
Schijfrem UCI Koers
Met normale velgremmen kun je jezelf in een afdaling over de kop remmen. Harder wil je niet remmen. Dus dat is niet het verschil tussen velgremmen en schijfremmen. Ik denk niet dat schijfremmen beter zijn, misschien zijn ze betrouwbaarder, en misschien laten ze je beter gedoseerd remmen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dus over de kop remmen is goed? Nog nooit met schijfremmen gereden zeker?Christine schreef: ↑08 aug 2019 22:59 Met normale velgremmen kun je jezelf in een afdaling over de kop remmen. Harder wil je niet remmen. Dus dat is niet het verschil tussen velgremmen en schijfremmen. Ik denk niet dat schijfremmen beter zijn, misschien zijn ze betrouwbaarder, en misschien laten ze je beter gedoseerd remmen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6261
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het hangt allemaal af van je rubber en je eigen gewichtsverdeling. Niet van je remmen 
edit: zeker in UCI koersen, waar niet iedereen dezelfde remmen en dezelfde remvaardigheid heeft.., je kunt niet door iemand heen (en er omheen Wild nog wel eens tot een DQ leiden
)

edit: zeker in UCI koersen, waar niet iedereen dezelfde remmen en dezelfde remvaardigheid heeft.., je kunt niet door iemand heen (en er omheen Wild nog wel eens tot een DQ leiden

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik stel een nieuwe regel voor: iedereen die nog nooit een fatsoenlijke tocht (Ardennen of hoger) heeft gereden met schijfremmen én velgremmen, zich onthoudt van commentaar over de werking van schijfremmen.
Er zijn veel voor- én nadelen aan schijfremmen maar wat hier soms wordt geschreven
Iedereen moet voor zichzelf de voor- en nadelen afwegen. (bijna) iedereen die ik ken die al met beide gereden heeft, kiest toch voor de schijfremmen (ondanks het gewicht, looks, gekrijs,...) maar er is er toch 1 (die ik ken) die toch velgremmen verkiest, toch ook prima
Tijdens de Sean Kelly afgelopen weekend was ik toch blij met de schijfremmen. Kameraad die op FCC met velgremmen reed, is ook zonder problemen aan de finish geraakt (sneller dan ik) maar gaf ook aan dat hij soms wel wat meer vooruit moest kijken dan ik (en iets vroeger beginnen remmen om het water van de velgen te krijgen)
Hij geeft schijven op z'n crosser (en zal ook op de nieuwe fiets met schijven gaan rijden)
Er zijn veel voor- én nadelen aan schijfremmen maar wat hier soms wordt geschreven


Iedereen moet voor zichzelf de voor- en nadelen afwegen. (bijna) iedereen die ik ken die al met beide gereden heeft, kiest toch voor de schijfremmen (ondanks het gewicht, looks, gekrijs,...) maar er is er toch 1 (die ik ken) die toch velgremmen verkiest, toch ook prima

Tijdens de Sean Kelly afgelopen weekend was ik toch blij met de schijfremmen. Kameraad die op FCC met velgremmen reed, is ook zonder problemen aan de finish geraakt (sneller dan ik) maar gaf ook aan dat hij soms wel wat meer vooruit moest kijken dan ik (en iets vroeger beginnen remmen om het water van de velgen te krijgen)
Hij geeft schijven op z'n crosser (en zal ook op de nieuwe fiets met schijven gaan rijden)

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41132
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Tsja, met natte omstandigheden in de ardennen met FCC rijden is natuurlijk een easy win voor schijfremmen.
Tov een setje goede alu wielen is het een ander verhaal, zeker ook omdat de grip op het wegdek dan de bepalende factor wordt.
Tov een setje goede alu wielen is het een ander verhaal, zeker ook omdat de grip op het wegdek dan de bepalende factor wordt.
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6261
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Joh, dat er een voorkeur is voor rijden met schijven dat is prima en snap ik. Maar elke keer komt het argument naar voren dat je later kunt remmen en dat profs er sneller mee fietsen (dalen). Dat is - natuurkundig gezien - pertinent niet waar... dat kan gewoon niet. Meer remkracht heb je niets aan als je grip met het wegdek niet verbeterd --> ergo, monteer bredere banden voor meer rubber en je kunt harder remmen. En als je niet alleen rijdt maar in een peloton kan je niet 5m later remmen omdat je beter kunt dosseren en/of meer vertrouwen in je remmen hebt, als de rijder voor je dat niet doet.
Ik heb op mijn wind schijfremmen (mechanisch). Ik zou daar nog wel eens naar hydraulisch willen. De voordelen lijken me duidelijk en zeker voor de recreant: beter dosseerbaar, veiliger gevoel, minder knijpkracht nodig, ook in slecht weer nog voldoende vertrouwen in de remmen, geen slijtage van de velg. Allemaal volledig vallide argumenten om voor schijfremmen te kiezen.
Maar hier zitten we in het topic schijfremmen in UCI koers. En komt weer het argument om de hoek van later remmen, en harder kunnen fietsen door harder te kunnen remmen. En je kunt ook niet doen alsof de wedstrijdrenner in zijn eigen bubbel op de fiets zit. Die moet toch meebewegen met het peloton of met zijn groepje.
Ik heb op mijn wind schijfremmen (mechanisch). Ik zou daar nog wel eens naar hydraulisch willen. De voordelen lijken me duidelijk en zeker voor de recreant: beter dosseerbaar, veiliger gevoel, minder knijpkracht nodig, ook in slecht weer nog voldoende vertrouwen in de remmen, geen slijtage van de velg. Allemaal volledig vallide argumenten om voor schijfremmen te kiezen.
Maar hier zitten we in het topic schijfremmen in UCI koers. En komt weer het argument om de hoek van later remmen, en harder kunnen fietsen door harder te kunnen remmen. En je kunt ook niet doen alsof de wedstrijdrenner in zijn eigen bubbel op de fiets zit. Die moet toch meebewegen met het peloton of met zijn groepje.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@TL Ik begrijp het niet zo goed denk ik. Jullie hebben in de regen gefietst? Je fietsmaatje was sneller dan jij. Maar hij heeft toch nog kans gezien op te merken dat hij meer verder voor zich uit moest kijken dan jij.
Om toch maar even flauw te zijn, dan kun je misschien beter toch velgremmen hebben, dan kijk je tenminste wat verder voor je uit, om eerder gevaar te ontdekken.
Om toch maar even flauw te zijn, dan kun je misschien beter toch velgremmen hebben, dan kijk je tenminste wat verder voor je uit, om eerder gevaar te ontdekken.
Maar ook met alu velgen moet eerst het water eraf geremd worden.
Het is vooral het progressieve van de remmen dat zo'n voordeel is IMHO. En het feit dat je aan 1 vinger genoeg hebt (ik heb erg zwakke handen)
Maar zoals eerder gezegd, sommige voor- en nadelen wegen voor iedereen anders door. Gelukkige heb je nog steeds zelf de keuze welke remmen je op de fiets zet (tenzij je een moderne aero-racer wilt, dan wordt de spoeling al dunner)
@DOOR: Je kan wel degelijk later remmen omdat je veel makkelijker tegen die grip limiet aan kan remmen en indien de boel toch blokkeert, kan je het ook veel makkelijk deblokkeren (met velgremmen moet de remkracht volledig weg om het wiel terug draaiende te krijgen)
Of dit veel uitmaakt voor amateur prutsers zoals wij is natuurlijk een heel andere vraag
Mechanische schijfremmen kan je niet vergelijken met hydraulische (paar keer mee gereden, nauwelijks beter dan velgremmen)
@Jans: Maatje was sneller bergop, ik haalde hem bergaf makkelijk terug in (niet door de schijfremmen maar doordat ik 20kg zwaarder ben en dat serieus drukt in de afdaling) en ik kijk altijd erg ver vooruit (veel knoeiers op de weg die niet kunnen dalen, ook al hebben ze wel schijfremmen)
Hij moest meer anticiperen (misschien een beter woord als vooruitkijken dan)
Het is vooral het progressieve van de remmen dat zo'n voordeel is IMHO. En het feit dat je aan 1 vinger genoeg hebt (ik heb erg zwakke handen)
Maar zoals eerder gezegd, sommige voor- en nadelen wegen voor iedereen anders door. Gelukkige heb je nog steeds zelf de keuze welke remmen je op de fiets zet (tenzij je een moderne aero-racer wilt, dan wordt de spoeling al dunner)
@DOOR: Je kan wel degelijk later remmen omdat je veel makkelijker tegen die grip limiet aan kan remmen en indien de boel toch blokkeert, kan je het ook veel makkelijk deblokkeren (met velgremmen moet de remkracht volledig weg om het wiel terug draaiende te krijgen)
Of dit veel uitmaakt voor amateur prutsers zoals wij is natuurlijk een heel andere vraag

Mechanische schijfremmen kan je niet vergelijken met hydraulische (paar keer mee gereden, nauwelijks beter dan velgremmen)
@Jans: Maatje was sneller bergop, ik haalde hem bergaf makkelijk terug in (niet door de schijfremmen maar doordat ik 20kg zwaarder ben en dat serieus drukt in de afdaling) en ik kijk altijd erg ver vooruit (veel knoeiers op de weg die niet kunnen dalen, ook al hebben ze wel schijfremmen)
Hij moest meer anticiperen (misschien een beter woord als vooruitkijken dan)

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Maar heb je dan te weinig grip?? Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit een slippend voorwiel gehad tijdens het remmen in een afdaling. En ik durf toch wel te stellen dat ik aardig kan afdalen. Dus ik zit niet aan de limiet van de grip van mijn voorband… Dus ik zou nog wat meer remkracht kunnen hebben.MarkVeenstra schreef: ↑09 aug 2019 09:16 Joh, dat er een voorkeur is voor rijden met schijven dat is prima en snap ik. Maar elke keer komt het argument naar voren dat je later kunt remmen en dat profs er sneller mee fietsen (dalen). Dat is - natuurkundig gezien - pertinent niet waar... dat kan gewoon niet. Meer remkracht heb je niets aan als je grip met het wegdek niet verbeterd
Met schijven kan je echt harder remmen dan met velg remmen. Maar voor mij nog niet genoeg reden om over te stappen, ik vind de herrie van schijven toch nog wel een vervelend puntje.