Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Omdat CX-rays alleen in even maten verkrijgbaar zijn.
Sapim Polyax messing nippels besteld (zwart) -> komen vandaan binnen
Bitex naven kwamen gisteren binnen. Zien er netjes uit, zit een stukje staal in de body tegen invreten.
Velgen zullen nog wel even onderweg zijn. Besteld maar nog niet verzonden.
Spaken moet ik nog bestellen bij onze vrienden van B24. Ze zijn iets duurder dan Vlechtservice, maar ze matchen de prijs en aangezien ik nog wat andere dingen nodig heb is B24 dan handiger.
Bitex naven kwamen gisteren binnen. Zien er netjes uit, zit een stukje staal in de body tegen invreten.
Velgen zullen nog wel even onderweg zijn. Besteld maar nog niet verzonden.
Spaken moet ik nog bestellen bij onze vrienden van B24. Ze zijn iets duurder dan Vlechtservice, maar ze matchen de prijs en aangezien ik nog wat andere dingen nodig heb is B24 dan handiger.
Ik lees dit nu pas...
Ik raad ten allen tijde aan bij gelijke spaakaantallen links nooit radiaal te spaken, daarmee wordt de spaakspanningsverdeling nog ongelijker wat je nu net niet wil.
Links radiaal wordt alleen gedaan bij rechts 2x zoveel spaken als links , dus 16/8 of
18/9 (oudere Campa "s )
Wat wel eens wordt gedaan is rechts radiaal en links kruis over 2 , juist om de spanningen links hoger te krijgen, maar de naaf moet dan ontworpen zijn om torsiekrachten tussen de flenzen over te brengen en dat is normaal niet zo, dus vragen om problemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Integendeel, half radiaal heeft juist voordelen bij een wegens 11-speed sterk gedished wiel. Zie ook Sheldon, https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild ... alf-radial.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Heb besloten gewoon "gewoon" voor kruis 2 te gaan achter, mede op aanraden van @Mackers2.0.
Ben nu wel benieuwd wat beter is. Controleerde gisteren mijn wielen waarvan achterwiel NDS radiaal gespaakt is en viel mij op dat de spaakspanning echt de helft is van de DS. Powerway r13 naaf met carbon velg overigens.
Het is een beetje schipperen met de parameters.
Ooit kocht ik een Most wielset voor de naven (dat bleken achteraf Miche naven te zijn met een Most sticker) en het achterwiel was links radiaal gespaakt (14-14)_ en voor het uit elkaar slopen viel het me op dat de spaken links zo gemakkelijk "slack"gingen wegens de lage spanning, maar is is dus statisch vastgesteld door het wiel op de vloer te drukken , de boel was niet meer rijdbaar wegens scheuren in de velg.
Bij kruisen krijg je een wat hogere spaakspanning, maar gaan er 7 theoretisch door de aandrijfkracht sneller "slack".
Mij bevalt het kruisen links beter, ook nooit problemen mee gehad.
Ooit kocht ik een Most wielset voor de naven (dat bleken achteraf Miche naven te zijn met een Most sticker) en het achterwiel was links radiaal gespaakt (14-14)_ en voor het uit elkaar slopen viel het me op dat de spaken links zo gemakkelijk "slack"gingen wegens de lage spanning, maar is is dus statisch vastgesteld door het wiel op de vloer te drukken , de boel was niet meer rijdbaar wegens scheuren in de velg.
Bij kruisen krijg je een wat hogere spaakspanning, maar gaan er 7 theoretisch door de aandrijfkracht sneller "slack".
Mij bevalt het kruisen links beter, ook nooit problemen mee gehad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mackers, ik zie jou vaak dingen schrijven over de geometrie van de naaf. Zou je daar eens wat over op kunnen schrijven dat begrijpelijk is voor een leek als ik...? (Ik begrijp wat geometrie betekent maar snap niet goed welke gevolgen dit precies heeft).
Ik meen dat je zelf ook op weightweenies zit toch Havana? Daar zijn wel enkele threads met meer details, bijv:
http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?t=148170
Of de blog van Fairwheel:
http://blog.fairwheelbikes.com/reviews- ... ub-review/
http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?t=148170
Of de blog van Fairwheel:
http://blog.fairwheelbikes.com/reviews- ... ub-review/
Inderdaad een paar goeie links naar interessante discussies/artikelen.....
Met 11 speed naven is de speelruimte vrij klein, de enige echte ontwerpkeus zit in de plaatsing van de flens links.
Met 11 speed naven is de speelruimte vrij klein, de enige echte ontwerpkeus zit in de plaatsing van de flens links.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig