10km Time Trial
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik zou van te voren een beetje oefenen (heb je er een opzetstuurtje voor? dan is die houding wel goed om even te wennen en afstellen). Met het oefenen moet je zelf ervaren hoe het is om 2, 4, 10 minuten zo hard mogelijk te fietsen. Dan heb je een idee van jezelf.. hoe je benen voelen en wat voor hartslagen daar eventueel bij horen.
De TT zelf, zou ik stevig maar niet maximaal starten. 20km is best een eindje nog. Gaat het lekker? Na 10km even tandje erbij zetten, en dat elke 2km herhalen zolang je de power/puf er nog voor hebt.
De TT zelf, zou ik stevig maar niet maximaal starten. 20km is best een eindje nog. Gaat het lekker? Na 10km even tandje erbij zetten, en dat elke 2km herhalen zolang je de power/puf er nog voor hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dit dusamclassic-fan schreef: ↑22 jul 2019 15:32 Een handjevol elite zc renners in Nederland die dat uit de benen kunnen schudden, lijkt mij erg onrealistisch voor iemand die weinig fietst.
Als je je omslagpunt weet, dan is dat een aardig richtsnoer.Desertstorm schreef: ↑30 jul 2019 09:57 Een ander idee is om 'gewoon' op hartslag te rijden, maar hoeveel % van je max. pak je dan?
Goed opgewarmd naar de start. Dus lang inrijden met blokjes op snelheid erin.
De TT netjes indelen: snel naar je omslagpunt en dat volhouden. In de laatste km’s ‘alles uit de kast’ en dan diep in het rood finishen.
Daarna wel effe uitrijden
Ik verwoord het onhandig. Inderdaad niet sprinten om je hartslag zsm op omslagpunt te krijgen. Ik bedoel; met een goede warming-up kan je vrijwel meteen de juiste inspanning leveren. Zonder, duurt het bij mij zo 3-5 minuten voor ik er lekker inzitz dat zie ik dan ook aan mijn hartslag (blijft laag hangen,.omdat ik gewoon nog niet de juiste inspanning kan leveren).amclassic-fan schreef: ↑30 jul 2019 09:48 Als je zo snel mogelijk op een 'goede' hartslag wilt zitten, dan vertrek je waarschijnlijk veel te snel. Schiet je direct in de maximale verzuring en staan de benen vervolgens vol terwijl je nog niet eens op de helft bent. Beter dat de hartslag langzaam blijft oplopen, dan rij je qua vermogen waarschijnlijk een stuk egaler.
Beiden prima omschrijving van inspanning inderdaad. Ter voorbeeld, NK (40km) zat ik na 5km op hartslag omslag, Lemmer (10km) na 3min.jbams schreef: ↑30 jul 2019 19:58Ik verwoord het onhandig. Inderdaad niet sprinten om je hartslag zsm op omslagpunt te krijgen. Ik bedoel; met een goede warming-up kan je vrijwel meteen de juiste inspanning leveren. Zonder, duurt het bij mij zo 3-5 minuten voor ik er lekker inzitz dat zie ik dan ook aan mijn hartslag (blijft laag hangen,.omdat ik gewoon nog niet de juiste inspanning kan leveren).amclassic-fan schreef: ↑30 jul 2019 09:48 Als je zo snel mogelijk op een 'goede' hartslag wilt zitten, dan vertrek je waarschijnlijk veel te snel. Schiet je direct in de maximale verzuring en staan de benen vervolgens vol terwijl je nog niet eens op de helft bent. Beter dat de hartslag langzaam blijft oplopen, dan rij je qua vermogen waarschijnlijk een stuk egaler.
Je hartslag zit waarschijnlijk binnen 30sec laag D3, daarna loopt hij heel rustig op
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Thanks voor alle tips! Het is een TT met 2 keer een rondje van 9k erin, dus het eerste rondje zal ik niet max gaan.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
Onze jaarlijkse club tijdrit is iets meer dan 20km, ik vertrek steeds vol (net boven FTP), na 5-6km heel even iets onder FTP en dan terug vol (starten met een korte spurt) en dat gaat (voor mij) al een aantal jaar echt goed (toch telkens boven de 40km/u gemiddeld, ook met opzet stuurtje)
20 km is de afstand van de 1/8e triathlon, en die rijd je in principe ook het best gemiddeld net boven FTP/omslagpunt, zelfs als je daarna nog moet hardlopen dus, en zonder specifieke warming-up. Als het alleen om die tijdrit gaat, kan je dankzij een eindsprint gemiddeld nog hoger uitkomen.
Als je een fietser 'van de lange adem' bent (zoals ik), is 20 km heel kort. Vooral niet te veel sparen dus, flink gas erop, het is zó voorbij. Enige is dat je jezelf niet moet opblazen.
En oja: opzetstuur zou ik niet alleen een keertje mee oefenen, maar zo veel mogelijk mee rijden. Je houding is iets anders, daar moeten je spieren ook aan wennen. En misschien kun je nog wat aerodynamische dingen lenen? Een aerohelm bijvoorbeeld scheelt veel.
Louise
Als je een fietser 'van de lange adem' bent (zoals ik), is 20 km heel kort. Vooral niet te veel sparen dus, flink gas erop, het is zó voorbij. Enige is dat je jezelf niet moet opblazen.
En oja: opzetstuur zou ik niet alleen een keertje mee oefenen, maar zo veel mogelijk mee rijden. Je houding is iets anders, daar moeten je spieren ook aan wennen. En misschien kun je nog wat aerodynamische dingen lenen? Een aerohelm bijvoorbeeld scheelt veel.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Het rijden met een opzetstuur moet je voldoende oefenen, daar zit een flinke snelheidswinst.
De weg naar succes loopt via blokjestraining waarbij tal van variaties mogelijk zijn. 2 trainingen/week is écht wel onvoldoende om veel progressie te maken.
En voor een tijdritje van 10 km is het zinloos te gaan indelen. (waar Michel Wuyts het oh zo graag over heeft)
Full gaz!
De weg naar succes loopt via blokjestraining waarbij tal van variaties mogelijk zijn. 2 trainingen/week is écht wel onvoldoende om veel progressie te maken.
En voor een tijdritje van 10 km is het zinloos te gaan indelen. (waar Michel Wuyts het oh zo graag over heeft)
Full gaz!
Ik zou al scrikken als 1/5 van dit forum boven de 37 gemiddeld komt.RVV schreef: ↑30 jul 2019 12:37Dit dusamclassic-fan schreef: ↑22 jul 2019 15:32 Een handjevol elite zc renners in Nederland die dat uit de benen kunnen schudden, lijkt mij erg onrealistisch voor iemand die weinig fietst.
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Ik zou al scrikken als 1/5 van dit forum boven de 37 gemiddeld komt.RVV schreef: ↑30 jul 2019 12:37Dit dusamclassic-fan schreef: ↑22 jul 2019 15:32 Een handjevol elite zc renners in Nederland die dat uit de benen kunnen schudden, lijkt mij erg onrealistisch voor iemand die weinig fietst.
Plaats daarbij nog wat wind op de kop...
Wat moeilijkere bochten..