Dat ligt wat genuanceerder. Wat is het alternatief dat tot deze regel kwam je enige optie was? Salaris uit laten betalen en daar een fiets van kopen. Dan komt de belastingdienst 45-55% (incl effect van arbeidskorting en arbeidsheffing) van je salaris ophalen in het kader van de Box 1 belastingen op werk.japiecarbon schreef: ↑01 mar 2020 17:52 In NL betaal je 7% bijtelling over een fiets van de zaak. Dat is dus extra belasting ipv minder...
In het geval van een lease fiets hoef je dus niet eerst Box 1 belasting over je salaris te betalen, maar kan de werkgever de fiets als het ware bruto kopen (of leasen). Stel dat je een fiets van €5000 wilt kopen en je 45% belasting in Box 1 betaald. Dan moet je €9090 bruto aan salaris krijgen. Vervolgens gaat er €4090 naar de schatkist.
Alternatief is dat je de fiets zakelijk gekocht (of geleased) wordt en je bijtelling gaat betalen. Fiets wordt van je bruto salaris afgehaald en kost dus nu maar €5000 i.p.v. bovenstaande €9090. Kortom er wordt €4090 minder belasting betaald, maar je gaat wel bijtelling betalen: ieder jaar wordt 7% van €5000, dus €350 bij je bruto salaris opgeteld. We ging uit dat je 45% belasting betaald, dus je betaald €157 per jaar aan netto bijtelling. Het duurt dus nogal wat jaren voordat je meer belasting betaald hebt door de bijtelling. Neem je de kosten van leasen mee dan wordt de som wat complexer, maar het idee blijft hetzelfde. Als je verder achter de komma gaat kijken zitten er meestal nog wel wat haken en ogen aan, lease budgetten worden zelden tot nooit meegenomen in pensioenopbouw.
Het wordt vooral interessant als je een eigen bedrijf hebt, omdat je dan de hele fiscale trukendoos open kunt trekken. Als de fiets afgeschreven is kan je deze bijvoorbeeld weer aan jezelf als privé persoon "verkopen", waardoor je dan geen bijtelling meer hoeft te betalen.