Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Achterderailleur lang of kort?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 aug 2018 08:39

Gewoon harder trainen, dan heb je geen 32 nodig.

Of gewoon singlespeed gaan natuurlijk, dan heb je helemaal geen problemen meer met derailleurs! :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 aug 2018 12:15

rovar schreef: 19 aug 2018 20:20 wat een prutsadviezen hier. Gewoon de spec van shimano volgen. Ze hebben niet voor niets een lange kooi uitgevonden.
Ja, vooral enkel en alleen altijd de adviezen van de fabrikanten volgen. :lol:
Ja en enkel en alleen altijd de gebruiksaanwijzingen van de fabrikanten volgen. :lol:

Dan kan je elk topic direct sluiten met: lees de specs en volg het advies van de fabrikant. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 20 aug 2018 13:40

In dit geval zou ik de spec wel volgen om schade te voorkomen.
De rest van de adviezen hier zijn valse zuinigheid.
Of je moet semi-prof zijn om met een 36-28 de Stelvio op te harken.

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 20 aug 2018 15:21

34-28 is voor mij ruim voldoende om boven de komen op de stelvio
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 20 aug 2018 16:17

Wat een gruwelijke paniekmannen hier zeg.
Je kunt toch gewoon een 11-30 of 11-32 cassette bestellen, en deze gewoon eerst eens proberen te schakelen met je fiets in de haken/montagestandaard. 11-30 moet sowieso lukken met een R8000 derailleur., maar wellicht schakelt de 11-32 ook gewoon prima. Likt het niet, kun je altijd nog een derailleur met lange kooi bestellen. Gewoon met een beetje beleid proberen dan is er niets aan de hand.

delsol
Forum-lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 20 aug 2018 17:49


Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 aug 2018 17:58

delsol schreef: 20 aug 2018 17:49 Je kunt ook een roadlink plaatsen.https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Een Road link vergroot niet de capaciteit vd derialleur. Alleen de ruimte onder de cassette wordt ruimer.
Ruk je met je (te) korte ketting en korte kooi je derialleur van je pat dan gebeurt je dat ook met een Road link

delsol
Forum-lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 20 aug 2018 19:33

Je hebt meteen over een te korte ketting die moet bij een lange slag toch ook verlengt worden.
Roadlink werkt prima zelfs met 11-36 met korte slag ,zelf op de gravelbike gemonteerd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2018 19:52

Maar niet als je een 34-50 crankstel hebt en ketting strak wilt houden op 34-11 en voorkomen dat de boel afbreekt op 50-36.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tenere
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2012 20:51

tenere 20 aug 2018 20:03

Ik heb de road link op mijn Ultegra 6800 (Sensa racefiets) gemonteerd gehad. Ik ging voor het eerst de (hoge) Alpen in en aangezien er tegenwoordig alleen nog maar een "compact" geleverd kan worden op een fiets, twijfelde ik of het lichtste verzet (34-32 met lange kooi derailleur) voor mij bergop haalbaar zou zijn. Het doel was uiteraard een cassette met een groter achtertandwiel te kunnen monteren om zo met mijn 60 jaar toch een paar leuke cols op te kunnen fietsen. Achter heb ik uiteindelijk de XTR cassette 11-40 gemonteerd en dit werkte in combinatie met de road link uitstekend. Ook het schakelen verliep probleemloos en zelfs bij groot (50)/groot (40) liep de derailleur meer dan voldoende vrij (dan wel wat geratel uiteraard, ivm schuin staande ketting). Overigens heb ik de 40 niet nodig gehad, maar ik heb het verzet 34-40 wel uitgebreid geprobeerd tijdens de diverse klimmetjes. De Road link heeft de capaciteit van de derailleur absoluut vergroot (Ik moest wel de B schroef ver indraaien volgens de installatievoorschriften). Ik heb geen enkel nadeel ervaren. Ik zou denken dat dit ook met een korte derailleur (en langere ketting) zou moeten werken met 36 tanden achter.
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 aug 2018 20:16

tenere schreef: 20 aug 2018 20:03 Ik heb de road link op mijn Ultegra 6800 (Sensa racefiets) gemonteerd gehad. Ik ging voor het eerst de (hoge) Alpen in en aangezien er tegenwoordig alleen nog maar een "compact" geleverd kan worden op een fiets, twijfelde ik of het lichtste verzet (34-32 met lange kooi derailleur) voor mij bergop haalbaar zou zijn. Het doel was uiteraard een cassette met een groter achtertandwiel te kunnen monteren om zo met mijn 60 jaar toch een paar leuke cols op te kunnen fietsen. Achter heb ik uiteindelijk de XTR cassette 11-40 gemonteerd en dit werkte in combinatie met de road link uitstekend. Ook het schakelen verliep probleemloos en zelfs bij groot (50)/groot (40) liep de derailleur meer dan voldoende vrij (dan wel wat geratel uiteraard, ivm schuin staande ketting). Overigens heb ik de 40 niet nodig gehad, maar ik heb het verzet 34-40 wel uitgebreid geprobeerd tijdens de diverse klimmetjes. De Road link heeft de capaciteit van de derailleur absoluut vergroot (Ik moest wel de B schroef ver indraaien volgens de installatievoorschriften). Ik heb geen enkel nadeel ervaren. Ik zou denken dat dit ook met een korte derailleur (en langere ketting) zou moeten werken met 36 tanden achter.
Dat het met geratel werkt wilt niet zeggen dat het de capaciteit vergroot.
Want hoe schakelde dan de 34-11 nog?
Waarschijnlijk hing je derialleur toen horizontaal erbij met een eveneens ratelende ketting die er tegen aan liep.
Het heeft je hooguit geholpen om een extra klein verzetje te draaien maar de andere uiterste (34-11) loopt dan niet.
Die suggestie is hierboven ook al beschreven, een langere ketting monteren en voor lief nemen dan 34-11 dan niet werkt.
Daar heb je geen roadlink voor nodig.
Wel als je een grotere cassette wilt steken dan je normale b screw afstelling aankan.
Maar nogmaals dan zul je ergens een compromis moeten doen. Want je capaciteit wat niet groter.

tenere
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2012 20:51

tenere 20 aug 2018 20:24

Het werkte met de road link niet met geratel, het werkte zoals eea behoort te werken (zonder vreemde geluiden). Ik geef aan dat bij de meest onwenselijke stand (groot/groot) alles ook werkte, echter in dat geval ratelde eea (dat gebeurt ook met een 32 achter en een schuine ketting). 34/11 werkte prima (overigens ook een niet wenselijke stand van een ketting) en nee, de derailleur stond niet geheel gestrekt. Daarnaast kun je met een road link ook nog wat "spelen" qua stand waardoor er zeer veel mogelijk is. Er staan veel filmpjes op youtube. Wellicht goed om daar even naar te kijken.
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even

Plaats reactie