Herrie Derrie R8000
OK... vorige week heb ik een nieuwe Ultegra R8000 groep gemonteerd met lange derailleur, Alles schakelde (en schakelt) perfect, de voorderailleur loopt nergens aan. En toch, toen ik gisteren fietste maakte het op de 39-14 en op de 53-18 een kabaal van jewelste. Op de andere versnellingen niet. Heel vreemd ja. Het goede nieuws is dat het na iets strakker zetten van de achter derailleurkabel stil is geworden.
Les: de afstelling komt dus heel precies, alleen goed schakelen is niet voldoende.
Les: de afstelling komt dus heel precies, alleen goed schakelen is niet voldoende.
Ik kan het me ook voorstellen, maar dertig seconden neuzen in de technische documentatie van Shimano leert me dat er geen enkel verschil is.
Vorsprung durch Pedantik
Draaiende delen bij di2 zijn gelijk aan de mechanische groepen.
Dank voor de reacties allemaal. Gelukkig ben ik niet de enige. Heb eea nagelopen. BB is het niet die loopt soepel, bladen zijn ook nog vrij fris.
Na lang knutselen met de B-schroef en kabelspanning is 'ie op grootste helft vd cassette aanzienlijk stiller, nu is het vooral in het midden luidruchtig. Wel aanzienlijk beter dan voorheen.
Pad lijkt recht, echter staat onderste wieltje wel meer naar binnen dan bovenste. Daarbij lijkt het ook alsof 'ie niet helemaal in 't midden van de ketting loopt, maar meer tegen de zijkant van de ketting. Van slijtage is echter niets te zien, zou toch moeten na zo'n 3500-4000 km.
Op advies van hierboven ook kettingspanning onder de loep genomen, er zou een schakeltje tussenuit kunnen, hij klappert soms wat. Alleen staat de derrie nu al best ver naar voor vanaf de 17.
Na lang knutselen met de B-schroef en kabelspanning is 'ie op grootste helft vd cassette aanzienlijk stiller, nu is het vooral in het midden luidruchtig. Wel aanzienlijk beter dan voorheen.
Pad lijkt recht, echter staat onderste wieltje wel meer naar binnen dan bovenste. Daarbij lijkt het ook alsof 'ie niet helemaal in 't midden van de ketting loopt, maar meer tegen de zijkant van de ketting. Van slijtage is echter niets te zien, zou toch moeten na zo'n 3500-4000 km.
Op advies van hierboven ook kettingspanning onder de loep genomen, er zou een schakeltje tussenuit kunnen, hij klappert soms wat. Alleen staat de derrie nu al best ver naar voor vanaf de 17.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lees dit topic eens.Bompa schreef:TCR post_id=1284966 time=1531659212 user_id=470608]
....
Op advies van hierboven ook kettingspanning onder de loep genomen, er zou een schakeltje tussenuit kunnen, hij klappert soms wat. Alleen staat de derrie nu al best ver naar voor vanaf de 17.
Lengte van ketting bepalen:
Met de weersomstandigheden van de laatste weken verslijt een ketting veel sneller dan in de zomer.
Als je je ketting aftrapt kan het zijn dat je deze niet meer kan gebruiken om de lengte te bepalen.
Dit is nochtans heel eenvoudig.
Ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kransje.
Dan moeten de 2 derailleurwieltjes recht boven elkaar staan en in een hoek van 90° ten opzichte van de vloer.
Bekijk de tekening bij dit document.
Gebruik wel altijd de juiste kettingpons, of quick link om je ketting aan elkaar te zetten.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dan houd je beter je mond dan onnodig twijfel te zaaien door je eigen onwetendheid.
Wat zetten we in? Die weddenschap ga ik met graagte aan, want:[…] maar durf te wedden dat dat daar helemaal niet in staat.
Is het juiste antwoord en dat is bijzonder eenvoudig uit die documenten af te leiden.
”Lijkt” telt niet. Meten is weten.
Dan is de pat dus níet recht.[…] echter staat onderste wieltje wel meer naar binnen dan bovenste.
Kettingslijtage zie je pas als het véél te laat is. Wederom: meten is weten.Van slijtage is echter niets te zien, zou toch moeten na zo'n 3500-4000 km.
Een derailleur kan héél ver naar voren; daar is-ie voor gemaakt. Zolang de ketting nog een beetje een bocht maakt (dwz. de ketting wordt door de derailleur strakgehouden; niet door de cassette en de voorbladen), is er niks aan de hand.Alleen staat de derrie nu al best ver naar voor vanaf de 17.
Vorsprung durch Pedantik
In de handleiding van de CN-H701 ketting staat trouwens een ander manier voor het bepalen van de ketting lengte omschreven voor de shadow achterderailleur.
Voor en achter groot en zonder over de derailleur te gaan. En dan 1-3 schakels (of 0,5-1,5 op basis complete schakels) bij plaatsen tov de strakke lengte. Op basis hiervan heb ik gisteren mijn ketting ook iets korter gemaakt aangezien ik hetzelfde ervaar.
Zie ook de handleiding op de site van Shimano.
Voor en achter groot en zonder over de derailleur te gaan. En dan 1-3 schakels (of 0,5-1,5 op basis complete schakels) bij plaatsen tov de strakke lengte. Op basis hiervan heb ik gisteren mijn ketting ook iets korter gemaakt aangezien ik hetzelfde ervaar.
Zie ook de handleiding op de site van Shimano.