Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Baby in de fietskar

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 30 mei 2019 17:12

Vind een kinderwagen vergelijken met een fietskar nog al een behoorlijk verschil. Een kinderwagen zal hooguit 5 km/h zich voort bewegen. Karretje achter de fiets gaat al snel richting de 20 km/h. Bovendien is een fiets een evenwicht voertuig. Als jezelf uit balans bent en valt dan gaat het karretje ook om. Stadsfiets met kinderzitje? Daar zet je sowieso geen baby’s in op stoeltje omdat die zitjes daar überhaupt niet voor zijn gemaakt. Kijk iedereen moet zelf weten wat die met zijn kroost doet. Maar als fietser ben je als volwassen al heel erg kwetsbaar. Door snel te anticiperen en snelle stuurreacties kun veelal een ongeluk voorkomen. Met een baby in een karretje die nagenoeg totaal niet beschermd is valt die factor geheel weg.

Maar goed alles valt natuurlijk goed te praten zolang het ook altijd maar goed gaat... hoop je..

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 30 mei 2019 19:21

Die kar is geen evenwicht voertuig. Ben zelf in het nat eens onderuit geschoven (die kar drukt/trekt vrij raar aan de achterkant van de fiets) maar de kar is gewoon recht gebleven, dochter is er niet eens van wakker geworden.

Mijn dochter vond de kar toch altijd leuk (pas beginnen gebruiken toen ze zelfstandig kon zitten, dus nooit met de schaal of maxi-cosi), wij hadden ook een kar voor 2 zo had ze erg veel plaats voor speelgoed en boekjes.

Meestal riep ze: "Sneller, sneller" tot we boven de 30km/u gingen, dan was het snel genoeg :D
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 mei 2019 19:27

Als baby viel ze bij ons altijd in slaap. Nu is ze drie en met haar twee favoriete knuffels en soms een bluetoothspeakertje met K3 of KvK gestreamd vanaf mijn iphone kan ze het zo 2-3 uur volhouden. De tussenstop met appelsap of Fristi is haar hoogtepuntje van de tocht.
Het sneller-sneller is herkenbaar :lol:
Less is bore

aloisvonesterhazy
Forum-lid

aloisvonesterhazy 30 mei 2019 19:32

De angst bij de fietskar is voor een deel ook terug te voeren op het gegeven dat je je kind niet kunt zien. Dat maakt het enger dan een kinderwagen.
20 km/u vind ik best hard voor een fiets met kar, ik reed meestal langzamer. En de koppelingsconstructie is inderdaad zo dat de fiets onafhankelijk van de kar kan kantelen, zodat de kar niet meekiepert bij een val.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 mei 2019 20:43

Oei.....gister tegen de 40km/u gegaan....
Die geveerde Thules liggen als een blok op de weg. Kind zit tussen de wielen, zitvlak mogelijk zelfs nog onder de as.
Rationeel niet harder gegaan, maar voor mijn gevoel gebeurd er bij 60km/u nog niets qua wegligging. Remmen wordt uiteraard ander verhaal.
Less is bore

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 30 mei 2019 20:57

Je kan er best veel mee blijkbaar, met zo'n karretje:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 30 mei 2019 21:32

daniel1975 schreef: 30 mei 2019 14:17 Ik wel, door eigen schuld.
..... Ik nam teveel de binnenbocht, wiel pakt nog net de stoeprand mee en boel lag op zijn kant.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik heb hetzelfde gehad. Mijn zoon was toen 2 a 3 en heeft er niets van opgelopen. Maar als het een baby was geweest dan was het flink schrikken geweeest (nu ook overigens).

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 mei 2019 21:40

Die Thule geveerde karren liggen als een huis, alleen stoeprandjes aan binnenkant pakken, kan natuurlijk voor omkieperen zorgen. Korte afdalingen in Schotland over goede brede weg, toch aantal maal richting de 50 laten rollen.

De veiligheid tov andere weggebruikers is natuurlijk een onderwerp. Maar 't kroost zijn papa verliezen is ook niet fijn, toch maken velen van ons vele kilometers op de racefiets, met gelijkaardige risico's. Overigens gebruiken wij de kar vooral binnen de stad, af en toe van delft naar Barendrecht en met fietsvakantie een 300 a 400km ergens in het buitenland.
Oja, onze baby gaat binnen de stad ook gewoon mee op de mamafiets... Maxicosi drager achterop. De helft van de mensen vindt het briljant, de andere helft van de mensen keurt zo'n ding faliekant af... Tsja. Ondertussen 6 maanden oud, 9.5kg, zit bijna zelfstandig en past bijna niet meer in de maxi cosi... Dus dan door naar 't voorzitje, oudste naar een achterzitje.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 30 mei 2019 23:28

Karretjes op zijn kant met kleintjes er in.. 40 plus, richting de 50.. zelfs.. tssss

I rest my case...

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 30 mei 2019 23:44

Misschien dat ik wat zeikerig overkom, maar gisteren een klapper gemaakt met 30 km/h over de fiets gevlogen (voorwiel hapte in de berm na een uitwijk manoeuvre).. kop dik (ondanks goeie helm) bont en blauw, ribben gebroken, heupbeen gekneusd.. als je veel fietst dan calculeer je zoiets in af en toe maak je gewoon een klappertje soms eigen schuld soms andermans schuld. Ik ga ook niet lopen janken dat me dit is overkomen. Maar ik zou er toch niet aan moeten denken dat zo’n valpartij je overkomt met een baby in een kar erachter.. die gaat het dan serieus niet overleven.. zo’n risico valt domweg niet in te calculeren IMHO

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mei 2019 23:58

Met een baby die niet zelfstandig kan zitten zou ik het ook niet doen. De nekspieren zijn dan nog niet voldoende ontwikkeld om de g-krachten die op het hoofd komen op te vangen als die kar op z'n kant gaat. Zo'n nekje is zo gebroken...

Wel raar dat ze zo'n ding verkopen met babyschaal om er vervolgens bij te zeggen dat je die alleen mag gebruiken als je hem als wandelwagen gebruikt. Daar koop je niet zo'n fietskar voor.

Verder snap ik niet dat die kinderen van jullie het zo lang uithouden in dat ding. Voor die wilde kinderen van mij was het niks geweest :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

roadkill21
Forum-lid

roadkill21 31 mei 2019 08:15

Ernie C. schreef: 30 mei 2019 23:58 Met een baby die niet zelfstandig kan zitten zou ik het ook niet doen. De nekspieren zijn dan nog niet voldoende ontwikkeld om de g-krachten die op het hoofd komen op te vangen als die kar op z'n kant gaat. Zo'n nekje is zo gebroken...

Wel raar dat ze zo'n ding verkopen met babyschaal om er vervolgens bij te zeggen dat je die alleen mag gebruiken als je hem als wandelwagen gebruikt. Daar koop je niet zo'n fietskar voor.

Verder snap ik niet dat die kinderen van jullie het zo lang uithouden in dat ding. Voor die wilde kinderen van mij was het niks geweest :mrgreen: .
Zo vreemd is dat niet dat een fabrikant het afraadDat heeft natuurlijk alles te maken met wiegendood.

Plaats reactie