Pagina 3 van 3
Re: Surly
Geplaatst: 23 nov 2018 15:40
door slugbait
walter- schreef: ↑23 nov 2018 14:58
Snap idd niet hoe mensen willen prutsen met lichten met batterijen als je kms in het donker rijdt.
Ik ben benieuwd hoe goed je fiets en lamp samen gaan.
Ook een achterlicht op de naaf aangesloten?
De lamp monteren was iets meer gepruts dan ik had verwacht. Omdat de cup van het balhoofdstel iets uitsteekt over de kroon van de voorvork, zijn er een iets langere bout en een paar spacers aan te pas gekomen om de lamp goed te kunnen bevestigen.
Omdat ik de verlichtingskabel niet door het frame kan laten lopen, heb ik geen achterlicht aangesloten. Dat is ook niet zo'n probleem want een achterlamp doet het veel langer op een setje batterijen dan de voorlamp.
Maar goed, foto's komen waarschijnlijk zondag. Dan kun je het zelf zien.
Re: Surly
Geplaatst: 23 nov 2018 19:46
door fred404
Dank heren, voor de vriendelijke woorden. Ik beleef zelf ook debiel veel plezier aan het fietsje.
@slugbait. Het was niet mijn oorspronkelijke bedoeling er een retro of vintage fietsje van te maken, maar een zo comfortabel mogelijk karretje voor onder meer de brevetten en dagtochten. En dat is wonderwel gelukt. Grappig dat het ding gelinkt wordt met een stereotype soort berijder.
Re: Surly
Geplaatst: 23 nov 2018 19:52
door walter-
slugbait schreef: ↑23 nov 2018 15:40
walter- schreef: ↑23 nov 2018 14:58
Snap idd niet hoe mensen willen prutsen met lichten met batterijen als je kms in het donker rijdt.
Ik ben benieuwd hoe goed je fiets en lamp samen gaan.
Ook een achterlicht op de naaf aangesloten?
De lamp monteren was iets meer gepruts dan ik had verwacht. Omdat de cup van het balhoofdstel iets uitsteekt over de kroon van de voorvork, zijn er een iets langere bout en een paar spacers aan te pas gekomen om de lamp goed te kunnen bevestigen.
Omdat ik de verlichtingskabel niet door het frame kan laten lopen, heb ik geen achterlicht aangesloten. Dat is ook niet zo'n probleem want een achterlamp doet het veel langer op een setje batterijen dan de voorlamp.
Maar goed, foto's komen waarschijnlijk zondag. Dan kun je het zelf zien.
Ik vind het heerlijk geen batterijen op de lichten van een fiets. Maar idd de achterlichten gaan langer mee. Maar de jeugd in huis moet ze dan natuurlijk wel uitzetten bij aankomst... En ook mezelf kennende
.
Op de stadfietsen in huis heb ik alle batterijlichten vervangen achteraan en op de dynamo aangesloten. Dan zijn ze altijd zeker direct inzetbaar.
Walter
Re: Surly
Geplaatst: 23 nov 2018 22:43
door aloisvonesterhazy
Ik vind het leuke fietsen om te zien, die crosschecks. Ik heb zelf ook nog overwogen er een aan te schaffen voor randonneurstochten. Wat ik me wel afvraag bij Slugbaits fiets of een maat groter niet beter was geweest, misschien in combinatie met een kortere stuurpen, want dit zijn inderdaad wel heel veel spacers. Misschien zou jij het beste af zijn geweest met een frame van veertig jaar oud, toen grotere frames vooral hogere frames betekenden en ze nauwelijks langer werden bij een toenemende maat. Maar die frames hebben weer andere nadelen.
Werken de v-brakes goed samen met de remgrepen?
Re: Surly
Geplaatst: 24 nov 2018 06:48
door slugbait
aloisvonesterhazy schreef: ↑23 nov 2018 22:43
Ik vind het leuke fietsen om te zien, die crosschecks. Ik heb zelf ook nog overwogen er een aan te schaffen voor randonneurstochten. Wat ik me wel afvraag bij Slugbaits fiets of een maat groter niet beter was geweest, misschien in combinatie met een kortere stuurpen, want dit zijn inderdaad wel heel veel spacers. Misschien zou jij het beste af zijn geweest met een frame van veertig jaar oud, toen grotere frames vooral hogere frames betekenden en ze nauwelijks langer werden bij een toenemende maat. Maar die frames hebben weer andere nadelen.
Werken de v-brakes goed samen met de remgrepen?
Een te korte stuurpen ziet er ook niet uit
Op een van mijn andere fietsen heb ik ook deze remgrepen (Tektro RL-520) in combinatie met v-brakes en dat werkt uitstekend. Caliper remmen (is daar een goed Nederlands woord voor?) vind ik qua gevoel iets fijner, maar cantilever-achtige remmen brengen je ook goed tot stilstand.
Re: Surly
Geplaatst: 24 nov 2018 09:05
door aloisvonesterhazy
De reach van een frame stijgt niet zo snel met een maat groter dat je dat meteen aan de stuurpen gaat zien (wel voelen), denk ik. Tekstro 520's heb ik ook gehad, die werkten inderdaad prima met v-brakes. Zelf een lichte voorkeur voor cantilevers omdat ik ze mooier vind (slecht argument als je in de regen een lange helling affietst) maar ook omdat ik v-brakes soms te abrupt vind remmen. Als je genoeg kracht in je handen hebt zijn voor mijn gevoel cantilevers beter moduleerbaar. Maar dat is persoonlijk, objectief gezien is dit waarschijnlijk een betere keuze.
Al met al een erg leuk fietsje waar jou kennende genoeg kilometers op gemaakt zullen worden.
Re: Surly
Geplaatst: 25 nov 2018 15:07
door slugbait
En de foto:
Re: Surly
Geplaatst: 25 nov 2018 16:09
door fred404
slugbait schreef: ↑25 nov 2018 15:07
En de foto:
Sjieke fiets, slugbait.
Re: Surly
Geplaatst: 11 dec 2018 09:58
door jwkeij
Iemand ervaring met de 700x41 Knards bandjes van Surly?
Ik zit eraan te denken om deze als 'winterbanden' te gebruiken op mijn WiND.
Re: Surly
Geplaatst: 06 dec 2023 20:54
door Chefske
Even een vraagje voor de kenners: om mijn Cross Check om te toveren tot woon-werk paardje, wil ik een setje Bluemels "Stripes" spatborden monteren op mijn Cross Check. Ik weet alleen niet welke breedtemaat Bluemels spatborden het beste past in dit frame.
Volgens de website van Surly passen er 42 mm bandjes in, of 40 mm met spatborden. Ik heb nu een setje Panaracer Pasela in 32 mm gemonteerd in deze fiets, maar waarschijnlijk wil ik hierna een iets bredere band (35 mm) proberen.
Ik was van plan om de 45 en 55 mm brede varianten te bestellen, te passen en één van de twee sets retour te sturen, maar wellicht weet iemand het antwoord en is een retourzending niet nodig.