Pagina 3 van 6
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 14 okt 2017 22:26
door Keezx
Nova schreef: ↑14 okt 2017 07:24
Die vervorming, in welke mate is die bepalend voor de tandslijtage?
Te verwaarlozen, speelt geen rol.
Zolang de steek van de ketting maar exact 1/2" is, slijt een kettingblad zo goed als niet, als de kettinglijn correct is.
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 17 okt 2017 18:51
door Nova
I chosed and ordered a "Stronglight Track 2000 Chainset Complete" from Velosolo.
48T, BCD 144, 1/8", all the specs I need, and a high plate border - no openings to reduce weight and lose strength. The modelling appears strong / stiff to me, that's what counts.
So the current BCD 110 of my bicycle will be wiped for a 144.
When finished, the bicycles drivetrain will finally be what I wanted / asked for. I did my best to avoid being sold once over again a bicycle that isn't what I asked, but failed the most important: the drivetrain (with 2 of 3 components replaced).
So the final setup will be
- Gusset "tank" chain 1/8", 108>107 links"
- Stronglight aluminium grade 7075 T6 chainring 48T 1/8"
- Velosolo 16T 1/8" cog at the rear.
And now hoping to not have to replace anything for a couple years.
1 chain, 1 chainring, 1 cog, 40000 km!
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 17 okt 2017 19:16
door scepticus
Ik hoop dat je je kettinglijn en chainstay clearance goed weet te krijgen...
40.000km met een ketting (willen) doen lijkt me geen strak plan trouwens.
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 17 okt 2017 19:23
door Keezx
Voor iemand die op voet van oorlog leeft met fietsonderdelen is het een ambitieus streven...
Kan je ook bereiken met hele simpele goedkope spullen en een kettingkastje..
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 17 okt 2017 20:04
door Erik
Zal dus vast ook nog een andere bb worden. Maar waarom ineens de switch naar beroerd Engels, vraag ik me dan af....
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 17 okt 2017 21:41
door Nova
scepticus schreef: ↑17 okt 2017 19:16
Ik hoop dat je je kettinglijn en chainstay clearance goed weet te krijgen...
40.000km met een ketting (willen) doen lijkt me geen strak plan trouwens.
Ik ga hem zelf niet monteren, laat ik doen door de fietsmaker/verkoper. Ik dien aan te nemen dat hij weet wat hij doet.
De 40000 km, nou, als de Gusset ketting door zijn dikke onderdelen hetzelfde effect geeft als mijn overgang naar 1/8" begin 2016, dan heb ik toch wat hoop.
Maar enige uitleg, de kettinglijn wijzigt door dikker blad dat center de helft van het dikteverschil naar rechts schuift, neem ik aan?
Of nog andere reden(en)?
De frame clearance, zou dan toch net wat moeten toenemen?
Daarnaast, is er enige correctie mogelijk zonder aanpassingen, door de excenter. Die kan wat links/rechts schuiven.
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 17 okt 2017 21:50
door Nova
Erik schreef: ↑17 okt 2017 20:04
Zal dus vast ook nog een andere bb worden. Maar waarom ineens de switch naar beroerd Engels, vraag ik me dan af....
De fietsmaker sprak niet over vervangen bottom bracket (als uw "bb" dat bedoelt), dus neem ik aan dat dezelfde kan gebruikt blijven worden.
Inzake overgang naar "beroerd Engels", dat was doordat ik net voordien in die taal berichten schreef, gewoon vergeten switchen.
Maar een nieuwe vraag, de gekozen Stronglight track 2000 chainset is beschikbaar met cranklengtes van 16.5 en 17 cm, en ik heb nu 17.5 cm.
En ik weet dus niet hoe dat te beoordelen. Welk verschil dat maakt. Mijn rijgewoonte is veel eerder gericht op trager duwen dan snelle souplesse.
Een kortere crank gaat dan neem ik aan in tegen mijn rijstijl?
In welks geval ik geen idee heb de mate waarmee.
Ik kan denk ik niet anders dan akkoord gaan, want bestelling blijft hangen zolang ik zaken niet bevestig, en mijn huidige Surly is zodanig ovaal gesleten dat de fiets rijdt met snokjes in de aandrijving.
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 18 okt 2017 07:37
door Tjebakka
Een andere crank zorgt er vaak voor dat je een andere bottombracket nodig hebt, die wat breder of minder breed is. Zo had ik voor m’n Sugino een 68x103 nodig, terwijl ik een 68x110 in mijn fiets had zitten. Dan loopt je ketting aardig scheef!
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 18 okt 2017 07:44
door Tjebakka
Jij hebt 68*x107 nodig
* ik neem voor het gemak aan dat je een bracketbreedte van 68 hebt.
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 18 okt 2017 09:42
door Erik
Die aslengte hangt wel af van de kettinglijn bij je achterwiel. ik zou officieel voor mijn Miche crankstel ook een 107 nodig zijn, maar doordat ik een Surly achternaaf heb van 130mm moest het een 118 worden om de juiste kettinglijn voor te krijgen. Meer info over het opmeten van de kettinglijn kun je makkelijk online vinden, bijvoorbeeld bij Sheldon Brown.
Qua cranklengte is het net wat je prettig vindt. Ik heb nu een 165 en dat is prima, maar ik merk weinig verschil met de 172,5 op mijn andere fietsen.
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 18 okt 2017 15:08
door scepticus
Tjebakka schreef: ↑18 okt 2017 07:44
Jij hebt 68*x107 nodig
* ik neem voor het gemak aan dat je een bracketbreedte van 68 hebt.
Maar gaat dat passen icm de bredere chainstays van een Santos met Big Apples?
Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 18 okt 2017 16:37
door Tjebakka
Ik ga er in het baanfietsentopic vanuit dat het een baanfiets(achtige) fiets betreft. Zie nergens dat het over een Santos gaat.