Pagina 3 van 4

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 15 dec 2018 16:18
door thie
d.s. schreef: 07 dec 2018 21:34 Iemand ervaring met de Chris King naven ?
Die worden ook aangeboden bij de Enve's
Ik heb vorig jaar R45 naven ingespaakt met H+Son Archetypes. Zeeeeer tevreden over, zien er goed uit, bouwen gemakkelijk en ze lopen merkbaar beter dan de Zonda's die ik voorheen in mijn racer had. In het allereerste rondje liefst 1m45 van mijn 40km tijd afgehaald. Kan ook (deels?) natuurlijk moraal zijn geweest :) .

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 15 dec 2018 16:32
door roelw
Wie geïnteresseerd is in het binnenwerk van verschillende naven raad ik aan dit artikel eens door te nemen op Cyclingtips: https://cyclingtips.com/2018/12/hub-tec ... ngagement/

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 15 dec 2018 21:48
door Lcsmet
thie schreef: 15 dec 2018 16:18 ...........bouwen gemakkelijk en ze lopen merkbaar beter dan de Zonda's die ik voorheen in mijn racer had. In het allereerste rondje liefst 1m45 van mijn 40km tijd afgehaald. Kan ook (deels?) natuurlijk moraal zijn geweest :) .
Een verschil van 1m45 op 40k tussen zonda's en je wielen met CK naven?
Dat is een grapje neem ik aan. :mrgreen:

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 16 dec 2018 12:32
door sharkman113
Chris king R45 is op zich een prima naaf maar onnodig complex (veel duur gereedschap nodig en ze hebben minimaal jaarlijks een servicebeurt nodig).
Om King zo mooi te laten lopen gebruikt men olie en dat vervuild nogal snel en droogt uit als een wil met kings al beter loopt dan een setje zonda's (dat ook zonder veel onderhoud bijna eeuwig meegaat) zit dat in de combinatie van naaf/spaak en velg (maar kost dan ook minstens 5 x zoveel).

Industry nine naven lijke sprekend op king en houden op termijn beter. Wil je het onderhoud grotendeels zelf kunnen doen dan zou ik bij de DT240 blijven of voor White Industries gaan (net zo houdbaar maar resulteren net als de Kings in een stabieler achterwiel).

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 16 dec 2018 13:46
door Keezx
Lcsmet schreef: 15 dec 2018 21:48
Een verschil van 1m45 op 40k tussen zonda's en je wielen met CK naven?
Dat is een grapje neem ik aan. :mrgreen:
Kan best hoor al staat het voor mij 100% vast dat dat niet aan de naven lag.
Wind 1 BF meer of minder of iets andere richting is vrijwel altijd de reden voor dergelijke verschillen.

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 16 dec 2018 13:57
door daniel1975
Jaren geleden was er hier iemand op het forum die zijn bidon aan de voet van de Redoute weg gooide om sneller boven te zijn. Dus alles kan, zelfs een naaf ;-)

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 18 dec 2018 10:28
door thie
Lcsmet schreef: 15 dec 2018 21:48
thie schreef: 15 dec 2018 16:18 ...........bouwen gemakkelijk en ze lopen merkbaar beter dan de Zonda's die ik voorheen in mijn racer had. In het allereerste rondje liefst 1m45 van mijn 40km tijd afgehaald. Kan ook (deels?) natuurlijk moraal zijn geweest :) .
Een verschil van 1m45 op 40k tussen zonda's en je wielen met CK naven?
Dat is een grapje neem ik aan. :mrgreen:
Het is niet helemaal een grapje want het is feitelijk zo gebeurd. Ik heb me overigens wel vergist, de verbetering was iets minder maar nog steeds fors: 1' 08" tijdens een rondje vanuit huis op een vrijwel windstille avond in mei. Het oude record was gevestigd op mijn antieke racer tijdens een lange A-B rit met windkracht 4 schuin in de rug. En op mijn DeRosa met de Zonda's was ik daar nog niet echt ook maar bij in de buurt gekomen (dus misschien is het verschil met de nieuwe wielen zelfs wel meer dan 1'45"...). Maar ik ga niet claimen dat dit puur aan de naven ligt, die eerdere suggestie was uiteraard tongue-in-cheek. Er waren meer verschillen, zo ligt er om de nieuwe wielen 25mm Vittoria Corsa (Zonda's 23mm Vittoria Rubino), zijn ze gespaakt met aero spaken en zijn naar mijn inschatting de H+Son velgen aerodynamisch gezien gunstiger gevormd dan die van de Zonda's. Maar toch, een opmerkelijke verbetering. Ik houd het er maar op dat ik een uitzonderlijke goede dag had. Blijf niettemin 'verliefd' op de R45's, prachtig en duurzaam gebouwd. Met dat dure gereedschap valt het wel mee vind ik persoonlijk, maar om ze heel af en toe helemaal uit elkaar te halen heb je inderdaad een hub tool nodig waarvoor ik 135 euro heb betaald. Alles bij elkaar zijn de wielen ongeveer 2.7x zo duur als de Zonda's (en dus niet minstens 5x).

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 20 dec 2018 10:55
door vitamineb
d.s. schreef: 15 dec 2018 12:48 Heb me laten vertellen dat de 240 naaf zou uit het gamma gaan.
Fabeltje of waarheid ?
Volgens mij zijn er genoeg wielbouwers die voor jou een 240 naaf in enve velgen willen zetten. Dus dat lijkt mij niet echt iets om je druk over te maken.

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 20 dec 2018 12:02
door Keezx
Dan moeten die wielbouwers ze wel bij DT kunnen bestellen....

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 21 dec 2018 19:22
door sharkman113
Er zit wel een update aan te komen echter het ratchet systeem gaan ze echt niet stoppen (simpelweg omdat ze nog niets beters beschikbaar hebben). Zijn inmiddels wel wat merken (bijv Giant) die van de patenten gebruik mogen maken en nu ook het ratchet systeem leveren.

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 18 mar 2019 19:38
door feddesman
Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen de 240 en 350 is behalve de buitenkant.Is het hele binnenwerk exact hetzelfde zoals axle Ratchet bearing ?

Re: DT Swiss 240

Geplaatst: 18 mar 2019 20:08
door MarcFaFo
feddesman schreef: 18 mar 2019 19:38 Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen de 240 en 350 is behalve de buitenkant.Is het hele binnenwerk exact hetzelfde zoals axle Ratchet bearing ?
- Gewicht -> lager
- Afwerking -> iets mooier