Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike, CX of MTB?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 26 okt 2020 11:31

Wat je ook kiest voor soort fiets, je zal m.i. nergens echt een miskoop aan doen. Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Als ik in mijn fietsgroepje kijk is de verhouding cx/gravel vd mtb zo’n 60/40% en iedereen vindt de routes leuk. En op sommige delen ben je sneller op de mtb en op andere delen op de crosser/gravelfiets.

NielsH1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:21

NielsH1 27 okt 2020 11:27

biggydeen schreef: 25 okt 2020 00:34 Mijn doel is simpel: ik ga maximaal 60 tot 90 min fietsen. Ik wil zo zwaar mogelijk trainen in die 60-90 min om zo weer een beetje in vorm te komen (of eigenlijk te behouden) voor het volgende racefiets seizoen.

Ik woon in het noorden van het land boven Groningen stad. Ik heb dus vrijwel geen MTB of andere offroad routes in de buurt. Na enig onderzoek kom ik uit bij een van de beste MTB routes in heel NL: Appelscha https://www.mtbroutes.nl/friesland/appelscha-bosberg en daarnaast heb ik nog de kardingebult in de buurt.
Toevallig woon ik ook vlak buiten Groningen. Omdat ik al sinds maart thuis werk ga ik 1 à 2 keer per week op werkdagen naar buiten. Even een uurtje wat anders dan op een stoel zitten. Regelmatig gebruik ik daarvoor de Kardingebult. Er is niet zo veel te doen daar, maar je kan de bult echt uitstekend gebruiken voor een korte intensieve (kracht)training. Ik ga vaak tussen 6 en 10 keer omhoog en ben daarna zo kapot dat ik rustig weer een paar uurtjes achter m'n computer kan zitten.

Voor de keuze van je fiets maakt het niet zoveel uit, maar als je eenmaal een fiets hebt voor onverhard terrein dan kan je dus prima een keer naar de Kardingebult gaan (de BMX-baan links laten liggen overigens).

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 27 okt 2020 19:24

NielsH1 schreef: 27 okt 2020 11:27
biggydeen schreef: 25 okt 2020 00:34 Mijn doel is simpel: ik ga maximaal 60 tot 90 min fietsen. Ik wil zo zwaar mogelijk trainen in die 60-90 min om zo weer een beetje in vorm te komen (of eigenlijk te behouden) voor het volgende racefiets seizoen.

Ik woon in het noorden van het land boven Groningen stad. Ik heb dus vrijwel geen MTB of andere offroad routes in de buurt. Na enig onderzoek kom ik uit bij een van de beste MTB routes in heel NL: Appelscha https://www.mtbroutes.nl/friesland/appelscha-bosberg en daarnaast heb ik nog de kardingebult in de buurt.
Toevallig woon ik ook vlak buiten Groningen. Omdat ik al sinds maart thuis werk ga ik 1 à 2 keer per week op werkdagen naar buiten. Even een uurtje wat anders dan op een stoel zitten. Regelmatig gebruik ik daarvoor de Kardingebult. Er is niet zo veel te doen daar, maar je kan de bult echt uitstekend gebruiken voor een korte intensieve (kracht)training. Ik ga vaak tussen 6 en 10 keer omhoog en ben daarna zo kapot dat ik rustig weer een paar uurtjes achter m'n computer kan zitten.

Voor de keuze van je fiets maakt het niet zoveel uit, maar als je eenmaal een fiets hebt voor onverhard terrein dan kan je dus prima een keer naar de Kardingebult gaan (de BMX-baan links laten liggen overigens).
Dat is goed om te horen. Dat doe je dan met een MTB? Dat was ook een beetje mijn idee. Minimaal 1 keer per week kardingebult en dan in het weekend een uitstapje naar Appelscha of Gieten. Daar liggen toch ook wel mooie routes voor zover ik beoordelen.

Inmiddels heb ik me wel voorgenomen om voor een MTB te gaan. Even iets heel anders dan een racefiets. Ik krijg een beetje het gevoel dat een gravelbike en cyclocrosser meer racefietsen zijn op bredere wielen om het even kort door de bocht te noemen. Een MTB is toch weer heel iets anders.

Inmiddels ben ik al heel wat wijzer geworden. Ben druk aan het kijken geweest naar een hardtrail MTB in mijn prijsklasse (1500 euro). Helaas is letterlijk alles overal uitverkocht. Ik heb een paar mooie opties gezien, b.v. de Canyon 8.0.

Maar nu is mijn oog gevallen op een tweede hands fully ( Jet Niner RDO) uit 2016. Fully heb ik niet persee nodig maar deze fiets ziet er wel erg goed uit en is goed onderhouden.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik een tweede hands MTB aanschaf?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 okt 2020 20:39

biggydeen schreef: 27 okt 2020 19:24 Ben druk aan het kijken geweest naar een hardtrail MTB in mijn prijsklasse (1500 euro). Helaas is letterlijk alles overal uitverkocht.
Als je even over de grens wipt naar Oldenburg, er staan bij BOC24 volgens mij nog hardtails op voorraad in jouw maat.

Fully's heb ik geen ervaring mee (lijken mij zwaar en meer onderhoud nodig, kan er volledig naast zitten, maar gevoelsmatig voorkeur voor een strakke hardtail), ken de markt ook niet goed, daar kan ik dus niets over zeggen. Algemeen gelden bij mountainbikes volgens mij dezelfde dingen om op te letten als bij racefietsen, hooguit wat extra aandacht naar de vering en of die wel/niet service heeft gehad.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 27 okt 2020 20:49

Het voordeel van een fully zit hem niet alleen in het uitvlakken van hobbels en het houden van tractie op het achterwiel. Het voordeel zit hem er ook in dat je harder een bocht door kunt, omdat je de achterkant beter de bocht in kan drukken. De conclusie van fiets magazine was volgens mij dat je altijd een fully moet nemen, tenzij dat niet gaat. Het is natuurlijk maar net de vraag hoe belangrijk je dat allemaal vind. Een hardtail staat een lekker potje raggen echt niet in de weg.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 okt 2020 21:10

jappiex schreef: 27 okt 2020 20:49 De conclusie van fiets magazine was volgens mij dat je altijd een fully moet nemen, tenzij dat niet gaat.
Mijn ervaring met het blad Fiets is dat ze eigenlijk nooit echt een conclusie trekken... maar als dat in dit geval wel zo is, dan ben ik benieuwd naar de argumentatie. Zelfs Mathieu vd Poel rijdt niet al zijn wedstrijden op een fully ;)

Budgettair had een fully bij mij wel gekund, maar een strakke/vinnige/lichte hardtail spreekt mij meer aan en is voor mijn gebruik prima.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 27 okt 2020 21:12

Heb me al aardig ingelezen over de verschillen. Een fully schijnt idd sneller te zijn omdat je meer grip hebt. Maar door extra vering heb je ook meer onderhoud. Daarnaast is een fully een stuk duurder als de rest van de afmontage hetzelfde is. Voor 1500 heb je een goede HT maar matige fully. Dus voor een goede fully moet ik wel 2de hands kijken.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 okt 2020 21:17

biggydeen schreef: 27 okt 2020 21:12 Heb me al aardig ingelezen over de verschillen. Een fully schijnt idd sneller te zijn omdat je meer grip hebt. Maar door extra vering heb je ook meer onderhoud.
Dan zou vd Poel toch ook altijd op een fully rijden? En dat doet hij niet... dus er zit meer achter. Denk bijvoorbeeld aan het soort parcours dat je rijdt.

Hbblaauw
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:43

Hbblaauw 27 okt 2020 21:18

Wilier 503x schijnt nog enigzins leverbaar te zijn. De duurdere uitvoering 110fx en 101 fx niet. Www.wilier.com

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 28 okt 2020 00:43

Uiteindelijk wil je toch een mountainbike en gravelbike, aangezien de twijfel en voor de aanschaf ervan al is....:lol: Voor nu maakt het niet zoveel uit welke van de 2 je aan schaft, Maar je kunt nooit teveel fietsen hebben hoor, :mrgreen: Niemand op het forum hier zal daar een probleem van maken. Ooit wil ik toch echt nog wel een mountainbike fully erbij voor wat comfort op mountainbike marathons. 8-) (Ik heb vorig jaar in Zuid-Afrika de meerdaagse Cape Pioneer gereden, maar ik viel daar echt op met mijn hardtail 29er. :P

Maar de Cube leek me eigenlijk wel een perfecte keuze mocht die er nog zijn bij 12GO. Op een mountainbike kun je de meeste lol hebben, Een gravelbike/crosser is leuk voor erbij. Ik gebruik mijn gravelbike eigenlijk voornamelijk voor woon-werk ritjes om mijn racefiets te sparen met weer en wind, Zit er dus wel het vaakst op, maar rijd er niet jaarlijks niet de meest kilometers mee. Met mijn mountainbike rijd ik sowieso liever niet op asphalt, want daar is ie ook niet voor bedoeld. :D. Echter is mijn mountainbike wel mijn duurste fiets, maar maakt er de minste kilometers mee. :roll: Al is zal die wel verschuiven richting mijn fixie, die niet meer als woon-werk fiets wordt ingezet en ik afgelopen jaar ook geen wedstrijden ermee heb gereden of getraind ermee.

Verder is aluminium een prima materiaal. Mijn racefiets en mountainbike zijn van carbon, maar mijn gravelbike en fixed gear racer van alumium. Beide carbon fietsen zijn superstijf en bieden niet echt comfort, dus in dat op zicht merk ik er weinig verschil van. Maar qua aanschaf is aluminium beduidend goedkoper.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 okt 2020 07:45

Er bestaat overigens ook een mountainbike forum met erg veel kennis op https://www.mountainbike.nl/forum/

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 28 okt 2020 07:50

buddo schreef: 27 okt 2020 21:17
biggydeen schreef: 27 okt 2020 21:12 Heb me al aardig ingelezen over de verschillen. Een fully schijnt idd sneller te zijn omdat je meer grip hebt. Maar door extra vering heb je ook meer onderhoud.
Dan zou vd Poel toch ook altijd op een fully rijden? En dat doet hij niet... dus er zit meer achter. Denk bijvoorbeeld aan het soort parcours dat je rijdt.
Het lijkt me ook dat een fully zwaarder is. Ik kan me zo voorstellen dat steilere niet hobbelige klimmen op een hardtail fijner zijn en dat de niet hobbelige afdaling niet zoveel uitmaakt? En als het vlak en hobbelig is het comfort, tractie en controle van de fully opweegt tegen het hogere gewicht. Ach ik verzin ook maar wat.

Ik heb een crosser en een mtb. De mtb gebruik ik meestal voor strand. En de crosser voor andere onverharde wegen. Nu kom ik hier alleen onverhard en wat bagger en zand tegen, hoogteverschillen zijn hier niet veel. Ik vind de crosser wat leuker om te rijden. Moet wat meer stuurmanskunst toepassen (en die heb ik niet dus leer ik daarvan) en dat maakt het leuker.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie