Alles over vakanties op én met de fiets

Zou jij de Tour de France kunnen rijden?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 jun 2010 18:28

Ik heb genoeg keren 120km-150/dag gereden met bagage, gedurende 7 tot 14 dagen. Dat is allemaal prima te doen.
Alles staat of valt met veel eten en veel slapen. In warme streken landen was voor mij de taktiek devolgende: de beste uren om te rijden waren tussen 8 en 10 's ochtends en tussen 5 en 8 's avonds. Dan werd er doorgereden en dus vaak eerste twee uur 50km en laatste 3 uur 70-75km Goed eten en desnoods een half uurtje siësta op het heetst van de dag. Na 20u nog even winkelen of warm eten, wildkampeerplekje zoeken en tegen 10 uur in de tent. (moe maar voldaan). De volgende morgen weer om 7 uur op enzovoort.

Mijn geheim zou dus zijn om gewoon alles te eten en drinken wat je lekker vindt, in mijn geval was dat veel fruit, worst, kaas, brood, limonade, confituur, chocopasta, pasta, tapas, chocolade, cappucino,...

Wat het fietsen betreft: zorgen dat je zo weinig mogelijk 'koud' komt te staan. Dus geen half uur wachten op achtervolgers e.d. als het waait/regent. Warm blijven, veel eten en niet te diep gaan. Als je dat een paar dagen volhoudt kan je gerust dieper gaan. Samen blijven is altijd beter dan alleen rijden. Succes...!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 14 jun 2010 18:48

Ik denk dat je het meeste moet oppassen voor de verborgen wedstrijdjes onderling de 1é dagen. Na 5 dagen is dat er overigens wel uit maar dan zit hopelijk niet de helft met zwaar aangeslagen benen (en moraal).

Veel lees ik niet over jullie training maar een punt van trainen is het stimuleren van vetverbranding. Als dat goed gegaan is en de intensiteiten blijven binnen proporties dan ga je echt geen koolhydraten manco oplopen bij normaal goed eten. Dus geen ontbijt bestaande uit koffie en croissants en eet ook niet elke avond kaasfondue :-) ! Koolhydraten zijn belangrijk, ook bij vetverbranding. Vetten worden verbrand in het vuur van de koolhydraten is de uitdrukking. Ga je de 1é dagen echter veel op de limiet rijden met benen die vol met afbraakstoffen zitten dan kan na een paar dagen blijken dat de normaal langzamere nu verder vooruit rijdt dan dat je ooit had durven dromen.

Ik heb zelf van zaterdag 07:00 tot zondag 08:00 603km afgelegt met 6000 hoogtemeters. Door de lage intensiteit gaat zoiets. Rijd je de 1é 150kms op wedstrijdtempo dan ga je het lastig krijgen na 400km. Dat kun je ook op jullie projecteren. Je doet het parcours van de profs maar jullie hebben niet de physiek en training van de profs dus een beetje dimmen en dan gaat het helemaal lukken. En vergeet niet van de omgeving te genieten en jezelf steeds in je hoofd te prenten dat het jouw eigen keuze was :).
Mijn trainingen op bikeplanner.com

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 14 jun 2010 22:02

[quote="Mepp"]Stillekracht, respect! We zijn, ondanks de sneeuw, sinds november serieus in training. De krachtverschillen tussen de renners zijn minder geworden. Maar vooral in de bergen zichtbaar. Stillekracht, welke afspraken hebben jullie gemaakt over individuele en groepsbelangen? De minder sterken moeten vooral niet te snel maar de sterkeren ook niet te langzaam (want daarvan wordt je ook moe en minder er is minder hersteltijd).[/quote]

Bij lichte individuele calamiteiten ging het groepsbelang voor. Bij zware calamiteiten ging het individu voor. Denk hierbij met name aan ziekte en zware valpartijen.

De verschillen tijdens het fietsen loste zich vanzelf op. Bergop rijdt iedereen zijn eigen tempo. Er zijn wel een keer wat kleine woordjes gevallen in een lang dal. Ik ben zelf het type "stoemper". Ik leg het dus op elke beklimming af tegen de klimmers. Als het dan glooiend door een dal gaat vinden de klimmers het niet leuk als ik het grote mes er op zet. Maar ja.....dan heb ik maar eens een pleziertje:D
Ze horen mij ook niet klagen als ik in de eerste meters van de beklimming al alleen zit.

basso1
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 sep 2007 20:17

basso1 14 jun 2010 22:13

Het is hier boven al gezegd maar vooral blijven eten helemaal bij die afstanden.
Zorgen voor goede rust in de nacht. En pas vooral op in Frankrijk in het verkeer vooral als je moe begint te worden. In ieder geval geniet ervan (heel belangrijk)!

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 14 jun 2010 22:20

Wat het eten betreft: eet gewoon brood. Dat is gezond, niet slecht voor het gebit en houd je het langste vol!

Energiereepjes verteren wel makkelijk, maar ik zou ze voor tussendoor houden als ik jullie was.

Mijn aanraders:
Krentenbrood/krentenbol, (licht)bruin brood. En dat beleggen met zoetigheid: appelstroop, jam, hagelslag, kokosbrood.
Daarbij: mueslibollen, melkbroodjes, snelle jelle's noem maar op!

Als je alleen maar suikers in je darmen krijgt ipv koolhydraten, wat je dus krijgt bij energiebars etc, ga je aan de diarree.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

mepp
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 apr 2007 13:06

mepp 14 jun 2010 22:45

Bedankt voor alle tips. Met name die van bartho: eet wat je lekker vindt. Dit is ook wat de organisatie cycling dutchman ons vertelde. Als we zin hebben in puddingbroodjes dan regelt hij deze. Nu al zin in!

Andere kwestie: hoe fiets je veilig in Frankrijk? Er zijn weinig fietspaden. Met twee naast elkaar op een secundaire weg (terwijl er genoeg ruimte leek om te passeren) werd tijdens ons Alpentrainingsweekend vaak niet gewaardeerd. Of toeterden de Fransen om ons aan te moedigen? Welk verkeersregels gelden in Frankrijk anders dan in Nederland?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 14 jun 2010 23:09

Op de witte weggetjes heb je geen last. Maar met die fransen altijd goed uitkijken.

Ontbijt in een hotel is een drama. Krijg je een croissant en een stukje stokbrood. Dus snel sprinten naar de eerste bakker en een stuk of zes gebakjes naar binnen laten glijden.


erwind14
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:02
Locatie: Le Mont-Dore, Puy de Dôme, Auvergne, Frankrijjk
Contact

erwind14 15 jun 2010 01:01

Ik heb niet de indruk dat het met Fransen meer uitkijken is dan met Nederlanders. In het verkeer moet je gewoon uitkijken. Voor wat betreft het met z'n 2'en naast elkaar fietsen gelden ongeveer dezelfde regels als in Nederland, dus het mag niet als je daarmee het gemotoriseerde verkeer hindert. (Ik vind zelf nogal snel dat een fietser een auto en een tegenligger niet naast elkaar passen, dus kan de automobilist van achter je toch niet inhalen, en dus hinder je niet als je dan met zijn 2'en naast elkaar blijft rijden. Helaas wordt deze logica niet altijd even goed begrepen en gewaardeerd...)

In jullie situatie is het ontbijt zo belangrijk dat je dat niet moet uitbesteden aan een niet daarin gespecialiseerde hotelbaas. Ik denk dat zelfs ons door fietsende gasten alom geroemde fietsersontbijt niet zou volstaan hier.

oh ja: natuurlijk niet sprinten naar de bakker, want dan rij je meteen in het rood :)

elmerrietveld
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2009 15:57

elmerrietveld 15 jun 2010 12:35

Ik ben ook een van die fanaten van de Tour for KiKa. Ik denk dat hierboven de 3 grootste uitdagingen al zijn genoemd: slapen, eten, mentaliteit. Als Zoetemelk zegt dat je de tour in bed wint zal dat wel de grootste uitdaging zijn, maar eten en motivatie zijn op korte afstand 2 en 3.

Voor grote ritten (LBL, Marmotte etc.) merk ik nu al dat ik de avond ervoor slecht kan slapen. Wakker worden, toiletbezoek, warmte etc. zorgen ervoor dat je soms uren wakker ligt. De kans op een goed bed is elke avond wel redelijk groot.

Gelukkig ben ik van kinds af aan in staat om veel te eten. Daar krijg ik nooit genoeg van. Volgens mij belangrijk om gevarieerd te blijven eten. En ook geen genoegen nemen met alleen maar "stapelvoedsel", je moet ook dingen lekker maken. Liever 3 broodjes met appelstroop, vijgen, rauwe ham etc. dan 6 krentenbollen.

En mentaliteit: iedereen die sportieve avonturen onderneemt zoals Tour for KiKa of Alp du 6 heeft steun aan mensen op de bagagedrager. En daarnaast is er tijdens de Tour for KiKa denk ik veel te genieten, landschap, muziek, bergen, eten, zomeravonden in mooie dorpjes, de echte Tour kijken op onze rustdagen etc.
Talent is vooral een kwestie van heel graag willen

mepp
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 apr 2007 13:06

mepp 16 jun 2010 11:43

Iemand bekent met Etixx? Het is een Belgische producent van sportvoeding. Zij voorzien ons tijdens de tour van sportdrinken en -eten. Hun credo is: het moet niet lekker zijn maar effectief. Zodoende kiezen zij ervoor hun voeding niet te zoeten of zuren voor een lekkere smaak. Met name zuur zou de verzuring van spieren verergeren. Hoe staan jullie hier tegenover? En welke sportvoeding nemen jullie?

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 21 jun 2010 11:40

Sportvoeding moet wel lekker zijn, vooral als je het elke dag moet eten/drinken. Wanneer het niet lekker is, krijg je na verloop van een tijd er een afkeer tegen en ga je minder eten/drinken. Dat is weer gevaarlijk voor het volbrengen van je avontuur.

Gr. Diederik

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 21 jun 2010 11:49

Hoe is dit afgelopen?

Plaats reactie