Achterderailleur lang of kort?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ja, vooral enkel en alleen altijd de adviezen van de fabrikanten volgen.
Ja en enkel en alleen altijd de gebruiksaanwijzingen van de fabrikanten volgen.
Dan kan je elk topic direct sluiten met: lees de specs en volg het advies van de fabrikant.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Wat een gruwelijke paniekmannen hier zeg.
Je kunt toch gewoon een 11-30 of 11-32 cassette bestellen, en deze gewoon eerst eens proberen te schakelen met je fiets in de haken/montagestandaard. 11-30 moet sowieso lukken met een R8000 derailleur., maar wellicht schakelt de 11-32 ook gewoon prima. Likt het niet, kun je altijd nog een derailleur met lange kooi bestellen. Gewoon met een beetje beleid proberen dan is er niets aan de hand.
Je kunt toch gewoon een 11-30 of 11-32 cassette bestellen, en deze gewoon eerst eens proberen te schakelen met je fiets in de haken/montagestandaard. 11-30 moet sowieso lukken met een R8000 derailleur., maar wellicht schakelt de 11-32 ook gewoon prima. Likt het niet, kun je altijd nog een derailleur met lange kooi bestellen. Gewoon met een beetje beleid proberen dan is er niets aan de hand.
Je kunt ook een roadlink plaatsen.https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Een Road link vergroot niet de capaciteit vd derialleur. Alleen de ruimte onder de cassette wordt ruimer.delsol schreef: ↑20 aug 2018 17:49 Je kunt ook een roadlink plaatsen.https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Ruk je met je (te) korte ketting en korte kooi je derialleur van je pat dan gebeurt je dat ook met een Road link
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb de road link op mijn Ultegra 6800 (Sensa racefiets) gemonteerd gehad. Ik ging voor het eerst de (hoge) Alpen in en aangezien er tegenwoordig alleen nog maar een "compact" geleverd kan worden op een fiets, twijfelde ik of het lichtste verzet (34-32 met lange kooi derailleur) voor mij bergop haalbaar zou zijn. Het doel was uiteraard een cassette met een groter achtertandwiel te kunnen monteren om zo met mijn 60 jaar toch een paar leuke cols op te kunnen fietsen. Achter heb ik uiteindelijk de XTR cassette 11-40 gemonteerd en dit werkte in combinatie met de road link uitstekend. Ook het schakelen verliep probleemloos en zelfs bij groot (50)/groot (40) liep de derailleur meer dan voldoende vrij (dan wel wat geratel uiteraard, ivm schuin staande ketting). Overigens heb ik de 40 niet nodig gehad, maar ik heb het verzet 34-40 wel uitgebreid geprobeerd tijdens de diverse klimmetjes. De Road link heeft de capaciteit van de derailleur absoluut vergroot (Ik moest wel de B schroef ver indraaien volgens de installatievoorschriften). Ik heb geen enkel nadeel ervaren. Ik zou denken dat dit ook met een korte derailleur (en langere ketting) zou moeten werken met 36 tanden achter.
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Dat het met geratel werkt wilt niet zeggen dat het de capaciteit vergroot.tenere schreef: ↑20 aug 2018 20:03 Ik heb de road link op mijn Ultegra 6800 (Sensa racefiets) gemonteerd gehad. Ik ging voor het eerst de (hoge) Alpen in en aangezien er tegenwoordig alleen nog maar een "compact" geleverd kan worden op een fiets, twijfelde ik of het lichtste verzet (34-32 met lange kooi derailleur) voor mij bergop haalbaar zou zijn. Het doel was uiteraard een cassette met een groter achtertandwiel te kunnen monteren om zo met mijn 60 jaar toch een paar leuke cols op te kunnen fietsen. Achter heb ik uiteindelijk de XTR cassette 11-40 gemonteerd en dit werkte in combinatie met de road link uitstekend. Ook het schakelen verliep probleemloos en zelfs bij groot (50)/groot (40) liep de derailleur meer dan voldoende vrij (dan wel wat geratel uiteraard, ivm schuin staande ketting). Overigens heb ik de 40 niet nodig gehad, maar ik heb het verzet 34-40 wel uitgebreid geprobeerd tijdens de diverse klimmetjes. De Road link heeft de capaciteit van de derailleur absoluut vergroot (Ik moest wel de B schroef ver indraaien volgens de installatievoorschriften). Ik heb geen enkel nadeel ervaren. Ik zou denken dat dit ook met een korte derailleur (en langere ketting) zou moeten werken met 36 tanden achter.
Want hoe schakelde dan de 34-11 nog?
Waarschijnlijk hing je derialleur toen horizontaal erbij met een eveneens ratelende ketting die er tegen aan liep.
Het heeft je hooguit geholpen om een extra klein verzetje te draaien maar de andere uiterste (34-11) loopt dan niet.
Die suggestie is hierboven ook al beschreven, een langere ketting monteren en voor lief nemen dan 34-11 dan niet werkt.
Daar heb je geen roadlink voor nodig.
Wel als je een grotere cassette wilt steken dan je normale b screw afstelling aankan.
Maar nogmaals dan zul je ergens een compromis moeten doen. Want je capaciteit wat niet groter.
Het werkte met de road link niet met geratel, het werkte zoals eea behoort te werken (zonder vreemde geluiden). Ik geef aan dat bij de meest onwenselijke stand (groot/groot) alles ook werkte, echter in dat geval ratelde eea (dat gebeurt ook met een 32 achter en een schuine ketting). 34/11 werkte prima (overigens ook een niet wenselijke stand van een ketting) en nee, de derailleur stond niet geheel gestrekt. Daarnaast kun je met een road link ook nog wat "spelen" qua stand waardoor er zeer veel mogelijk is. Er staan veel filmpjes op youtube. Wellicht goed om daar even naar te kijken.
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even