Pagina 3 van 5

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 16:47
door nijkie
Hikatomb schreef: 15 mei 2020 16:39
Ernie C. schreef: 15 mei 2020 16:15 Met die zadelhoogte is niks mis maar het duid wel op relatief korte benen. Dat is dan weer niet helemaal te rijmen met de uitkomst van de bikefit en zeker het beoogde gebruik (wedstrijden). Je zou een wat langer frame verwachten.

Op zich is het geen ramp want als je uitgaat van een 100mm stuurpen kun je een frame namen met een stack van 610mm en een reach van maximaal 395mm. Dan kom je al bij een aantal modellen uit die niet meer in de categorie endurance vallen (b.v. Trek Emonda maat 60). Je hebt dan nog 1 a anderhalve cm spacers onder je stuurpen en je kunt altijd nog een langere stuurpen monteren mocht je toch wat langer willen zitten.

Met de 110mm stuurpen kom je op een reach van 385 uit vanwege de hoek van de balhoofdbuis en stuurpen. Stuurpenlengte + reach is niet de handlebar reach!
Dit klinkt mij vreemd in de oren, aangezien ik mijn hele leven lang al te horen krijg dat ik vrij lange benen heb. Ik heb zojuist nog een keer geprobeerd mijn bbl goed op te meten met een boek en iets meer druk tussen de benen. Ik kwam uit op ongeveer 95cm. Wat kan ik hier nu uit concluderen, want tijdens de bikefit zat ik erg prettig op de fiets. Het zadel is zelfs nog iets omhoog gegaan ten opzichte van mijn huidige fiets.

Ik begin een beetje het overzicht te verliezen, terwijl ik juist naar een goede keuze toe wil werken. Zijn er nog tips of vragen die ik misschien kan voorleggen aan mijn bikefitter?
Bikefit schrijf je zelf is 92cm bbl en ,zelf heb je 95cm bbl gemeten dat is een groot verschil.

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 16:51
door Ernie C.
Daar klopt inderdaad iets niet. Misschien vandaar dat goede gevoel bij die bikefitting. Zachte heelmeesters... ;)

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 16:57
door Hikatomb
nijkie schreef: 15 mei 2020 16:47
Hikatomb schreef: 15 mei 2020 16:39
Ernie C. schreef: 15 mei 2020 16:15 Met die zadelhoogte is niks mis maar het duid wel op relatief korte benen. Dat is dan weer niet helemaal te rijmen met de uitkomst van de bikefit en zeker het beoogde gebruik (wedstrijden). Je zou een wat langer frame verwachten.

Op zich is het geen ramp want als je uitgaat van een 100mm stuurpen kun je een frame namen met een stack van 610mm en een reach van maximaal 395mm. Dan kom je al bij een aantal modellen uit die niet meer in de categorie endurance vallen (b.v. Trek Emonda maat 60). Je hebt dan nog 1 a anderhalve cm spacers onder je stuurpen en je kunt altijd nog een langere stuurpen monteren mocht je toch wat langer willen zitten.

Met de 110mm stuurpen kom je op een reach van 385 uit vanwege de hoek van de balhoofdbuis en stuurpen. Stuurpenlengte + reach is niet de handlebar reach!
Dit klinkt mij vreemd in de oren, aangezien ik mijn hele leven lang al te horen krijg dat ik vrij lange benen heb. Ik heb zojuist nog een keer geprobeerd mijn bbl goed op te meten met een boek en iets meer druk tussen de benen. Ik kwam uit op ongeveer 95cm. Wat kan ik hier nu uit concluderen, want tijdens de bikefit zat ik erg prettig op de fiets. Het zadel is zelfs nog iets omhoog gegaan ten opzichte van mijn huidige fiets.

Ik begin een beetje het overzicht te verliezen, terwijl ik juist naar een goede keuze toe wil werken. Zijn er nog tips of vragen die ik misschien kan voorleggen aan mijn bikefitter?
Bikefit schrijf je zelf is 92cm bbl en ,zelf heb je 95cm bbl gemeten dat is een groot verschil.
Beide bbl's zijn door mijzelf gemeten, daar zit waarschijnlijk ook het probleem. Tijdens de bikefit is er niet gekeken naar mijn bbl, maar naar mijn huidige fiets. Die maten zijn overgenomen en heeft hij aangepast naar een "betere" houding. Zadel iets omhoog en naar voren en stuur nog een stuk omlaag.

Ik weet dat iedere bikefitter natuurlijk zijn persoonlijke mening heeft over wat goed op de fiets zitten is. Daarom wilde ik graag hier nog informatie inwinnen om tot een goede keuze te komen, Zeker na de miskleun van een paar jaar geleden.

De volgende informatie kreeg ik van de bikefitter:

Cannondale Supersix evo
- maat 60 (58 wordt teveel spacers (40mm))
- Stuurpen 100mm
- Spacers incl sluitring 22mm!

Cervelo S3 (aero bike) wel iets duurder maar komt heel mooi uit
- maat 58
- stuurpen 100mm
- Spacers incl sluitring 28mm

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 17:17
door jsparie
Ben toch wel benieuwd hoe zich dit nu verhoudt tot je huidige fiets. Op basis van die fiets heb je toch wel een idee denk ik of dat redelijk goed voelde ? Hoe verhoudt de meting zich tot die maten ? Als je nu een kleinere maat hebt zal je er in ieder geval op vooruit gaan. Ik sluit me aan bij enkele eerdere opmerkingen dat bij een bbl van 92 cm de zadelhoogte prima lijkt. Wel jammer dat die niet nog even goed gemeten is door de bikefitter. Nu blijft het toch een beetje gissen. Zonde van de bikefit. Je lijkt wel extreem "kort" te zitten. Maar ja stuurpen kan altijd nog 2 cm bij als het moet. Al zal het bij een cervelo wel een dure investering zijn. Wel iets om rekening mee te houden denk ik. Eventueel een nieuwe fit met goede meting als basis is wellicht goedkoper ?

Zonder goede metingen als uitgangspunt kun je waarschijnlijk net zo goed de maten van je huidige fiets als uitgangspunt nemen en gewoon het frame een maatje groter nemen dan wat je nu hebt. Bij deze binnenbeenlengte tussen 92 en 95 is een 60 frame echt niet overdreven groot. De 58 cannondale lijkt mij gewoon te klein. De stuurpen en spacers kun je altijd nog wat aanpassen. Ik vind het gezeur over spacers overigens een beetje overdreven. In grotere maten staat een enorm lange balhoofdbuis ook niet al te elegant. Ergens tussen 2 en 3 cm spacers is niets mis mee.

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 17:26
door chris80
Ik heb geen verstand van bikefitting, maar los van goed op de fiets zitten lijkt me het meten van een aantal lichaamsdelen wel handig.

Als je oude fiets nu optimaal zit is het makkelijk, meet dit op en vertaal dit naar je nieuwe fiets (zoals hierboven al aangegeven).

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 17:29
door Lcsmet
Hikatomb schreef: 15 mei 2020 16:57
nijkie schreef: 15 mei 2020 16:47 ............
Bikefit schrijf je zelf is 92cm bbl en ,zelf heb je 95cm bbl gemeten dat is een groot verschil.
Beide bbl's zijn door mijzelf gemeten, daar zit waarschijnlijk ook het probleem. Tijdens de bikefit is er niet gekeken naar mijn bbl, ...........
De titel van je topic is "volledige focus op pasvorm en geometrie".
Dit begrijp ik echt niet.
Een goede bikefit begint met het correct opmeten van je lichaamsmaten.
Dan vragen wat jij wil doen met de fiets.
En dan zien of jouw lichaam past bij wat je zou willen en je dan aanraden wat wel en niet kan en uitleggen waarom de bikefitter tot deze conclusie komt.

In jouw geval is het bij het opmeten van de maten blijkbaar al mis gegaan.

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 17:33
door Ernie C.
Meten van de lichaamsmaten is niet zo boeiend. Uitgaan van een fiets die goed bevalt qua zithouding is altijd beter dan compleet opnieuw gaan "fitten".

Bij de Supersix kom je dan nog wel net een halve centimeter te lang uit. De S3 lijkt mij dan beter. Eventueel kun je de Basso Astra overwegen. Dat is momenteel één van de kortste en hoogste Aero frames. Wel moet je dan rekening houden met de standaard erg lage, 11 graden stuurpen.

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 18:52
door Hikatomb
Ernie C. schreef: 15 mei 2020 17:33 Meten van de lichaamsmaten is niet zo boeiend. Uitgaan van een fiets die goed bevalt qua zithouding is altijd beter dan compleet opnieuw gaan "fitten".

Bij de Supersix kom je dan nog wel net een halve centimeter te lang uit. De S3 lijkt mij dan beter. Eventueel kun je de Basso Astra overwegen. Dat is momenteel één van de kortste en hoogste Aero frames. Wel moet je dan rekening houden met de standaard erg lage, 11 graden stuurpen.


Bedankt Ernie voor je bijdrage. Ik vind het erg bijzonder dat bijna iedereen de bikefitting volledig overboord wil gooien, omdat mijn bbl niet is opgemeten. Ten eerste heb ik geen fysieke ongemakken met mijn huidige fiets, daarom is deze als basis gebruikt voor de meting. Er is een video gemaakt van die positie en gewerkt naar een betere positie. Dit lijkt voor mijn gevoel gelukt. Deze positie is nu vertaald naar deze afmetingen en daar zoek ik een fiets bij.

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 19:04
door EmPeHa
De bikefitting overboord gooien, komt ook omdat een bikefit niet heilig is. Met drie bikefits krijg je drie verschillende uitkomsten. Toch wel goed dat je huidige fiets al als uitgangspunt is genomen voor de fit. Ga in ieder geval eerst uitgebreid fietsen met de nieuwe maten voor dat je wat nieuws koopt.
Voor een snelle check van je zadelhoogte, kun je kijken of je met je hiel je pedaal weet te bereiken zonder je been (knie) te overstrekken.
Daarnaast kun je ook proef fietsen en het zadel eventueel in stapjes van 3 mm hoger of lager zetten om te proberen. Tenminste, als de nieuwe hoogte niet fijn voelt.

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 19:10
door DeletedUser02
Hikatomb schreef: 15 mei 2020 16:57
Cervelo S3 (aero bike) wel iets duurder maar komt heel mooi uit
- maat 58
- stuurpen 100mm
- Spacers incl sluitring 28mm
Ter referentie: Ik rij op een S3 (58) met 100mm stuurpen, 5mm spacer (stack is dan ongeveer 610mm) en zadelpen zonder setback. Mijn BBL is 92,5cm en zadelhoogte 81cm~ bij 1.85m en totaal niet flexibel (kom net voorbij m'n knieen).

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 20:23
door Hikatomb
EmPeHa schreef: 15 mei 2020 19:04 De bikefitting overboord gooien, komt ook omdat een bikefit niet heilig is. Met drie bikefits krijg je drie verschillende uitkomsten. Toch wel goed dat je huidige fiets al als uitgangspunt is genomen voor de fit. Ga in ieder geval eerst uitgebreid fietsen met de nieuwe maten voor dat je wat nieuws koopt.
Voor een snelle check van je zadelhoogte, kun je kijken of je met je hiel je pedaal weet te bereiken zonder je been (knie) te overstrekken.
Daarnaast kun je ook proef fietsen en het zadel eventueel in stapjes van 3 mm hoger of lager zetten om te proberen. Tenminste, als de nieuwe hoogte niet fijn voelt.
Dat is helaas sowieso niet mogelijk. Mijn huidige fiets heeft een geîntegreerde zadelpen.

Re: Nieuwe racefiets, volledige focus op pasvorm/geometrie

Geplaatst: 15 mei 2020 21:14
door jsparie
Volgens mij is het probleem niet zo groot als het lijkt. Je huidige fiets zit prima maar is aan de kleine kant. De verhoudingen die goed bevallen zijn het uitgangspunt voor de huidige meting. De twee nieuwe fietsen die je op het oog hebt zijn groter dan de huidige en dat ziet er voor je gevoel beter uit. Je hebt een goed gevoel bij de meting.

Ook bieden de nieuwe fietsen voldoende ruimte voor eventuele aanpassingen door in het begin misschien nog een spacertje extra of later een langere stuurpen te monteren. Korter ligt zeker niet voor de hand. Koop die fiets. 😀