Alles over vakanties op én met de fiets

Tips voor een week fietsvakantie

pinarello
Forum-lid

pinarello 10 okt 2017 21:51

walter- schreef: 10 okt 2017 19:33 Stelvio moet in de zomer; 2800m is zo hoog dat het 30 graden moet zijn in het dal om boven nog aangenaam warm te zijn. Begin september dit jaar lag er al weer sneeuw.

Walter
Hoezo? Wil je boven op het terras gaan zitten?
Als je klimt hoeft het niet warm te zijn. Wel droog en gewoon een jasje mee voor de afdaling.
Niets mooier dan door de sneeuwwallen te rijden. As juni weer 8-)

walter-
Forum-lid HC

walter- 10 okt 2017 22:02

ok ik ben betrapt: ik wil idd boven op de berg een terrasje doen... ;-)

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 okt 2017 00:32

3 jaar terug de stelvio beklommen met aan de voet 37° en boven nog een 20°. Inderdaad zalig om dan nog op de top samen met de fietsmaten van een terrasje en je geleverde prestatie te genieten!

Als je echt heel veel bergen wil doen: albertville: in de omgeving ( met soms indien j de afstand wil beperken een korte autorit er bovenop): la madeleine, les menuires, la plagne, col de l'iseran, cormet de roselend, forclaz 1 en 2, arpettaz, semnoz, zelfs joux plane, avoriaz en col de ramaz, enz..
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2017 09:29

walter- schreef: 10 okt 2017 19:33 Stelvio moet in de zomer; 2800m is zo hoog dat het 30 graden moet zijn in het dal om boven nog aangenaam warm te zijn. Begin september dit jaar lag er al weer sneeuw boven....
Correct: het is druk op de Stelvio maar daar heb je als fietser in mijn ervaring geen last van. Enkel in de afdaling rekening houden met anderen. En druk wil ook zeggen dat er boven wat horeca is waar je kan genieten van het uitzicht bij een appeltaartje... elk nadeel etc...

Walter
Midden in de zomer kan je ook de verkeerde week treffen en dan ligt er ook sneeuw. Stelvio zou ik zelf best in september proberen, je moet alleen wel een back-up plan hebben of last minute gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pinarello
Forum-lid

pinarello 11 okt 2017 11:20

amclassic-fan schreef: 11 okt 2017 09:29
walter- schreef: 10 okt 2017 19:33 Stelvio moet in de zomer; 2800m is zo hoog dat het 30 graden moet zijn in het dal om boven nog aangenaam warm te zijn. Begin september dit jaar lag er al weer sneeuw boven....
Correct: het is druk op de Stelvio maar daar heb je als fietser in mijn ervaring geen last van. Enkel in de afdaling rekening houden met anderen. En druk wil ook zeggen dat er boven wat horeca is waar je kan genieten van het uitzicht bij een appeltaartje... elk nadeel etc...

Walter
Midden in de zomer kan je ook de verkeerde week treffen en dan ligt er ook sneeuw. Stelvio zou ik zelf best in september proberen, je moet alleen wel een back-up plan hebben of last minute gaan.

Een keer 40cm op 3 augustus meegemaakt. Kan daar idd altijd gebeuren.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 okt 2017 11:23

Wij waren daar eind juli dit jaar, en voor ons was het de enigste mooie dag van onze fietsweek. Bovenop de Stelvio lag toen ook geen sneeuw, maar dat hadden ze die week wel 2 dagen gehad.

walter-
Forum-lid HC

walter- 11 okt 2017 11:48

Klopt was er ook einde juli; en ook die ene droge dag bovengekomen (en was voor mij boven te koud om in t-shirt en windvest buiten te blijven)

Is misschien een algemene opmerking voor de topic starter; als je naar het echte hooggebergte trekt wordt de kans op slecht/gevaarlijk weer ook groter. Voor mij een reden om buiten juli en augustus niets te plannen. Hoogtemeters kan je ook doen onder 2000m.

Walter

pinarello
Forum-lid

pinarello 11 okt 2017 13:16

walter- schreef: 11 okt 2017 11:48 Klopt was er ook einde juli; en ook die ene droge dag bovengekomen (en was voor mij boven te koud om in t-shirt en windvest buiten te blijven)

Is misschien een algemene opmerking voor de topic starter; als je naar het echte hooggebergte trekt wordt de kans op slecht/gevaarlijk weer ook groter. Voor mij een reden om buiten juli en augustus niets te plannen. Hoogtemeters kan je ook doen onder 2000m.

Walter
Na augustus is Barcelonette nog wel een optie. Hier kun je echt tot 2800, ben net terug van 5 dagen terras 8-)

JelleDtje
Forum-lid

JelleDtje 25 okt 2017 14:08

Prachtig topic met veel tips. Ik gooi onze specifieke situatie er ook maar in, kijken of men daar nog extra tips voor heeft. Groep van 4 man, elk jaar een week fietsen in de bergen, redelijke conditie, tochten van 100 km zijn wel max, evenals 2500 / 3000 hoogtemeters of iets dergelijks. Krijgen jullie een beetje een idee van onze conditie / ambitie.

Wij gaan eind juli weer een week naar het buitenland. Hebben Annecy en Canazei (dolomieten) gehad, willen nu weer wat anders. Neigen naar de Alpenreuzen. Bij voorkeur willen we echter 1) de grote/grootste Alpenreuzen afstrepen van ons lijstje en 2) mooie rondjes kunnen fietsen met her en der ook wat kleine colletjes/rustige rondjes. Nou weet ik dat die 2 gezamenlijk bijna niet te doen is, vandaar dat ik de heren experts even vraag.

Voorlopig uitgezocht; dalen bij Seant Jean de Maurienne en verderop bij Bourg d'Oisans. Beiden geldt eigenlijk; prachtige (beroemde) cols maar moeilijk om lekkere rondjes te fietsen. Annecy is daar echt zo geschikt voor, maar mist dat echte hooggebergte weer. Iemand tips om wat knopen door te hakken? Een ander Alpengebied? Voorkeur voor Seant Jean de Maurienne of juist Bourg d'Oisans? Ik hoor het graag. Alvast dank!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 okt 2017 14:12

Bourg kun je toch genoeg kortere rondjes fietsen?

Bourg - Allemond - Villard Reculas - Bourg
Bourg - Col d'Ornon - Villard Nôtre Dame - Bourg (klein stukje onverhard)
Bourg - Le Freney d'Oisans - La Garde - Bourg
Bourg - Mizoën - Col de Sarenne - Bourg.

Om maar eens wat te noemen...
Laatst gewijzigd door havana op 25 okt 2017 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2017 14:19

Maurienne dal kan je praktisch geen rondjes rijden of je moet de Galibier over en weer terug komen via de Glandon, maar das 160 km.

Bourg is een betere optie. Andere opties zijn bijvoorbeeld Guillestre (zie andere topic van vandaag), Barcelonnette, Andere optie kan iets rondom Albertville zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

JelleDtje
Forum-lid

JelleDtje 25 okt 2017 14:22

Ik wist niet dat je in Bourg toch wel relatief makkelijk wat mooie rondjes kon maken, dat scheelt al. Toch ben ik nog op zoek naar dat andere fantastische gebied, al weet ik nog niet welke. Maurienne dal was eerste optie omdat wij graag de Galibier, Glandon van ons lijstje strepen, maar dat is qua fietsen zelf zo niet praktisch. Ik zal Guillestre even checken. Barcelonnette is wat (te) ver naar onderen, Albertville kennen we al redelijk vanwege Annecy (van daaruit o.a. Madeleine gedaan).

Bedankt voor de input tot zover!

Plaats reactie