Wat doe ik verkeerd (kramp, maar niet echt moe)
Waar heb je dan kramp? Hamstrings? Quadriceps?
In het GRINTA artikel wordt geadviseerd om op souplesse te rijden maar een te hoge cadans is ook geen goed idee. Je moet dan erg goed op je voetstand met name hiel letten om problemen te voorkomen.
Ik zou zeggen ga eens met 80rpm op pad en kijk eens hoe dat gaat. Kun je altijd in de toekomst je trapfrequentie nog opvoeren. We zijn tenslotte niet allemaal Froomy's
In het GRINTA artikel wordt geadviseerd om op souplesse te rijden maar een te hoge cadans is ook geen goed idee. Je moet dan erg goed op je voetstand met name hiel letten om problemen te voorkomen.
Ik zou zeggen ga eens met 80rpm op pad en kijk eens hoe dat gaat. Kun je altijd in de toekomst je trapfrequentie nog opvoeren. We zijn tenslotte niet allemaal Froomy's
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Voor- en achterzijde van mijn bovenbenen. De Grinta heb ik inderdaad gelezen, ik wil ook eens (voorzichtig) gaan variëren met mijn zadelhoogte.vincent75 schreef: ↑06 jan 2018 18:21 Waar heb je dan kramp? Hamstrings? Quadriceps?
In het GRINTA artikel wordt geadviseerd om op souplesse te rijden maar een te hoge cadans is ook geen goed idee. Je moet dan erg goed op je voetstand met name hiel letten om problemen te voorkomen.
Ik zou zeggen ga eens met 80rpm op pad en kijk eens hoe dat gaat. Kun je altijd in de toekomst je trapfrequentie nog opvoeren. We zijn tenslotte niet allemaal Froomy's
Het vreemdste vind ik eigenlijk dat ik er eigenlijk pas sinds voorjaar 2017 last van heb. Sinds de Jan Janssen Classic heb ik niet echt lekker meer gereden.
@RKN ik citeer:
Iemand bij wie het enkelgewricht nauwelijks beweegt en de hiel tijdens het trappen altijd hoog blijft, ontwikkelt vooral kracht met zijn hamstrings. Op de verkeerde manier dus. Als je keihard duwt met je quadriceps, gaat je hiel automatisch naar beneden.
Dus niet alleen maar trekken, maar ook duwen
Iemand bij wie het enkelgewricht nauwelijks beweegt en de hiel tijdens het trappen altijd hoog blijft, ontwikkelt vooral kracht met zijn hamstrings. Op de verkeerde manier dus. Als je keihard duwt met je quadriceps, gaat je hiel automatisch naar beneden.
Dus niet alleen maar trekken, maar ook duwen
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Het lijkt erop dat je een soort obsessie voor eten en drinken hebt, omdat je klachten daaruit niet verklaard kunnen worden. Je werkt al veel eten en drinken naar binnen. Je rijdt een relatief korte rit op een gemiddelde intensiteit en een relatief lage cadans.
Mijn 2 centen: je zoekt het in de verkeerde hoek en draait rond in cirkels.
Mijn 2 centen: je zoekt het in de verkeerde hoek en draait rond in cirkels.
Afgelopen week jammer genoeg niet 3x kunnen fietsen; werk en gezin vragen ook aandacht.
Maandag naar de fysiotherapeut geweest voor 6-wekelijks onderhoud. Die heeft naar e.e.a. gekeken, en kwam met het voorstel mijn zadel 1/2 cm hoger te zetten om mijn bekken te laten kantelen. Gedachtenloos gedaan, niet zo'n goed idee.
Maandagavond 28 km gereden, gemiddeld 29 km/h, 154 bpm gemiddelde hartslag, 88 rpm gemiddelde cadans. Bewust geprobeerd met iets minder rpm te fietsen, maar de gewoonte doorbreken viel niet mee. Verassend wat hoger zetten van het zadel + lagere rpm deed: kramp in mijn kuiten door een heel andere belasting. Bij thuiskomst mijn zadelhoogte even gecontroleerd met de 'hak op pedaal' -methode. Mijn zadel bleek wel erg hoog te staan. Mijn zadel vervolgens 1/2 lager gezet dan de oorspronkelijke instelling.
Zaterdag 13 januari weer gereden, erg weinig wind. 66 km, gemiddeld 28,5 km/h, 137 bpm gemiddelde hartslag, 89 rpm gemiddelde cadans. Top gegaan! Het is natuurlijk een momentopname, maar die halve cm + de lagere cadans die ik probeerde aan te houden gaf een heel ander gevoel in mijn benen. Staand brug op gaf geen krampreacties. Na ruim 2 uur was het gevoel in mijn benen heel anders dan ik gewend ben. Geen enkele krampneiging, wel het gevoel dat ik wat gedaan had.
In tijden niet zo lekker gefietst. Hopelijk is het geen eenmalig iets.......
Wordt vervolgd
Maandag naar de fysiotherapeut geweest voor 6-wekelijks onderhoud. Die heeft naar e.e.a. gekeken, en kwam met het voorstel mijn zadel 1/2 cm hoger te zetten om mijn bekken te laten kantelen. Gedachtenloos gedaan, niet zo'n goed idee.
Maandagavond 28 km gereden, gemiddeld 29 km/h, 154 bpm gemiddelde hartslag, 88 rpm gemiddelde cadans. Bewust geprobeerd met iets minder rpm te fietsen, maar de gewoonte doorbreken viel niet mee. Verassend wat hoger zetten van het zadel + lagere rpm deed: kramp in mijn kuiten door een heel andere belasting. Bij thuiskomst mijn zadelhoogte even gecontroleerd met de 'hak op pedaal' -methode. Mijn zadel bleek wel erg hoog te staan. Mijn zadel vervolgens 1/2 lager gezet dan de oorspronkelijke instelling.
Zaterdag 13 januari weer gereden, erg weinig wind. 66 km, gemiddeld 28,5 km/h, 137 bpm gemiddelde hartslag, 89 rpm gemiddelde cadans. Top gegaan! Het is natuurlijk een momentopname, maar die halve cm + de lagere cadans die ik probeerde aan te houden gaf een heel ander gevoel in mijn benen. Staand brug op gaf geen krampreacties. Na ruim 2 uur was het gevoel in mijn benen heel anders dan ik gewend ben. Geen enkele krampneiging, wel het gevoel dat ik wat gedaan had.
In tijden niet zo lekker gefietst. Hopelijk is het geen eenmalig iets.......
Wordt vervolgd
Je kan ook nog eens kijken naar de zadelpositie, maar dan horizontaal. Hoeveel vooruit/achteruit staat je zadel (en is dat wat correct volgens je boven en onderbeen lengte).
En als het gevoel in de benen nu ok is, zadelpositie, stuurpositie goed noteren .
Walter
En als het gevoel in de benen nu ok is, zadelpositie, stuurpositie goed noteren .
Walter
De gemiddelde cadans is inderdaad niet lager. Dat is nogal vreemd: normaal zit ik tussen 90 en 95, ditmaal heb ik vrijwel voortdurend gefietst tussen 85 en 90. Dus het door Garmin berekende en het door mij (al dan niet juist) waargenomen verschilt van elkaar.
Hielstand ging vanzelf wat naar beneden. Het gevoel hoe mijn benen werden belast was heel anders, verassend dat een zo kleine verstelling dit verschil maakt. Bij vertrek merk je het vrijwel niet, maar na enige tijd zeker wel.