Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

R�kkort of Ruk��r?

w0uter
Forum-lid

w0uter 04 mei 2011 13:23

Stokie schreef:evenals Miche dat uitgesproken wordt als Mieke en niet als Mietsje

Ik weiger Miche uit te spreken als Mieke. Miche is oorspronkelijk afkomstig uit Frankrijk en een afsplitsing van Michelin (afaik). Ergo: Miesj

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 04 mei 2011 14:15

W0uter schreef:
Stokie schreef:evenals Miche dat uitgesproken wordt als Mieke en niet als Mietsje

Ik weiger Miche uit te spreken als Mieke. Miche is oorspronkelijk afkomstig uit Frankrijk en een afsplitsing van Michelin (afaik). Ergo: Miesj

Geschiedenis van Miche

De Italiaan Ferdinando Michelin was helemaal geen familie van de Franse bandenfabrikant Michelin. Toen hij in 1919 een fabriek voor fietsonderdelen oprichtte, was ‘Michelin’ al een begrip in banden tot ver buiten Frankrijk. Daarom liet hij de verkorte naam MICHE voor zijn produkten deponeren.

pfff
Forum-lid

pfff 04 mei 2011 14:43

De italianen spreken Wilier niet uit als Wil-air maar als wili-jur en ze blijven het een gek woord vinden. Het is dan ook geen familie naam maar een afkorting, familienamen in Italie beginnen standaard niet met een W

tjesis
Forum-lid

tjesis 05 mei 2011 12:59

pfff schreef:De italianen spreken Wilier niet uit als Wil-air maar als wili-jur en ze blijven het een gek woord vinden. Het is dan ook geen familie naam maar een afkorting, familienamen in Italie beginnen standaard niet met een W

Oh ja, dat met die W is waar ook. Was het ook niet zo dat de Italianen het daarom als een V uitspreken? Dus Vili-jur?

Ik lag me trouwens dood op dit topic, ha ha, prachtig al die discussies over juiste uitspraken :d

Ik rijd dus een Bianki met Korus groep en Kuiper wielen en ik ga Keihard over de Kasseien :-)
Bianchi 928 C2C, Chorus 11s, Kuiper 50mm

w0uter
Forum-lid

w0uter 05 mei 2011 13:23

Afrit13 schreef:
W0uter schreef:

Geschiedenis van Miche

De Italiaan Ferdinando Michelin was helemaal geen familie van de Franse bandenfabrikant Michelin. Toen hij in 1919 een fabriek voor fietsonderdelen oprichtte, was ‘Michelin’ al een begrip in banden tot ver buiten Frankrijk. Daarom liet hij de verkorte naam MICHE voor zijn produkten deponeren.

Ah, weer wat geleerd! En toch vertik ik het uit te spreken als Mieke. ;)

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 21 mei 2014 23:02

In het kader van de Giro nog een opfriscursus Italiaans ;)

http://vimeo.com/95448031

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 mei 2014 07:58

"Es-ram" is toch wel de allerergste die je hoort.

Ook gehoord: "Mavic Kiesirium"

En natuurlijk het bekende "sloeping", "trieple" en "pendalen" (maar die laatste is eigenlijk een spelfout).

buddo
Forum-lid

buddo 24 mei 2014 14:11

tjesis schreef:
pfff schreef: Ik lag me trouwens dood op dit topic, ha ha, prachtig al die discussies over juiste uitspraken :d
Alvorens je druk te maken over de uitspraak van enkele merknamen, kun je je misschien beter even focussen op het correct schrijven in het Nederlands... ;)

Plaats reactie