Bouw zelf je fiets!
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Mooi en uitvoerig verhaal!! een paar foto's erbij zou het perfect maken (ipv linkjes)
Ben heel benieuwd naar het verdere levensverhaal van deze fiets en hoop dat je het topic af en toe nog eens aanvult. Complimenten!!
Ben heel benieuwd naar het verdere levensverhaal van deze fiets en hoop dat je het topic af en toe nog eens aanvult. Complimenten!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
- Locatie: Suub
"Wel sportief dat je nog reageert. Velen verdwijnen na de ene eerste post, zeker na een stortvloed aan commentaar "
Ja, ik heb graag kritiek, daar wordt IK namelijk wijzer/beter van. Is wel een beetje mijn instelling in het leven.
En ja, dat verhaal met die voorvork/QR-as/rem is helemaal waar. Ten tijde van mijn ontwerp/bestel fase heb ik daar "bespaart" EN gekozen voor "de makkelijke weg" waar ik het achteraf bezien misschien beter niet had kunnen doen. De ervaringen met de fiets zullen het leren. Tot nog toe 100% tevreden na de eerste 500km.
Wellicht dat ik de zaak toch nog een keer ombouw . . . .tijd zal het leren.
Inmiddels heb ik de trappers wel al weer vervangen voor spd XT clicks-trappers. Nu mijn poot uit het gips is fiets dat toch een stuk beter en heb ik meer kracht ter beschikking.
Misschien ook wel vermeldenswaardig: ik ben geen PURIST maar meer een FUNCTIONALIST.
M.a.w. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het helemaal niks vinden wat ik geknutseld heb.
Te zwaar met zo'n Pinion, te slap met Titanium, geen gezicht, waarom niet dit of dat niet . . . . .
Ach ja, ik had er lol aan, moest een nieuwe fiets hebben en wilde uit idealisme mijn bevindingen delen in de hoop mensen te enthousiasmeren of inspireren. Niks mis mee toch?
Een sportieve fiets groet ,
Alexander.
Ja, ik heb graag kritiek, daar wordt IK namelijk wijzer/beter van. Is wel een beetje mijn instelling in het leven.
En ja, dat verhaal met die voorvork/QR-as/rem is helemaal waar. Ten tijde van mijn ontwerp/bestel fase heb ik daar "bespaart" EN gekozen voor "de makkelijke weg" waar ik het achteraf bezien misschien beter niet had kunnen doen. De ervaringen met de fiets zullen het leren. Tot nog toe 100% tevreden na de eerste 500km.
Wellicht dat ik de zaak toch nog een keer ombouw . . . .tijd zal het leren.
Inmiddels heb ik de trappers wel al weer vervangen voor spd XT clicks-trappers. Nu mijn poot uit het gips is fiets dat toch een stuk beter en heb ik meer kracht ter beschikking.
Misschien ook wel vermeldenswaardig: ik ben geen PURIST maar meer een FUNCTIONALIST.
M.a.w. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het helemaal niks vinden wat ik geknutseld heb.
Te zwaar met zo'n Pinion, te slap met Titanium, geen gezicht, waarom niet dit of dat niet . . . . .
Ach ja, ik had er lol aan, moest een nieuwe fiets hebben en wilde uit idealisme mijn bevindingen delen in de hoop mensen te enthousiasmeren of inspireren. Niks mis mee toch?
Een sportieve fiets groet ,
Alexander.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Nix mis mee nee! Ik bouw zelf ook al mijn fietsen zelf op. Voldoening en geheel naar eigen smaak. Valt niet over te twisten zegt men
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
- Locatie: Suub
Hallo waarde lezers van dit topic!
Even een update van mijn zelfgebouwde Titanium gravel racer.
Inmiddels zit ik dik over de 2600 Km. heen met dit fietsje.
Er zijn wat dingen die ik toch nog even wilde melden,
-De titanium spaken uit China waren niet zo best. De J-bent lengte van de spaken is te lang. (Paul van Handgespaakt.nl had me daar al op gewezen)
Dit resulteert, zelfs met plaatjes achter de spaken, in een wiel dat gevoelig is voor spaakbreuk. Met name op het achterwiel heb ik dit ervaren. Meerdere keren brak de spaak precies achter de bocht. Na de 3e spaak was ik het helemaal zat. Ik heb toen het achterwiel opnieuw gespaakt met Sapim dubble butted spaken. Omdat ik nu toch bezig was heb ik ook het voorwiel maar even opnieuw gespaakt met het juiste spaakpatroon. Nu zit het ventiel wel tussen de grootste opening. (Tja, bij de eerste keer had ik het wiel verkeerd om gespaakt . . . . )
- De "gewone" titanium trappers heb ik vervangen door Shimano XT -spd- clicks.
Dit omdat ik ook op mijn andere fietsen met dit systeem werk. Ik was bang dat ik het met mijn rechter voet (waar dus 2 titanium schroeven in zitten als gevolg van een operatie) met clicks niet voor elkaar zou krijgen op die fiets. Maar niets blijkt minder waar. Met clicks gaat het nu ook super.
Verder ben ik uitermate te spreken over de prestaties van deze bike.
Fietsen op dit ding is werkelijk hemels!!
Het comfort in vergelijking met mijn oude race-fiets is overweldigend.
Mede dank zij de geometrie van deze fiets, het speciale zadel, de 30mm Continental Grand-tour banden, en de dempende eigenschappen van het tittanium zit ik met regelmaat 130km of meer op dit juweeltje.
Ik had verwacht dat er nog wel wat kinderziektes tevoorschijn zouden komen maar op de spaken na is dat niet gebeurt. O.K. hier en daar heb ik wat moeten instellen aan stuur/remmen/zadel afstelling maar dat was het dan ook wel.
Deze fiets heeft voor zover ik het kan beoordelen zeer goede rijeigenschappen. Zowel bergop als op het lange rechte stuk.
Door de kortere wielbasis dan normaal is de fiets erg wendbaar.
En de Pinion P1.18 met riemaandrijving is zijn geld (en het iets grotere gewicht) meer dan waard!! Schakelen ook als je stilstaat en indien nodig 4 of meer gangen in één keer, heerlijk.
Lang verhaal kort:
Ik ben zeer in mijn nopjes met deze fiets en kan een fiets op deze basis/dit concept voor de veeleisende tour-fietser alleen maar aanraden.
Ik wil niet anders meer. . . .
Groet,
Alexander.
Even een update van mijn zelfgebouwde Titanium gravel racer.
Inmiddels zit ik dik over de 2600 Km. heen met dit fietsje.
Er zijn wat dingen die ik toch nog even wilde melden,
-De titanium spaken uit China waren niet zo best. De J-bent lengte van de spaken is te lang. (Paul van Handgespaakt.nl had me daar al op gewezen)
Dit resulteert, zelfs met plaatjes achter de spaken, in een wiel dat gevoelig is voor spaakbreuk. Met name op het achterwiel heb ik dit ervaren. Meerdere keren brak de spaak precies achter de bocht. Na de 3e spaak was ik het helemaal zat. Ik heb toen het achterwiel opnieuw gespaakt met Sapim dubble butted spaken. Omdat ik nu toch bezig was heb ik ook het voorwiel maar even opnieuw gespaakt met het juiste spaakpatroon. Nu zit het ventiel wel tussen de grootste opening. (Tja, bij de eerste keer had ik het wiel verkeerd om gespaakt . . . . )
- De "gewone" titanium trappers heb ik vervangen door Shimano XT -spd- clicks.
Dit omdat ik ook op mijn andere fietsen met dit systeem werk. Ik was bang dat ik het met mijn rechter voet (waar dus 2 titanium schroeven in zitten als gevolg van een operatie) met clicks niet voor elkaar zou krijgen op die fiets. Maar niets blijkt minder waar. Met clicks gaat het nu ook super.
Verder ben ik uitermate te spreken over de prestaties van deze bike.
Fietsen op dit ding is werkelijk hemels!!
Het comfort in vergelijking met mijn oude race-fiets is overweldigend.
Mede dank zij de geometrie van deze fiets, het speciale zadel, de 30mm Continental Grand-tour banden, en de dempende eigenschappen van het tittanium zit ik met regelmaat 130km of meer op dit juweeltje.
Ik had verwacht dat er nog wel wat kinderziektes tevoorschijn zouden komen maar op de spaken na is dat niet gebeurt. O.K. hier en daar heb ik wat moeten instellen aan stuur/remmen/zadel afstelling maar dat was het dan ook wel.
Deze fiets heeft voor zover ik het kan beoordelen zeer goede rijeigenschappen. Zowel bergop als op het lange rechte stuk.
Door de kortere wielbasis dan normaal is de fiets erg wendbaar.
En de Pinion P1.18 met riemaandrijving is zijn geld (en het iets grotere gewicht) meer dan waard!! Schakelen ook als je stilstaat en indien nodig 4 of meer gangen in één keer, heerlijk.
Lang verhaal kort:
Ik ben zeer in mijn nopjes met deze fiets en kan een fiets op deze basis/dit concept voor de veeleisende tour-fietser alleen maar aanraden.
Ik wil niet anders meer. . . .
Groet,
Alexander.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
- Locatie: Suub
En ben je enthusiast geworden en wil je ook zo'n geweldige Titanium racer zelf bouwen: Het frame is ook bij AliExpress te bestellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Superbike, klasse!
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
- Locatie: Suub
af-ge-monteerd of zelf gebouwd . . . . . wat is het verschil?
Nee, ik heb het frame niet zelf gelast, dat heb ik in China laten doen op mijn specificaties. Maar verder heb ik alles zelf uitgezocht, bij elkaar gezocht, besteld, en als laatste in elkaar gebouwd.
Als "gebouwd" betekend dat ik zelf in de weer had gemoeten met TIG lasapparatuur, draai- en frees-machines dan heb ik inderdaad de fiets niet gebouwd maar "af-ge-monteerd" . What's in a word?
Ik heb met mijn verhaal op deze site willen laten zien dat je fiets helemaal zelf samenstellen en "bouwen" niet zo moeilijk is. Het zou zeg maar een inspiratie kunnen zijn voor enthousiaste (tour-) fietsers om nu eens niet met een dikke beurs naar de winkel te gaan om een kant en klare merk fiets te kopen (en die vervolgens nog voor veel geld aan te passen en te "tunen") maar je droom-fiets zelf samen te stellen en te bouwen.
Mijn bijdrage is puur ter lering en vermaak, niets meer en niets minder.
En door mijn ervaringen te delen draag ik in mijn visie bij aan een uiteindelijk beter en meer duurzaam fiets-bestand en daar voel ik me goed bij . . . . (oooeeeee, die kwam van diep)
Alexander.
Nee, ik heb het frame niet zelf gelast, dat heb ik in China laten doen op mijn specificaties. Maar verder heb ik alles zelf uitgezocht, bij elkaar gezocht, besteld, en als laatste in elkaar gebouwd.
Als "gebouwd" betekend dat ik zelf in de weer had gemoeten met TIG lasapparatuur, draai- en frees-machines dan heb ik inderdaad de fiets niet gebouwd maar "af-ge-monteerd" . What's in a word?
Ik heb met mijn verhaal op deze site willen laten zien dat je fiets helemaal zelf samenstellen en "bouwen" niet zo moeilijk is. Het zou zeg maar een inspiratie kunnen zijn voor enthousiaste (tour-) fietsers om nu eens niet met een dikke beurs naar de winkel te gaan om een kant en klare merk fiets te kopen (en die vervolgens nog voor veel geld aan te passen en te "tunen") maar je droom-fiets zelf samen te stellen en te bouwen.
Mijn bijdrage is puur ter lering en vermaak, niets meer en niets minder.
En door mijn ervaringen te delen draag ik in mijn visie bij aan een uiteindelijk beter en meer duurzaam fiets-bestand en daar voel ik me goed bij . . . . (oooeeeee, die kwam van diep)
Alexander.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Vaak is een complete fiets kopen goedkoper dan zelf samenstellen zoals jij hebt gedaan....
Dus dat verhaal "met een dikke beurs naar de winkel gaan", klopt dus van geen kanten.
Mooi dat jij het zo gedaan hebt, is ook veel leuker om zelf alles uit te zoeken en ben ik dus zeker mee eens, maar om "af te geven" op die met een dikke beurs vind ik minder sjiek (frustratie?).
Ieder zijn ding, veel plezier met je fiets!
Verder wel eens met reactie Rene.
Dus dat verhaal "met een dikke beurs naar de winkel gaan", klopt dus van geen kanten.
Mooi dat jij het zo gedaan hebt, is ook veel leuker om zelf alles uit te zoeken en ben ik dus zeker mee eens, maar om "af te geven" op die met een dikke beurs vind ik minder sjiek (frustratie?).
Ieder zijn ding, veel plezier met je fiets!
Verder wel eens met reactie Rene.