Effect gewicht gravel-wielset
Als ik alles zo lees,ga ik alles laten zoals het is bij mijn gravelset en een betaalbaar wielsetje bij aanschaffen dat ik hoofdzakelijk op de weg zal gebruiken en of dat dan 1700 gr of 1900 gr weegt…………… ik zal niet veel verschil voelen……
Je moet de totale massa van fiets+berijder versnellen.
Laten we aannemen dat het verschil in wielgewicht 2x 150 gram is en dat dat volledig in de velg zit.
Verschillen in wielgewicht kunnen ook in de naaf zitten, maar dat heeft nog minder invloed....
Om deze 300 gram roterende massa te versnellen mag je dat als 2x 300=600 gram statische massa tellen.
Rijder +fiets 80 kg, percentage is dus 0,6/80=0,75%
Zou iemand dat op gevoel vast kunnen stellen?
Een algemene regel voort menselijke perceptie is 5=10% is merkbaar.....
Uiteraard is een extra licht voorwiel wel merkbaar, de fiets wordt "agieler", maar de extra versnelling niet.
Laten we aannemen dat het verschil in wielgewicht 2x 150 gram is en dat dat volledig in de velg zit.
Verschillen in wielgewicht kunnen ook in de naaf zitten, maar dat heeft nog minder invloed....
Om deze 300 gram roterende massa te versnellen mag je dat als 2x 300=600 gram statische massa tellen.
Rijder +fiets 80 kg, percentage is dus 0,6/80=0,75%
Zou iemand dat op gevoel vast kunnen stellen?
Een algemene regel voort menselijke perceptie is 5=10% is merkbaar.....
Uiteraard is een extra licht voorwiel wel merkbaar, de fiets wordt "agieler", maar de extra versnelling niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Voor je gevoel is de handling reactie sneller tov zwaardere wielen de eerste paar meter daarna niet meer.Keezx schreef: ↑19 jun 2020 09:42 Je moet de totale massa van fiets+berijder versnellen.
Laten we aannemen dat het verschil in wielgewicht 2x 150 gram is en dat dat volledig in de velg zit.
Verschillen in wielgewicht kunnen ook in de naaf zitten, maar dat heeft nog minder invloed....
Om deze 300 gram roterende massa te versnellen mag je dat als 2x 300=600 gram statische massa tellen.
Rijder +fiets 80 kg, percentage is dus 0,6/80=0,75%
Zou iemand dat op gevoel vast kunnen stellen?
Een algemene regel voort menselijke perceptie is 5=10% is merkbaar.....
Uiteraard is een extra licht voorwiel wel merkbaar, de fiets wordt "agieler", maar de extra versnelling niet.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Zoiets zal het wel zijn.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Tja eerlijk gezegd vind ik de berekening niet zo sterk. Onderaan de streep kunnen 2 fietsen hetzelfde totaal gewicht hebben, maar afhankelijk hoe dat gewicht verdeeld is, laat de fietsbzich anders handelen. De winst zit hem in mijn ogen ook niet zo zeer in snelheid, alswel in energie besparing.
Maar goed, het is een materie waar waarschijnlijk de meningen altijd over verdeeld zullen blijven.
Maar goed, het is een materie waar waarschijnlijk de meningen altijd over verdeeld zullen blijven.