Hallo waarde lezers van dit topic!
Even een update van mijn zelfgebouwde Titanium gravel racer.
Inmiddels zit ik dik over de 2600 Km. heen met dit fietsje.
Er zijn wat dingen die ik toch nog even wilde melden,
-De titanium spaken uit China waren niet zo best.
De J-bent lengte van de spaken is te lang. (Paul van Handgespaakt.nl had me daar al op gewezen)
Dit resulteert, zelfs met plaatjes achter de spaken, in een wiel dat gevoelig is voor spaakbreuk. Met name op het achterwiel heb ik dit ervaren. Meerdere keren brak de spaak precies achter de bocht. Na de 3e spaak was ik het helemaal zat. Ik heb toen het achterwiel opnieuw gespaakt met Sapim dubble butted spaken. Omdat ik nu toch bezig was heb ik ook het voorwiel maar even opnieuw gespaakt met het juiste spaakpatroon. Nu zit het ventiel wel tussen de grootste opening. (Tja, bij de eerste keer had ik het wiel verkeerd om gespaakt . . . .
)
- De "gewone" titanium trappers heb ik vervangen door Shimano XT -spd- clicks.
Dit omdat ik ook op mijn andere fietsen met dit systeem werk. Ik was bang dat ik het met mijn rechter voet (waar dus 2 titanium schroeven in zitten als gevolg van een operatie) met clicks niet voor elkaar zou krijgen op die fiets. Maar niets blijkt minder waar. Met clicks gaat het nu ook super.
Verder ben ik uitermate te spreken over de prestaties van deze bike.
Fietsen op dit ding is werkelijk hemels!!
Het comfort in vergelijking met mijn oude race-fiets is overweldigend.
Mede dank zij de geometrie van deze fiets, het speciale zadel, de 30mm Continental Grand-tour banden, en de dempende eigenschappen van het tittanium zit ik met regelmaat 130km of meer op dit juweeltje.
Ik had verwacht dat er nog wel wat kinderziektes tevoorschijn zouden komen maar op de spaken na is dat niet gebeurt. O.K. hier en daar heb ik wat moeten instellen aan stuur/remmen/zadel afstelling maar dat was het dan ook wel.
Deze fiets heeft voor zover ik het kan beoordelen zeer goede rijeigenschappen. Zowel bergop als op het lange rechte stuk.
Door de kortere wielbasis dan normaal is de fiets erg wendbaar.
En de Pinion P1.18 met riemaandrijving is zijn geld (en het iets grotere gewicht) meer dan waard!! Schakelen ook als je stilstaat en indien nodig 4 of meer gangen in één keer, heerlijk.
Lang verhaal kort:
Ik ben zeer in mijn nopjes met deze fiets en kan een fiets op deze basis/dit concept voor de veeleisende tour-fietser alleen maar aanraden.
Ik wil niet anders meer. . . .
Groet,
Alexander.