Pollekes schreef: ↑22 okt 2019 12:59
...
Het is heel erg dat er een dodelijk ongeval gebeurd is, maar om dat toe te schrijven aan de stenen in de berm gaat me te ver.
Als je dit doortrekt, dan moet je in heel Nederland obstakels waar een fietser mee in aanraking kan komen, gaan weghalen, of ze gaan inpakken in schuimrubber.
..
Dit is helaas te kort door de bocht.
Ontwerpen van wegen en infrastructuur in Nederland is aan regels gebonden. Maar vooral vanuit het uitgangspunt dat de infrastructuur vergevingsgezind is. Dat wil zeggen dat verkeersdeelnemers een fout kunnen maken, maar het risico op extreem letsel zo klein mogelijk gemaakt is. Bijvoorbeeld een berm, in plaats van direct een boom (minimale afstand obstakels van de weg), trilstrookje langs de randen om induttende bestuurders te wekken, berm tussen fietspad en weg langs provinciale wegen.
In dit geval is er speciaal voor wielrenners een pad over een bult gelegd. Een goed, vergevingsgezind ontwerp zou dan direcht naast het verharde gedeelte iets hebben als gras of een vangrail. Geen grote, ongelijke keien, want áls je dan van de weg raakt (om wat voor reden dan ook), maak je het risico de controle volledig te verliezen zeer veel groter. Omdat deze strook ongelijk en onvoorspelbaar is. Kiezels zijn al beter (al is het ook niet zaligmakend denk ik, afhankelijk van de grindlaag ben je je voorwiel vrij snel kwijt en ook bij de landing zijn kiezels niet plezierig). Maar waarom is er niet een 30 of 50cm gras, of van die open betonnen tegels (bekend van bermen langs 60km/u wegen). Je stuitert dan ook behoorlijk, maar het is wel gelijkmatig en niet onvoorspelbaar.
Helemaal risico's wegnemen kun je niet. En zeker dat noodlottig ongeval is ook een kwestie van domme pech (verkeerd terecht komen). Maar de wegontwerper had - in mijn ogen - het risico op een buiteling kunnen verkleinen met een andere keuze voor de berm.