Leuk Buzz, deze ga ik als Texelaar ook een keertje rijden. Vanuit Den Burg zo'n 155 km totaal, uit en thuis.
Op Texel kun je heerlijk fietsen en zeker ook op de racert. De uitdaging bij zulke lange ritten is inderdaad om wegen geen 2x te hoeven pakken. Deze rit bewijst maar weer eens dat je een heel eind kunt fietsen op ons prachtige eiland!
Texel
-
- Forum-lid
155 km? Niet overdrijven, Jeroen. Je kan/mag de 140 km-route ook gewoon vlakbij Den Burg oppikken en aldaar starten/finishen, hoor. Daar doet de organisatie niet moeilijk over.
Het aardige van deze zigzag-route is uiteraard dat de wind frequent afwisselend in je gezicht, flank of rug zal blazen. Denk dat ik 'm dit jaar zelf ook maar eens ga rijden!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Het aardige van deze zigzag-route is uiteraard dat de wind frequent afwisselend in je gezicht, flank of rug zal blazen. Denk dat ik 'm dit jaar zelf ook maar eens ga rijden!
- Wolfhound32
- Forum-lid
Ik ga opletten. Ben dit weekend ook op Texel. Met het gezin, dus helaas zonder fiets.rhino7 schreef:Volgend weekend ben ik een paar dagen op het eiland en neem de beachracer mee.
Is het mogelijk om het gehele eiland rond te fietsen langs de kustlijn ? Of gaat dit ergens "problemen" opleveren met onbegaanbaar of verboden terrein ?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Op zaterdag eiland rond gefietst en alleen op het strand op het zuidelijk deel was het harken. Afgezien van het weer was het leuk, kwam terug als een verzopen kat en kon de schoenen leeggieten. Op de fiets naar huis met zw 7 viel ook even tegen.
Weet iemand waarom de telling van de strandpalen begint bij 4 en niet bij 1 ? Of liggen 1-3 op de marinekazerne ?
Weet iemand waarom de telling van de strandpalen begint bij 4 en niet bij 1 ? Of liggen 1-3 op de marinekazerne ?
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
Naar verluidt stamt het uit een ver verleden (halverwege de 19e eeuw), toen er nog geen strandpalen op Texel stonden maar wel op het vasteland van Noord-Holland, namelijk vanaf Den Helder en dan naar het zuiden toe oplopend genummerd: beginnend bij paal 0, 1, 2, et cetera. Men had destijds het curieuze idee om de eerste strandpaal op Texel te baseren op de Helderse strandpalen 0 en 1, en wel als volgt...rhino7 schreef:[...] Weet iemand waarom de telling van de strandpalen begint bij 4 en niet bij 1 ? Of liggen 1-3 op de marinekazerne ?
In het verlengde van de Helderse strandpalen 1 en 0 werd de eerste strandpaal op Texel geplant: paal 6, op exact 6 km afstand van de Helderse paal 0. Vervolgens werden de Texelse strandpalen naar het noorden toe oplopend genummerd en oostwaarts aflopend, waar alleen voldoende ‘strandruimte’ is voor de palen 5 en 4. De nummers 0 t/m 3 ontbreken dus op het eiland.