Dat is wel gewoon balen en ook enorm frustrerend lijkt me.
Bij spaakbreuk kan het probleem ook nog wel eens liggen aan de manier van spaken, zeker als de breuk in de buurt van de spaakkop zit... Als de hoek die de spaak daar maakt niet lekker matcht met de spaakkop moet je dit oplossen met ringetjes, anders krijg je daar enorm piekbelasting wat de spaak (letterlijk) de kop kost.
Ik zou, bij herhaaldelijk problemen met falend materiaal, een keer in overleg gaan met een goede wielbouwer. op dit forum komt maatwielen nog wel eens met adviezen. Ik heb zelf een dagcursus gedaan bij theodoorcampagnolo in amsterdam . Aanrader voor het no-nonsens, goede degelijke wielen.
Je kunt voor jezelf wel wat zaken bepalen:
- hoge (aluminium) velg, is minder gevoelig voor schade. En zorgt voor kortere spaken wat knik gevoeligheid van een spaak verkleint.
- Meer spaken is sterker, maar zelfs een 100+ kg zou met 28 of 32 spaken wel moeten gaan. Gaat het nog om een vakantiefiets (wereldreiziger), dan liever richting 36 spaken.
- Een naaf met hoge flens zorgt ook weer voor kortere spaken en meer stijfheid van het wiel.
- Je wilt het liefst een naaf met de flensen zo ver mogelijk naar buiten, al zijn de marges nogal klein hoor, want je zit nou eenmaal met inbouwbreedt, een 11 of 12 speed cassette tegenwoordig en nu dan ook nog al eens met een remschijf.