Pagina 3 van 7

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 26 jan 2019 23:30
door Tijanus
walter- schreef: 26 jan 2019 20:30
Maar maakt het uit voor de sponsor of dat nu de rappe of de trage fiets is?
Dus : beste renner; met deze aero fiets rijdt zoveel sneller maar toch willen we dat je op de trage rijdt? Zo een boodschap kan toch niet gegeven worden?
Is het niet eerder andersom?
Deze aero fiets willen we graag verkopen dus gij zult er op rijden, ondanks dat de non-aero in een peloton net zo snel is, bergop sneller, en altijd comfortabeler?

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 27 jan 2019 00:19
door Ernie C.
Karl66 schreef: 26 jan 2019 22:06
Ernie C. schreef: 22 jan 2019 21:06 Dat had inderdaad zomaar het verschil kunnen maken toen.
Ik vermoed dat hij die 3.7 seconden in de afdaling wel weer dichtrijdt, zonder zijn sprint te verpokeren...
Zijn sprint had hij al "verpokerd" door alles in te zetten op wegrijden op de laatste klim. Met 3,7 sec. extra was hij nog weg geweest boven op de Poggio.

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 27 jan 2019 00:20
door Ernie C.
Tijanus schreef: 26 jan 2019 23:30
walter- schreef: 26 jan 2019 20:30
Maar maakt het uit voor de sponsor of dat nu de rappe of de trage fiets is?
Dus : beste renner; met deze aero fiets rijdt zoveel sneller maar toch willen we dat je op de trage rijdt? Zo een boodschap kan toch niet gegeven worden?
Is het niet eerder andersom?
Deze aero fiets willen we graag verkopen dus gij zult er op rijden, ondanks dat de non-aero in een peloton net zo snel is, bergop sneller, en altijd comfortabeler?
Het lieftst overtuigen ze de klant ervan dat je eigenlijk niet zonder een klimfiets en een aerofiets kan ;) .

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 27 jan 2019 09:24
door EmPeHa
Sagan reed dit jaar de Down Under Classic met een alu. frame Sagan werd tweede. Is het dan nog positief of moet je dan concluderen dat je geen alu. Specialized moet kopen?

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 27 jan 2019 11:12
door colnagi
Aero-frames zijn in mijn ogen louter een nieuw verdienmodel voor de fietsfabrikanten. Ik schat dat van het frontaal oppervlak van een fietser ongeveer 10% (ruwe schatting) voor rekening van de fiets komt. Dan brengen al die laag aangezette achtervorken, overlopende lijnen en andere aerodynamische aanpassingen helemaal geen voordeel.
Tijdritfietsen leveren wel een aerodynamisch voordeel omdat de zithouding van de renner wordt aangepast en hiermee het frontale oppervlakte WEL wordt verkleind.

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 28 jan 2019 08:53
door joostsworks
Hoeveel mensen hebben hier zelf echt de proef op de som genomen? 1,5 uur tijdrit op het vlakke op een klimfiets en 1,5 uur op een aerofiets? Ik wel,verschil is zeker merkbaar.
Verbeteringen op een fiets is natuurlijk altijd iets van marginal gains, en in mijn ogen is wielrennen op het vlakke niks anders dan luchtweerstand overwinnen daarbij helpt een aero fiets/helm/etc zeker.

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 28 jan 2019 08:54
door walter-
joostsworks schreef: 28 jan 2019 08:53 Hoeveel mensen hebben hier zelf echt de proef op de som genomen? 1,5 uur tijdrit op het vlakke op een klimfiets en 1,5 uur op een aerofiets? ...
Je hebt toevallig de 2 stravaritten?

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 28 jan 2019 09:19
door amclassic-fan
joostsworks schreef: 28 jan 2019 08:53 Hoeveel mensen hebben hier zelf echt de proef op de som genomen? 1,5 uur tijdrit op het vlakke op een klimfiets en 1,5 uur op een aerofiets? Ik wel,verschil is zeker merkbaar.
Verbeteringen op een fiets is natuurlijk altijd iets van marginal gains, en in mijn ogen is wielrennen op het vlakke niks anders dan luchtweerstand overwinnen daarbij helpt een aero fiets/helm/etc zeker.
3 graden temperatuurverschil heeft waarschijnlijk een groter effect. De wind is geen 2 dagen hetzelfde. Oftewel omstandigheden wisselen. Ik rij de ene keer 33 km/h gemiddeld met 210 Watt en de volgende keer rij ik 32 gemiddeld, met dezelfde fiets.

Luchtweerstand, als ik het in moet schatten is dit het rijtje van veel naar weinig invloed:
1: jouw positie
2: strak zittende kleding
3: helm
4: wielen
5: frame

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 28 jan 2019 10:20
door joostsworks
Met jou lijst 1 t/m 5 ben ik het helemaal eens, frame zal het minste verschil maken in deze maar verschil is er, waarom zou je dan niet voor een aero frame gaan?

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 28 jan 2019 11:10
door MarkVeenstra
Bijvoorbeeld omdat dit een lijstje op luchtweerstand is.
Je hebt ook nog zoiets als gewicht, comfort en geometrie (waarbij je efficient zo veel mogelijk vermogen op de pedalen kwijt kunt). Het kan, voor een individu, zomaar zijn dat op die aspecten een andere fiets beter past dan dat aeroframe.

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 30 jan 2019 22:12
door Tijanus
De helm nog voor de wielen?
Hmm.. dat had ik net andersom verwacht.

En dan mis ik nog het stuur in het rijtje. Gezien de positie op de fiets, vooraan en grotendeels haaks op de rijrichting, vind ik het opmerkelijk dat er zoveel aerofietsjes met ronde stuurbuizen rondrijden. (Al is je vormkeuze (ook) daar uiteraard ergonomisch beperkt).

Re: Aero frames in het peloton?

Geplaatst: 04 feb 2019 15:18
door wasbeer2006
Bij scott en Canyon mag je volgens mij rijden wat je wilt, je ziet het daar al jaren door elkaar heen.
Met name de zwaardere op aero en de lichtere op de normale.

Wat nu weer meespeelt is schijven, veel aero frames wordne alleen nog al schijfrem versie anageboden, die zijn toch voor een prof wel echt een stuk te zwaar. De gemiddelde prof fiets met schijven is gewoon 7.8 kg, ze kunnen niet voor het lichste materiaal kiezen wat wij wel kunnen en dan nog zal je extreme je best moeten doen om ze onder de 7 a 7.2 te krijgen.

Een kilo is heel veel voor een klimmer!

Zijwind misschien?? als je Quintana op een aero fiets zet in zijn maat heb je ongeveer een dicht frame, zeker als ik voor C'dale of Trek zou rijden.