Niet dat onze tous ensemble Of Waar Is dat feestje zoveel beter is om eerlijk te zijn..Pelep schreef: ↑14 mei 2020 22:56Euh ja...Nog nooit gehoord. Vind het enger om horden en horden mensen in hetzelfde oranje te zien en 'hup Holland hup' te horen roepen.daniel1975 schreef: ↑14 mei 2020 22:07 Ben ik nu de enige die het een eng nationalistisch bandje vindt?
Corona en wielerclubs in België
Fietsers hebben twee maanden hun hobby kunnen uitoefenen. Museumgangers et al zijn al die tijd van hun plezier verstoken gebleven.Pallieter schreef: ↑14 mei 2020 18:14 Ik had een beetje gehoopt dat we vanaf maandag terug met de fiets in de auto naar de Ardennen mochten rijden om daar in mijn eentje te gaan fietsen, maar dat is nog altijd niet mogelijk. Het hele land doortrekken om naar een museum te gaan, is dan weer geen probleem.
20 man in een groep, allemaal op anderhalve meter afstand. Dan krijg je ongeveer de omvang van een compleet peloton. Dan wordt de grootste eikel aangewezen als wegkapitein zodat hij alle corobaboetes mag ophoesten als er toch een keer te dicht bij elkaar wordt gefietst...
Campagnolo Ultra Dork
Groepjes en 1,5 meter afstand wordt natuurlijk nogal lastig. Ik zie wielrennen dan ook als contactsport. En ja, je kan denken ons groepje is geen risicogroep, maar die individuen gaan daarna weer terug dan partner, zien misschien hun ouders, etc.
Onze club gaat de opstart nog niet maken om bovengenoemde redenen. Wie wil er nu in godsnaam alle risico op hem nemen? Zeker in de gemiddelde wielerclub waar de helft zijn eigen zin doet en nergens naar luistert.
We kunnen nog steeds fietsen, dus dat is het probleem nog niet. Alhoewel ik graag nog eens in groep fiets zal het nog even moeten wachten
We kunnen nog steeds fietsen, dus dat is het probleem nog niet. Alhoewel ik graag nog eens in groep fiets zal het nog even moeten wachten
Verstandige keuze!
Mijn gevoel is dat de rijstijl van de gemiddelde chauffeur slordiger tot agressiever is geworden sinds COVID en zeker sinds de versoepeling van de maatregelen. Ook zal de tolerantie tov de 'geprivilegieerde' wielertoerist er niet op vergroot zijn.
Nu als groep gaan rijden, met de nodige afstand tussen elke fietser en op de rijweg... niet ideaal vanuit veiligheidsstandpunt.
Mijn gevoel is dat de rijstijl van de gemiddelde chauffeur slordiger tot agressiever is geworden sinds COVID en zeker sinds de versoepeling van de maatregelen. Ook zal de tolerantie tov de 'geprivilegieerde' wielertoerist er niet op vergroot zijn.
Nu als groep gaan rijden, met de nodige afstand tussen elke fietser en op de rijweg... niet ideaal vanuit veiligheidsstandpunt.
We zijn Duitsland of Nederland niet hé (en WW2 is al zo lang geleden dat niemand het zich nog zo herinnerd)daniel1975 schreef: ↑14 mei 2020 22:07 Ben ik nu de enige die het een eng nationalistisch bandje vindt?
Moest een Vlaamse Leeuw ook wettelijk zijn, reed ik wel met zo'n ding rond
Ik heb (in Belgë) de laatste weken toch vooral veel meer ruimte gekregen van automobilisten dan vroeger. Dat ze nog slordiger rijden en nog minder opletten, is wel waar volgens mij.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Bij onze club is gister ook de eerste clubrit georganiseerd. Uiteraard max. 4 personen, maar die 1.5 meter kunnen we op geen enkele manier garanderen dus.raven14 schreef: ↑14 mei 2020 16:32 Ik ga nog wel wat in mijn eentje of met zijn tweeën fietsen.
In de praktijk zijn we in België als wielertoeristen gedurende heel de lockdown periode goed af geweest... 'k Voel echt de behoefte niet om nu 'uitgelaten' te worden. Ook was het vorig weekend met zijn tweetjes soms al erg gevaarlijk door de gecombineerde drukte autoverkeer-fietsende families-wielertoeristen; dat zal met grotere WTC groepen er niet op verbeteren.
Ik ga zelf ook nog even de kat uit de boom kijken wat de officiële kanalen aangeven (de NTFU schaar ik daar niet onder). Los van wat ik vind over de eventuele verspreiding, heb ik gewoon weinig trek in een boete/aantekening op je strafblad of dat de regels voor wielrenners straks weer aangescherpt moeten worden. We hebben het relatief goed gehad de afgelopen 2 maanden, laten we dat nu niet verpesten.
Maar de opgelegde 'afstand houden' is toch voor een beetje vaag.Bedoelt men hier de afstand tussen voor- en achterwiel (van voorganger) of de afstand tussen de fietsers in persoon, deze afstand is zowiezo al één meter.Ik neem aan dat het eerste is.
Is het, het tweede krijgt men reeds een onderlinge afstand van 2.5mt.
Is het, het tweede krijgt men reeds een onderlinge afstand van 2.5mt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Voor-/achter lijkt me het probleem niet. Zij- aan zij rijden daarentegen zal een stuk minder gewaardeerd worden. Meeste fietspaden zijn geen 1.5m breed, laat staan dat er voldoende ruimte is als tegenliggers ook met z'n 2'en fietsen, dan heb je al 4.5m wegbreedte nodig.
Als je het een beetje logisch bekijkt (dus niet volgens "de regeltjes") dan is het naast elkaar rijden veel minder 'gevaarlijk' dan achter elkaar rijden. Je adem (met waterdamp en eventuele corona-virussen) gaat echt niet naar links of rechts tot bij je makker geraken maar wel naar achter, recht in het gezicht van je makker in het wiel.
Los daarvan: meeste fietsers zijn lichamelijk in orde met voldoende weerstand, de kans dat ze ziek worden zal dan erg klein zijn (ik heb toch nog nooit griep gekregen door een groepsrit)
Dat is dan ook net het idiote van de regels in Spanje/Italië/Frankrijk/... Door niet te sporten, niet te bewegen, geen zonlicht (vitamine D) heb je net veel meer kans om ziektes en virussen over te krijgen (volgens sommige onderzoeken tot wel 50%)
Los daarvan: meeste fietsers zijn lichamelijk in orde met voldoende weerstand, de kans dat ze ziek worden zal dan erg klein zijn (ik heb toch nog nooit griep gekregen door een groepsrit)
Dat is dan ook net het idiote van de regels in Spanje/Italië/Frankrijk/... Door niet te sporten, niet te bewegen, geen zonlicht (vitamine D) heb je net veel meer kans om ziektes en virussen over te krijgen (volgens sommige onderzoeken tot wel 50%)