Krachtsporter en kapot maken van fiets
Bedankt voor de reacties allen. Ik ga mij wat verder verdiepen in het soort bandjes. Eigenlijk wil ik het fietsen vooral gebruiken om korte maar intensieve afstanden te fietsen, dus inderdaad wel sprintjes de brug op of rondes van 20km zo rap mogelijk fietsen en dat soort fratsen. Ik zal jullie op de hoogte houden
ypuh schreef: ↑06 mei 2020 11:18+1Keezx schreef: ↑04 mei 2020 21:02Je overschat je zelf nogal.....de meeste onderdelen van een gewone racefiets zijn meer dan sterk genoeg om zelfs topsprinters te weerstaan.Gusd91 schreef: ↑04 mei 2020 20:22 CUT
Waar ik bang voor ben is dat ik een frame of trapper doormidden trap of kapot maak als ik door beginnersstuurmanskunsten onderuit ga en op het frame val. Hoe kom ik er achter of een frame stijf is of niet? Ik had qua fiets de Bianchi Via Nirone 7 105 op het oog. Heb alleen geen idee hoe ik er achter kom of dit frame mij kan houden.
Bij fietsen gaat het nooit om absolute kracht, hooguit om snelkracht....
Bij vallen is het inderdaad pech als er wat sneuvelt, of de berijder nu sterk is of niet.
Denk ook dat je krachtsport een beetje overschat en/of fietsmaterialen onderschat. De boel kan heus wel stuk, maar dat heeft meer met lompheid te maken dan brute kracht. Als je het spul gebruikt zoals het bedoelt is dan is het stoerste verhaal wat je vertellen kunt dat een cassette vastgevreten is in een body (Fabio Jakobsen). Als je pedalen of frames kapot trapt dan doe je gewoon iets fout of is er sprake van slijtage/achterstallig onderhoud of een productiefout. Met 95kg/1.90m hoef je nergens specifiek rekening mee te houden.
Altijd leuk als een krachtsporter voor het eerst op een racefiets stapt. Al een paar keer met vrienden mee mogen maken en die reacties <30km zijn priceless (spoiler alert, het valt ze vies tegen hoe fit ze dachten te zijn ).
Op fietsgebied zal ik echt een rukconditie hebben, heb veel 'nutteloze massa' voor fietsbegrippen maar ik ben benieuwd hoe het gaat zijn. Als een wielrenner naar de sportschool gaat zal hij ook niet meteen 200kg kunnen squatten. Ik overschat mijn eigen kracht niet maar ik weet simpelweg niet hoe sterk het materiaal is omdat ik een leek ben op dat gebied
Als je voor 2e hands gaat, vervang het stuurlint en check even de conditie van het aluminium onder het stuurlint. Ik ben een zweetbeer en bij mij was het alu aardig aangevreten de vorige keer. Dat is dan wellicht een risico als sturen zo kritisch zijn (als breekbare plek). Check ook even dat de boutjes op het juiste moment zijn aangedraaid, heb ook wel eens met een stuur dat ineens wegklapte gezeten tijdens een gat in de weg in een afdaling.
Dat soort zaken zijn denk ik eerder kritisch bij iemand met veel power (en gewicht).
Dat soort zaken zijn denk ik eerder kritisch bij iemand met veel power (en gewicht).