Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Toekomst

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2018 22:32

Pssst, ff de rest van mijn post lezen ;-). Ging niet om de wel/niet discussie.
Less is bore

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 jan 2018 22:40

Ik zou zonder twijfel een nieuwe MTB kopen waarbij een 2x aandrijving niet mogelijk is. Met een 500% bereik kan ik me geen situatie voorstellen waar ik een dubbel voorblad nodig zou hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 28 feb 2018 07:04

Net weer eenzelfde, vergelijkbare topic met dezelfde titel geopend....dat is wel jammer en vervuiling van het forum...
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 28 feb 2018 07:48

Je hebt gelijk, thanks! Die heb ik daarom net verwijderd. Volgende keer mag je ook even de meldknop in zo'n topic gebruiken, dan krijgen de mods vanzelf een seintje.
Afbeelding | Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 28 feb 2018 10:37

sillah75 schreef: 03 jan 2018 10:56 Geloof het of niet , we gaan nog steeds zelf moeten trappen binnen 5 jaar !
Welnee, de E-racefiets zal de wereld als een Tsunami overspoelen en alle marginal gains totaal overbodig maken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 28 feb 2018 12:47

Voorlopig lijken de profs toch nog wat afkerig van schijfremmen. En zolang die er niet aan willen, zullen de velgremmen op racefietsen gewoon blijven bestaan.
Er werd ook van electronisch schakelen gezegd dat dit het mechanische volledig zou verdringen, maar ook hier blijft de keuze bestaan.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 28 feb 2018 20:06

Edwin schreef: 28 feb 2018 07:48 Je hebt gelijk, thanks! Die heb ik daarom net verwijderd. Volgende keer mag je ook even de meldknop in zo'n topic gebruiken, dan krijgen de mods vanzelf een seintje.
Ok, dank je wel voor de tip!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 feb 2018 21:52

dwangarbeider schreef: 28 feb 2018 12:47 Voorlopig lijken de profs toch nog wat afkerig van schijfremmen. En zolang die er niet aan willen, zullen de velgremmen op racefietsen gewoon blijven bestaan.
Inderdaad. Dit toont aan dat een groot deel van de wielertoeristen uit notoire domoren bestaat die enkel kijken naar de profjes ipv hun eigen keuzes te maken. Als het profpeloton volgende week zonder zadel gaat rijden halen ze direct hun eigen zadel van de fiets.

Maar goed, wat verwacht ik over vijf jaar? Vooral een doorontwikkeling van de lopende innovaties, of we die nou nodig hebben of niet:

- Materiaal zal nog lichter worden dan het nu al is. Elke gram wordt uitgeknepen.

- Elektronisch schakelen zal goedkoper, lichter en betrouwbaarder worden. Zodoende zal het steeds meer het traditionele schakelen verdringen. Over vijf jaar zal een groter deel van de fietsen uitgerust zijn met een elektronische schakelgroep, maar ik verwacht tevens dat het handmatige schakelen nog steeds gangbaar zal zijn.

- Het gebruik van schijfremmen hangt inderdaad in grote mate af van de adoptie door de profs. Ik verwacht eigenlijk dat tegen die tijd de profs wel helemaal over zijn naar schijfremmen. Dus zullen ook meer en meer wielertoeristen met schijfremmen rijden. Zodra het hele peloton met schijfremmen gaat rijden verwacht ik een enorme versnelling in het gebruik en snelle afname van de prijs. Het zou dan zo eens kunnen dat binnen enkele jaren (vrijwel) alle nieuwe fietsen worden uitgerust met schijfremmen.

- Triples vind je enkel in het museum.

- 12 speed?????

- Wellicht is het integreren van veiligheidssystemen in de fiets een volgende stap. Denk daarbij aan (vrijwel) onzichtbare lichtjes die zijn weggewerkt in het stuur en zadelpen. En ook aan een slim weggewerkte bel. Wie weet een klein slotje dat weggewerkt is in het frame.

- En natuurlijk zullen de fabrikanten ons weer lastigvallen met een nieuw subtype racefiets die we totaal niet nodig hebben, maar waar we wel heel ongelukkig van worden als we die niet in de schuur hebben staan.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 feb 2018 22:14

Ik voorzie juist een terugkeer van de triple. Na 12 speed zal de ontwikkeling van het aantal versnellingen weer veel makkelijker worden met een extra blad voor. Op den duur is het allemaal niet meer betaalbaar te produceren als het zo smal moet worden.
Zeker met elektronisch schakelen moet ook een triple perfect kunnen schakelen en makkelijk af te stellen zijn en zijn er technisch gezien geen bezwaren meer. Optisch en het gewicht maken niet meer uit gezien de schijfremmen.
En wie zit er niet op te wachten op een 3x12 elektronische abs schijfremgroep met geïntegreerde fietscomputerstuurpen met verlichting?

En als we dan toch veilig gaan doen: hoge carbon velgen met zijreflectie?

Die nieuwe fiets wordt de traditionele racefiets, een frame met een horizontale bovenbuis, 32 spaaks wielen met lage velgen, velgremmen en 10 speed of minder :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Titi
Forum-lid

Titi 28 feb 2018 22:56

Bedankt voor de fijne ideeen. Ik vind het fijn om hierover na te denken.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 feb 2018 23:46

Dan ben ik ook wel benieuwd naar je eigen ideeën over dit onderwerp.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 01 mar 2018 06:03

Alles op olie.
Hydro velgrem en hydro schakelen.

De marketing afdeling wilt er niet aan,
Ze willen het elektrische uitmelken, iets met meer geld verdienen met eenvoudige china electronics.

Plaats reactie