en hij geeft zelf aan dat bij een hartslag tussen 154 en 164 ik in zone 4 zit.

Heuvel op rij ik snel richting 176 met maximale inspanning, dan verzuur ik pas echt.

Re: Training vragen

Geplaatst: 28 sep 2017 11:19
door Keezx
Je omslagpunt ligt kennelijk op iets van 162, nemen de dan D1 op 75-85% daarvan , dan komen we uit op 121-137.
Hou het maar op maximaal 135 op de woonwerk ritjes en je bent dan veel beter bezig.
Als je daar incidenteel wat boven komt is niet erg, maar structureel moet je proberen 125-135 HF te rijden, dan maar iets eerder van huis, het zal hooguit enkele minuten op je reistijd uitmaken, het weer (wind) zal veel meer invloed hebben...