Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Effect gewicht gravel-wielset

dachero
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2018 20:15

dachero 18 jun 2020 23:07

Als ik alles zo lees,ga ik alles laten zoals het is bij mijn gravelset en een betaalbaar wielsetje bij aanschaffen dat ik hoofdzakelijk op de weg zal gebruiken en of dat dan 1700 gr of 1900 gr weegt…………… ik zal niet veel verschil voelen……

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 19 jun 2020 09:02

Keezx schreef: 18 jun 2020 23:01
lawnmower schreef: 18 jun 2020 21:16
Na een bocht minder energie nodig hebben om de boel weer op gang te brengen of bij meespringen met renners die langs komen, weegt op een rit van 100km aardig door....
Lichte wielen helpen..... voor de een meer dan de ander, maar ze helpen.
Ik kan je , indien gewenst voorrekenen dat het , afgemeten aan het menselijk perceptievermogen, geen fluit uitmaakt.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Zet die berekening maar neer.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jun 2020 09:42

Je moet de totale massa van fiets+berijder versnellen.
Laten we aannemen dat het verschil in wielgewicht 2x 150 gram is en dat dat volledig in de velg zit.
Verschillen in wielgewicht kunnen ook in de naaf zitten, maar dat heeft nog minder invloed....
Om deze 300 gram roterende massa te versnellen mag je dat als 2x 300=600 gram statische massa tellen.
Rijder +fiets 80 kg, percentage is dus 0,6/80=0,75%
Zou iemand dat op gevoel vast kunnen stellen?
Een algemene regel voort menselijke perceptie is 5=10% is merkbaar.....
Uiteraard is een extra licht voorwiel wel merkbaar, de fiets wordt "agieler", maar de extra versnelling niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 jun 2020 10:15

Kan iemand die berekening in marmer uitbijtelen? Dan kunnen we het verhaal over de snelheidsvoordelen van lichte wielen ten grave dragen en de steen met de tekst als grafmonument erboven plaatsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9181
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2020 13:37

Keezx schreef: 19 jun 2020 09:42 Je moet de totale massa van fiets+berijder versnellen.
Laten we aannemen dat het verschil in wielgewicht 2x 150 gram is en dat dat volledig in de velg zit.
Verschillen in wielgewicht kunnen ook in de naaf zitten, maar dat heeft nog minder invloed....
Om deze 300 gram roterende massa te versnellen mag je dat als 2x 300=600 gram statische massa tellen.
Rijder +fiets 80 kg, percentage is dus 0,6/80=0,75%
Zou iemand dat op gevoel vast kunnen stellen?
Een algemene regel voort menselijke perceptie is 5=10% is merkbaar.....
Uiteraard is een extra licht voorwiel wel merkbaar, de fiets wordt "agieler", maar de extra versnelling niet.
Voor je gevoel is de handling reactie sneller tov zwaardere wielen de eerste paar meter daarna niet meer.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5296
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jun 2020 16:50

En met zwaardere wielen kan je sneller stoppen met versnellen; je houdt immers beter je snelheid.
Belangrijk bij het winnen van een sprint: Kan je nog voor de finish je zegengebaar starten.

Walter

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 19 jun 2020 17:19

Strikt genomen is dat niet correct. Als je eerder stopt met versnellen bereik je met zwaardere wielen een lagere snelheid. Je kunt wel iets eerder stoppen met het op snelheid houden.

Als we dan toch aan het mierenneuken zijn ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jun 2020 18:07

nijkie schreef: 19 jun 2020 13:37 CUT

Voor je gevoel is de handling reactie sneller tov zwaardere wielen de eerste paar meter daarna niet meer.
Mag ik dat dan ook agiliteit noemen of bedoelt u iets anders....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9181
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2020 22:28

Keezx schreef: 19 jun 2020 18:07
nijkie schreef: 19 jun 2020 13:37 CUT

Voor je gevoel is de handling reactie sneller tov zwaardere wielen de eerste paar meter daarna niet meer.
Mag ik dat dan ook agiliteit noemen of bedoelt u iets anders....
Zoiets zal het wel zijn.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 20 jun 2020 03:23

Tja eerlijk gezegd vind ik de berekening niet zo sterk. Onderaan de streep kunnen 2 fietsen hetzelfde totaal gewicht hebben, maar afhankelijk hoe dat gewicht verdeeld is, laat de fietsbzich anders handelen. De winst zit hem in mijn ogen ook niet zo zeer in snelheid, alswel in energie besparing.
Maar goed, het is een materie waar waarschijnlijk de meningen altijd over verdeeld zullen blijven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28104
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jun 2020 05:58

Dit artikel zou menigeen eens moeten lezen

https://www.henkleenaers.nl/fiets22.htm

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jun 2020 08:44

Veels te lang lezen :-)

Plaats reactie