Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets aankopen

raassie
Forum-lid

raassie 16 feb 2018 12:50

Nee, de schijfremmen voegen weinig toe. Voor rond de 1000 euro kun je een prima nieuwe fiets kopen. Bikefitting is voor een beginner ook wat overkill. Een goede fietsenmaker kan je ook opmeten en je fatsoenlijk op een fiets zetten. Die Canyon van de post hierboven lijkt me een prima starter. Het is een damesmodel, mijn inziens is dat voornamelijk marketing, Een kleinere maat van een "heren" model werkt meestal net zo goed en heeft vaak een betere afmontage. Voor de Canyon geldt dat niet, aangezien beide modelen gelijkwaardig zijn. Bedenk iid zoals al eerder genoemd dat er nog best het eea bijkomt voor je echt op de fiets zit. Je zult er pedalen bij moeten kopen, schoenen, helm, kleding enz. Als je een fiets van rond de 1000 euro koopt komt er zo nog wel een goede 500 euro of meer aan andere zaken bij.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 feb 2018 13:39

Bij Canyon is het damesmodel hetzelfde als het herenmodel maar je hebt dan al wel een dameszadel. Ook heb je geen matzwarte fiets en dat is altijd een voordeel imho. Ik zou zelf ook liever dat rood hebben, daar hoef je geen dame voor te zijn.

Maar de betere fietsenmaker wisselt dat zadel ook gratis voor je om als je voor een herenmodel kiest.
Campagnolo Ultra Dork

Elow
Forum-lid

Elow 16 feb 2018 14:15

Dat brengt mij dus in de war. Toen we op één van onze bezoekjes bij de fietsenmaker gingen, dan zei de éne dat een groep 105 minimum was en nog een andere sprak van Ultegra. Tiagra deed men af als echt uit den boze.
Het blijven natuurlijk verkopers, maar waar moet je anders heen. (behalve dan op dit forum, waarvoor dank! :) )

Is bv het verschil tussen https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... l-6-0.html (groep Tiagra) en de https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... l-7-0.html (groep 105) 200€ waard?

Extra budget voor uitrusting etc...: check!

raassie
Forum-lid

raassie 16 feb 2018 14:58

Tiagra (zeker nieuw) is een prima start, alhoewel ik persoonlijk ws eerder voor 105 zou gaan. 11 speed tegenover 10, waarvan ik denk dat 11 speed wat langer courant is. Het iets lagere gewicht is mooi meegenomen. Technisch denk ik dat je met Tiagra ook prima uit de voeten kunt.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 feb 2018 15:54

Bij de webshops, dus minimaal ook inkoop fabrikanten zit er geen 200 euro tussen beide groepen. Als je een beperkt budget biedt de Tiagra dus meer voor je geld. Slijtagedelen voor 10 speed zijn ook weer goedkoper dan 11 speed en nog jaren te krijgen. Zelfs 7 speed delen kun je nog gewoon nieuw kopen en op fatsoenlijke racefietsen wordt dat al zo'n 30 jaar niet meer gemonteerd.

Een fietsenmaker die Ultegra als het minimum aanbiedt is een leugenaar. Er zijn er genoeg die meer dan 10.000km per jaar wegtrappen met 105. Tiagra is zo ongeveer even degelijk al 105 en weegt een beetje meer.
Campagnolo Ultra Dork

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 feb 2018 17:48

Eiphos schreef: 16 feb 2018 14:15..........Toen we op één van onze bezoekjes bij de fietsenmaker gingen, dan zei de éne dat een groep 105 minimum was en nog een andere sprak van Ultegra. Tiagra deed men af als echt uit den boze..........
Uit je eerste post begrijp ik dat je budget 2500 Euro is/was.
Als je dan een fietsenzaak binnenstapt en aangeeft dat je een fiets van 2500 Euro wil kopen gaat een fm je slechts heel uitzonderlijk zeggen dat een alu fiets met Tiagra ook perfect zou kunnen.

Uit eigen ervaring weet ik dat de nieuwe Tiagra beter schakelt dan de Ultegra 10-speed van enige jaren geleden.
Een Shimano 105 heeft behalve dat die wat lichter is, 11 speed ipv de 10 versnellingen achter bij Tiagra, de werking zijn bij beide groepen heel vergelijkbaar.

Nu moet jij voor jezelf uitmaken of je in het begin net iets meer wil uitgeven en direct met 11-speed wil beginnen, dat is niet beter of slechter enkel een beetje duurder :).
I know myself like no one else
Nothing to defend

Elow
Forum-lid

Elow 17 feb 2018 18:28

Vandaag nog eens naar een fietsenwinkel geweest.
En daar stelden ze dit model voor:
https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/women ... erry-2018/
Een fiets uit carbon. Nu was ik net uit dat ik voor aluminium ging.
Prijs? Ong 1500€
Kan bovengenoemde fiets ook wat zijn?
Of heb ik mij weer iets op de mouw laten spelden. :)

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 17 feb 2018 19:16

Ik ga eens even onaardig zijn, want blijkbaar heb je dat nodig: stop met kijken naar nieuwe fietsen! Je hebt nog nooit echt serieus gefietst, en voor een beginnende fietser op het vlakke heeft carbon, 10-11 speed, een paar gram lichtere 105/ultegra en schijfremmen echt geen enkele zin.

Koop gewoon lekker een tweedehands fietsje voor 300-400 euro, met een aluminium 9-speed (triple) kom je op het vlakke echt niets tekort! Dan ga je dit jaar lekker fietsen, krijg je het virus te pakken, raak je in vorm, en ga je langzaam een steeds betere fietser worden. Over 1-2 jaar verkoop je je fiets zonder verlies, en kun je echt wat moois kopen.

De reden waarom ik zo streng ben? Kijk eens op marktplaats, hoeveel bijna nieuwe fietsen daar te koop staan. Allemaal mensen die dachten dat dit écht hun hobby was, maar waar hij na drie ritjes in de schuur belandde. En de afschrijving is op geen moment zo hoog, als vlak na de aankoop van een nieuwe fiets. Zonde van het geld dus!

Oja, en vanuit het niets 3x per week 100km fietsen, daar zou ik nog eens over nadenken... Dat is namelijk echt flink wat, er zijn weinig fanatieke fietsers die dat halen. Ik zou juist met korte rondjes (< 2 uur) beginnen, om overbelasting te voorkomen en het leuk te houden.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 feb 2018 20:35

2e hands is leuk voor mensen die weten wat ze willen en ook zelf direct wat onderhoud en sleutelwerk aankunnen, maar voor iemand die geheel blanco is neig ik toch tot een nieuwe maar dan in de prijsklasse van
500 a 600 €, je krijgt dan een "beginnersfiets" zonder bling en status , maar waarmee je toch echt kan toeren en sporten zonder serieuze beperkingen.
De echtgenoot (44) van mijn pleegdochter kreeg onlangs na en paar jaar hardlopen ook de bevlieging iets op een racefiets te gaan doen en heeft geheel zonder mij te raadplegen een Giant met Shimano Sora 9 speed o.i.d van ongeveer 600€ gekozen en hij kan meteen los zonder kopzorgen hij kreeg van mij een complimentje daarvoor.
Ook een prima 2e of winterfiets na een paar jaar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Elow
Forum-lid

Elow 18 feb 2018 13:09

Ik zou graag een tweedehandsfiets kopen, maar het is zoals Keezx aangeeft. Het is heel moeilijk om die keuze te maken voor een tweedehandsfiets.
Uit het niets 100km fietsen, dat is niet het idee. Maar ik denk wel dat ik dmv trainig ‘s morgens 50 en ‘s avonds terug 50 km, moet aankunnen. De zomer is nog wel een eindje weg.
Maar als je een goeie tweedehandsfiets op het oog hebt, posten maar die handel!

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 18 feb 2018 13:25

Decatlon heeft ook een beginnersfiets in die prijsklasse. 3x9 met Sora. Goede recensies in het Duitse tijdschrift Tour

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 18 feb 2018 14:45

Geen idee waarom iedereen hier aan iemand die wil beginnen fietsen en aangeeft dat ze een budget van 2500 Euro heeft toch een 2ehands fiets wil aansmeren.
In tegenstelling tot andere startende fietsers geeft TS aan dat ze niet voor enkele 100-en Euro ook nog eens een degelijke en perfect passende fiets wil aanschaffen.

Ikzelf ben ongeveer 30 jaar geleden begonnen op een iets duurder/beter dan gemiddeld splinternieuwe fiets en ik fiets nog.
Een slechte 2ehands kan een newbie, die niemand heeft om mee te gaan zien, de lust tot fietsen totaal ontnemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie