Shimano hydraulische rem olie
Wat kan een reden zijn om in geval van een paar schijfremmen op een fiets om verschillende olie te gebruiken?het principe van werking schijfrem is toch niet zo verschillend tussen de diverse merken.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Het principe van de hydraulische schijfrem is identiek op alle voertuigen....
Schijfremmen op fietsen zijn in eerste instantie afgekeken van de auto-industrie waar DOT vloeistoffen worden gebruikt.
Voor fietsen zijn (voor Shimano) de voordelen van minerale olie zwaarwegender dan de nadelen van DOT (vooral hygroscopisch en bijtend).
De fabrikanten maken elk hun eigen afwegingen, zie voor- en nadelen, het is niet zo dat het een eenduidig beter is dan het ander.
Schijfremmen op fietsen zijn in eerste instantie afgekeken van de auto-industrie waar DOT vloeistoffen worden gebruikt.
Voor fietsen zijn (voor Shimano) de voordelen van minerale olie zwaarwegender dan de nadelen van DOT (vooral hygroscopisch en bijtend).
De fabrikanten maken elk hun eigen afwegingen, zie voor- en nadelen, het is niet zo dat het een eenduidig beter is dan het ander.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Qua functie zijn beide vloeistoffen prima geschikt voor fietsen. Maar waar olie bij een auto/motor minerale olie in het remsysteem gewoon geen optie is, is een systeem voor Dot vloeistof voor fietsen voor de producent simpelweg wel de goedkopere maar voor de gebruiker zeker niet de beste keuze.
Dot brengt voor de gebruiker / mechaniciën veel meer risico's met zich mee en daar zijn het gebruik van goede handschoenen en een veiligheidsbril er maar een paar van.
Dot brengt voor de gebruiker / mechaniciën veel meer risico's met zich mee en daar zijn het gebruik van goede handschoenen en een veiligheidsbril er maar een paar van.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maar hoe veel verschil zou er daadwerkelijk zitten tussen de blauwe minerale olie van campagnolo/magura/rotor en de rode van shimano. T kleurtje is gewoon wat kleurstof.
Sram/Avid maar ook Formula werkt op dot olie. Dus dat is dan weer duidelijk anders.
Sram/Avid maar ook Formula werkt op dot olie. Dus dat is dan weer duidelijk anders.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
De term minerale olie is natuurlijk breed.
Je weet niet of Shimano nog wat extra additieven erbij doet of juist niet.
Ik zou altijd kijken, als je een andere minerale olie erbij gooit, de viscositeit nagenoeg gelijk is.
Motorex heeft wel een olie waar Shimano en magura expliciet genoemd wordt.
https://www.motorex.com/en-us/moto-line ... -fluid-75/
Verder lees ik her en der dat ook de Citroën lhm olie, die in de hydraulisch veersysteem zit gewoon werkt.
https://www.misteroil.nl/nl-nl/shop/pro ... gLF0_D_BwE
Dat alles zou voor mij, bij gebrek aan Shimano olie, wel overtuigend genoeg zijn om andere minerale olie te gebruiken
Je weet niet of Shimano nog wat extra additieven erbij doet of juist niet.
Ik zou altijd kijken, als je een andere minerale olie erbij gooit, de viscositeit nagenoeg gelijk is.
Motorex heeft wel een olie waar Shimano en magura expliciet genoemd wordt.
https://www.motorex.com/en-us/moto-line ... -fluid-75/
Verder lees ik her en der dat ook de Citroën lhm olie, die in de hydraulisch veersysteem zit gewoon werkt.
https://www.misteroil.nl/nl-nl/shop/pro ... gLF0_D_BwE
Dat alles zou voor mij, bij gebrek aan Shimano olie, wel overtuigend genoeg zijn om andere minerale olie te gebruiken
Je mag beide oliën niet mengen, laat dat duidelijk zijn. Ik werk het liefste met de minerale olie en met Shimano. De bleeding procedure is net wat eenvoudiger en je zit niet met die bijtende DOT remvloeistof.
Ik ben sowieso meer fan van de Shimano remmerij. Calipers zijn makkelijker sleepvrij af te stellen.
Qua remwerking merk ik geen verschil in beide systemen. Het voordeel van DOT vloeistof is dat het water en vuil absobeert terwijl minerale olie water afstoot. Dat water (dat zwaarder dan de olie is) komt in de remcaliper terecht. Water kookt bij 100°C. Bij intensief gebruik kan dat leiden tot een verminderde remwerking, tot zelfs geen remwerking meer. Daarom zie je ook dikwijls koelribjes op Shimano calipers. Ook blijft DOT bij wisselende temperaturen veel beter z'n zelfde viscositeit behouden.
Ik heb nu Elvedes minerale olie voor m'n Shimano remmen, werkt perfect.
Bike components heeft nog bussen van 1l. Shimano olie in stock: https://www.bike-components.de/en/Shima ... id-p79972/
Ik heb deze momenteel: https://www.bikelove.nl/mineraal-olie-250ml-rood.html
Ik ben sowieso meer fan van de Shimano remmerij. Calipers zijn makkelijker sleepvrij af te stellen.
Qua remwerking merk ik geen verschil in beide systemen. Het voordeel van DOT vloeistof is dat het water en vuil absobeert terwijl minerale olie water afstoot. Dat water (dat zwaarder dan de olie is) komt in de remcaliper terecht. Water kookt bij 100°C. Bij intensief gebruik kan dat leiden tot een verminderde remwerking, tot zelfs geen remwerking meer. Daarom zie je ook dikwijls koelribjes op Shimano calipers. Ook blijft DOT bij wisselende temperaturen veel beter z'n zelfde viscositeit behouden.
Ik heb nu Elvedes minerale olie voor m'n Shimano remmen, werkt perfect.
Bike components heeft nog bussen van 1l. Shimano olie in stock: https://www.bike-components.de/en/Shima ... id-p79972/
Ik heb deze momenteel: https://www.bikelove.nl/mineraal-olie-250ml-rood.html
Moet je dan toch eens aan Bentley/Rolls Royce (toen ze nog niet Duits waren) vertellen want hun oude(re) modellen hadden allemaal minerale olie voor de remmen en regelbare ophanging (en ja dat ging meer fout dan goed, maar in eerst instantie werkte het wel, net zoals de rest van de auto's dus )sharkman113 schreef: ↑21 nov 2020 20:51 Qua functie zijn beide vloeistoffen prima geschikt voor fietsen. Maar waar olie bij een auto/motor minerale olie in het remsysteem gewoon geen optie is, is een systeem voor Dot vloeistof voor fietsen voor de producent simpelweg wel de goedkopere maar voor de gebruiker zeker niet de beste keuze.
Dot brengt voor de gebruiker / mechaniciën veel meer risico's met zich mee en daar zijn het gebruik van goede handschoenen en een veiligheidsbril er maar een paar van.