Cube CUBE RA 0.8 CX wielen tubeless te maken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21 sep 2020 14:37
Beetje late kick.
Ik rijd ook op deze fiets, de cube cross race 2019, super fiets trouwens.
Met de originele combi alexrims en x-one rijd ik veel verhard, en gravel, op 4,5-4.8 bar. Gewoon zoveel mogelijk eigelijk. (4.8 is de max). Heb ook mtb parcours gedaan, zelfs met deze druk) tijdens de rit 14 km gevorderden parcour meegepakt.
Ik rijd niet veel, maar in die 1300 km nog ooit een lek gehad. Wel al een redelijk versleten achterband maar dat is logisch als je veel verhard rijd..
Ik rijd ook op deze fiets, de cube cross race 2019, super fiets trouwens.
Met de originele combi alexrims en x-one rijd ik veel verhard, en gravel, op 4,5-4.8 bar. Gewoon zoveel mogelijk eigelijk. (4.8 is de max). Heb ook mtb parcours gedaan, zelfs met deze druk) tijdens de rit 14 km gevorderden parcour meegepakt.
Ik rijd niet veel, maar in die 1300 km nog ooit een lek gehad. Wel al een redelijk versleten achterband maar dat is logisch als je veel verhard rijd..
Als topic-starter van bijna een jaar, hierbij een update van de recente ervaringen v.w.b. dit onderwerp.
De Cube-wielset heb ik vorige week als verloren beschouwd nadat ik met het achterwiel een vastloper kreeg. Veel geschuur en gekraak waarna het wiel binnen een paar honderd meter steeds zwaarder ging lopen en uiteindelijk helemaal vast zat. Kogels vervangen hielp niet meer om dat ook de conus te veel geleden had.
Ik ben over gestapt op een set Shimano GRX wh-rx570 die geleverd werden met voorgemonteerde tubeless ventielen en velgtape, een ideaal moment dus om de originele Schwalbe X-One allround (niet tubeless-variant) er eens tubeless te proberen te monteren. Zo gezegd zo gedaan. Banden erom, ze plopten meteen in de velg met behulp van een compressor. Banden gevuld met wat Schwalbe Doc Blue en tot mijn verbazing was de boel nagenoeg in een keer dicht. Twee gaatjes die ik de afgelopen 3300 km had opgelopen werden nagenoeg direct gedicht en de banden bleven op druk.
Bij de twee ritten die ik er nu mee gemaakt heb, gedraagt de combinatie wiel/band zich prima en is de rijervaring erg vooruit gegaan. Het zal een combinatie zijn van de nieuwe, lichtere wielen en het tubeless maken van de banden, maar de boel loopt lichter, stuurt strakker, heeft meer grip en rijdt comfortabeler.
Voor de andere twijfelaars en de vraag waarmee dit topic startte: De Schwalbe X-one Allround is dus volgens mijn ervaring prima tubeless te maken!
De Cube-wielset heb ik vorige week als verloren beschouwd nadat ik met het achterwiel een vastloper kreeg. Veel geschuur en gekraak waarna het wiel binnen een paar honderd meter steeds zwaarder ging lopen en uiteindelijk helemaal vast zat. Kogels vervangen hielp niet meer om dat ook de conus te veel geleden had.
Ik ben over gestapt op een set Shimano GRX wh-rx570 die geleverd werden met voorgemonteerde tubeless ventielen en velgtape, een ideaal moment dus om de originele Schwalbe X-One allround (niet tubeless-variant) er eens tubeless te proberen te monteren. Zo gezegd zo gedaan. Banden erom, ze plopten meteen in de velg met behulp van een compressor. Banden gevuld met wat Schwalbe Doc Blue en tot mijn verbazing was de boel nagenoeg in een keer dicht. Twee gaatjes die ik de afgelopen 3300 km had opgelopen werden nagenoeg direct gedicht en de banden bleven op druk.
Bij de twee ritten die ik er nu mee gemaakt heb, gedraagt de combinatie wiel/band zich prima en is de rijervaring erg vooruit gegaan. Het zal een combinatie zijn van de nieuwe, lichtere wielen en het tubeless maken van de banden, maar de boel loopt lichter, stuurt strakker, heeft meer grip en rijdt comfortabeler.
Voor de andere twijfelaars en de vraag waarmee dit topic startte: De Schwalbe X-one Allround is dus volgens mijn ervaring prima tubeless te maken!
Ik heb deze wielset in m'n Cube Nuroad EX 2021 zitten, en ben begonnen met het tubeless (proberen) te maken.
- Er zit een Highpressure Velg tape in, deze zou moeten werken mijn inziens, dus laten zitten.
De originele bandjes zijn "tubes only" en hebben een draad in de wang zitten. Deze vond ik vrij straks zitten en moest ik er echt uitduwen voordat ik het binnenbandje er uit kon halen en een tubeless ventiel kon plaatsen. Na een aantal pogingen met een CO2 patroon blijft deze lekken, en krijg ik hem niet geplopped.
Hierna Pirelli Cintauro H bandjes besteld, deze gaan verdomd lastig om deze velg heen, en zelf met een flink aantal trukjes (zeepsop, vaseline en een tirebooster op 8 bar) wil ook deze band niet ploppen.
Nou denk ik zelf dat het wellicht gewoon aan de Pirelli's ligt en ben aan het rondkijken naar andere bandjes, op de shortlist staan:
- Schwalbe G-One Allround Performance R-Guard Gravel Buitenband ( https://www.mantel.com/schwalbe-g-one-a ... buitenband )
- SCHWALBE G-ONE ALLROUND ADDIX SPEEDGRIP EVO SUPER GROUND TLE GRAVEL VOUWBAND ( https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... band.phtml )
- Schwalbe G-One Allround Super Ground 27.5" & 28" Gravel Tyres (https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 01410.html)
Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande?
- Er zit een Highpressure Velg tape in, deze zou moeten werken mijn inziens, dus laten zitten.
De originele bandjes zijn "tubes only" en hebben een draad in de wang zitten. Deze vond ik vrij straks zitten en moest ik er echt uitduwen voordat ik het binnenbandje er uit kon halen en een tubeless ventiel kon plaatsen. Na een aantal pogingen met een CO2 patroon blijft deze lekken, en krijg ik hem niet geplopped.
Hierna Pirelli Cintauro H bandjes besteld, deze gaan verdomd lastig om deze velg heen, en zelf met een flink aantal trukjes (zeepsop, vaseline en een tirebooster op 8 bar) wil ook deze band niet ploppen.
Nou denk ik zelf dat het wellicht gewoon aan de Pirelli's ligt en ben aan het rondkijken naar andere bandjes, op de shortlist staan:
- Schwalbe G-One Allround Performance R-Guard Gravel Buitenband ( https://www.mantel.com/schwalbe-g-one-a ... buitenband )
- SCHWALBE G-ONE ALLROUND ADDIX SPEEDGRIP EVO SUPER GROUND TLE GRAVEL VOUWBAND ( https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... band.phtml )
- Schwalbe G-One Allround Super Ground 27.5" & 28" Gravel Tyres (https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 01410.html)
Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande?
Rule #5
" Highpressure Velg tape "
Volgens mij is dit geen tubeless tape.
Volgens mij is dit geen tubeless tape.
Goed opgemerkt @Hanz Bé ook al omdat uit alle verhalen reeds naar voren komt dat wil je deze wielen tubeless gebruiken je in ieder geval het standaard velglint (highpressure velg tape) moet vervangen door een tubeless tape.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12 aug 2016 11:25
Allen bedankt voor de informatie, erg blij mee! Heb zelf ook een Nu Road Pro Desert Black (mijn eerste fiets in een afwijkende kleur, de rest van de familie heb ik altijd heel veilig zwart gehouden ) die ik tubeless wil gaan maken.
Nu zit ik te zoeken welk breedte velglint ik moet halen, weet iemand hoeveel mm deze moet zijn? En als ik dan toch bezig ben. Heb op mijn MTB ventielen ventielen van Joe's en die bevallen ergens prima, maar eigenlijk nooit goed over nagedacht wat nu het beste zou zijn. Welke ventielen hebben jullie goede ervaringen mee?
Nu zit ik te zoeken welk breedte velglint ik moet halen, weet iemand hoeveel mm deze moet zijn? En als ik dan toch bezig ben. Heb op mijn MTB ventielen ventielen van Joe's en die bevallen ergens prima, maar eigenlijk nooit goed over nagedacht wat nu het beste zou zijn. Welke ventielen hebben jullie goede ervaringen mee?
Gewoon Schwalbe tubelesstape met een velg binnenbreedte + 5 mm nemen en ventielen met een conisch plug op het eind en van voldoende lengte, bijv. die van Schwalbe.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12 aug 2016 11:25
Bedankt voor je snelle reactie! Die velgbreedte is juist het probleem, ik weet dat het CUBE RA 0.8 CX wielen zijn, maar ik weet niet hoe breed ze zijn. Wilde eigenlijk voorkomen dat ik de band eraf moest halen om te kijken, maar misschien is dat wel de slimste manier
Ik zou dit draadje maar eens goed doorlezen, misschien staat er hier en daar wel vermeld wat de interne breedte is.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
De maat staat op de velg, op een sticker.Metkrampomhoog schreef: ↑15 apr 2021 16:58 Bedankt voor je snelle reactie! Die velgbreedte is juist het probleem, ik weet dat het CUBE RA 0.8 CX wielen zijn, maar ik weet niet hoe breed ze zijn. Wilde eigenlijk voorkomen dat ik de band eraf moest halen om te kijken, maar misschien is dat wel de slimste manier
Tenminste bij die van mij.
ETRTO 622x21.