Is er echt geen remedie tegen piepende remmen?
Nee, schrijfremmen zijn echt niet alleen verbetering, iedereen die dat roept lult maar wat. Gisteren ook weer 3 uur op gravelfiets met aanlopende en piepende remmen.... is normaal helaas.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Precies dat! Schijfremmen goed onderhouden is veel meer werk dan bij velgremmen. Inremmen, reinigen, soms bleeden, de remklauw stellen. En de blokjes slijten harder en zijn een stuk duurder dab velgremblokjes ook.
Het lastigste is nog dat je niet heel makkelijk kunt zien dat je remblokken versleten zijn. Bij een modderig ritje kan dat verrassend snel het geval zijn. Mijn record is het in één rit volledig verslijten van een set nieuwe blokjes.
Het voordeel is wel de prima remkracht bij weinig handkracht. Ik reed laatst de Camerig nog eens af en herinnerde mij dat ik dan vroeger altijd kramp in mijn handen kreeg. Ook de timing is heel precies, waardoor je later in de remmen kunt als je hard over de trails wil fietsen. Maar het is idd een gedoetje..
Ik ga het meemaken. Er ligt een disc frame hier in de doos voor de lente. Ik krab mij toch achter de oren soms als ik dit soort zaken telkens lees.
Wet van behoud van ellende: geen voordelen zonder nadelen.
de schijven na elke vochtige rit goed reinigen met ontvetter. Dat werkt redelijk. In NL hebben schijfremmen weinig toegevoegde waarde op een racer. Maar je weet ook dat je een velgremfiets niet meer kwijt raakt over een paar jaar...........
Vorige maand in Italie was het in afdalingen toch een feest om ze te hebben.
Vorige maand in Italie was het in afdalingen toch een feest om ze te hebben.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb toch echt hele andere ervaringen dan gemiddeld. Als dit gemiddeld is......
Bleeden hoeft eigenlijk nooit na eerste montage. Ik doen het preventief elke 2 jaar olie zou zwart worden. Ik heb nog nooit zwarte olie uit een rem zien komen ook niet uit een MTB rem met 50K op de klok.
Blokken slijten harder........ ik weet niet waar je dan mee rijd. Maar ik heb wel eens op 1 afdeling een set velgremblokken versleten . Dat is me met schijven nog nooit gelukt. Ik rijd op race en MTB ongeveer 10K op een setje.
Natuurlijk ook wel eens bezig geweest met een aanlopende rem, maar echt niet regelmatig, keer per jaar op vjf zes fietsen valt wel mee lijkt me.
Piepen, met dit weer op de racer ja en shimano remmen, maar met sram of hope echt bijna niet tot die laatste niet.
shimano had de naam, maar behoort inmiddels misschien wel tot de slechte remmen van de business. De MTB reeks is prima prijs/kwaliteit tot de xt en ik gok dat er hier heel veel shimano ervaring is.
Bleeden hoeft eigenlijk nooit na eerste montage. Ik doen het preventief elke 2 jaar olie zou zwart worden. Ik heb nog nooit zwarte olie uit een rem zien komen ook niet uit een MTB rem met 50K op de klok.
Blokken slijten harder........ ik weet niet waar je dan mee rijd. Maar ik heb wel eens op 1 afdeling een set velgremblokken versleten . Dat is me met schijven nog nooit gelukt. Ik rijd op race en MTB ongeveer 10K op een setje.
Natuurlijk ook wel eens bezig geweest met een aanlopende rem, maar echt niet regelmatig, keer per jaar op vjf zes fietsen valt wel mee lijkt me.
Piepen, met dit weer op de racer ja en shimano remmen, maar met sram of hope echt bijna niet tot die laatste niet.
shimano had de naam, maar behoort inmiddels misschien wel tot de slechte remmen van de business. De MTB reeks is prima prijs/kwaliteit tot de xt en ik gok dat er hier heel veel shimano ervaring is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40340
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rijd al sinds de 10sp met XT remmen en die zijn in principe probleemloos.
Eenmaal goed afgesteld heb ik er eigenlijk nooit problemen mee.
Eenmaal goed afgesteld heb ik er eigenlijk nooit problemen mee.
Less is bore
Ik ben gisteren met een kameraad gaan rijden, de helft in de regen. Hij met een Pina F8, velg remmen en carbon wielen. Ik kan je vertellen: hij wilde direct ruilen (ook al piepte mijn schijfremmen bij het remmen, geen last van aanlopen en ander geluid deze keer)
Hij moest telkens veel vroeger in de remmen, met koude, natte handen is het geen pretje om hard te knijpen.
Ik heb ook weinig last met de schijfremmen, soms wat lawaai (vooral in koude, natte omstandigheden)
Probleemloos is het niet (wat is dat wel) maar, voor mij, toch een stuk aangenamer dan velgremmen. Ik zit dan ook al aan de 3de racer met schijfremmen en de gravelfiets heeft natuurlijk ook schijven.
Hij moest telkens veel vroeger in de remmen, met koude, natte handen is het geen pretje om hard te knijpen.
Ik heb ook weinig last met de schijfremmen, soms wat lawaai (vooral in koude, natte omstandigheden)
Probleemloos is het niet (wat is dat wel) maar, voor mij, toch een stuk aangenamer dan velgremmen. Ik zit dan ook al aan de 3de racer met schijfremmen en de gravelfiets heeft natuurlijk ook schijven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik rijd op de gravelbike/ crosser en MTB met SRAM. Ik verslijt in de winter zeker 4 paar blokken op de gravelbike (ws door het crossen) en minstens 2 op de MTB. (Ik MTB niet veel, ongeveer 800 km per jaar)
Heb nog geen verschil in slijtage snelheid ontdekt tussen origineel Sram, jagwire of no brand blokjes. Ik doe trouw aan inremmen.
Mijn ervaring is dat de boel bij nat weer heel hard slijt.
Dus ben erg benieuwd hoe je 10 k haalt op 1 set?!
Heb nog geen verschil in slijtage snelheid ontdekt tussen origineel Sram, jagwire of no brand blokjes. Ik doe trouw aan inremmen.
Mijn ervaring is dat de boel bij nat weer heel hard slijt.
Dus ben erg benieuwd hoe je 10 k haalt op 1 set?!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16515
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Er bestaat al een "groot schijfrem topic" waar vooral de tegenstanders van schijven hun hart luchten.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend