Naar mijn ervaring zijn systeemwielen even betrouwbaar als op maat gemaakte. De laatste 20 jaar enkel last gehad met een set Mavic wielen (Ksyrium Elite, meer dan 10 jaar geleden, achterwiel met slag in na 2 maanden, nooit opgelost geraakt) en een handgebouwde set met Miche Primato naven (2 keer spaakbreuk en 1 gescheurde achternaaf op 2 jaar tijd)
De laatste 6 jaar rijd ik met carbonwielen (sinds mijn overstap naar schijfremmen) en dat altijd met handgebouwde wielen (eerst door iemand anders en de laatste jaren door mezelf)
Mijn eerste set was niet perfect (te lage spaakspanning aan NDS-kant van achterwiel waardoor dat herspaakt moest worden) maar de anderen waren/zijn gewoon perfect.
Voor mij de belangrijkste reden om handgebouwd te gaan: je kan kiezen wat je wilt.
Voor mij:
- Carbon velgen, nu 21mm interne breedte (vorige set 19mm)
- 28 spaken (vorig jaar zat ik op ruim 90kg, dus 24 is echt te weinig dan)
- Goede naaf, makkelijk in onderhoud en bomb-proof (DT350 in mijn geval)
- Aero spaken
- Geen lelijke decals op de wielen
Allemaal criteria die afzonderlijk makkelijk te vinden zijn maar alles in 1 wielset bleek toch moeilijk. Zeker voor een aanvaardbare prijs.
Daarom heb ik onlangs deze set in elkaar gestoken:
Velgen: Carbona 60DXL (60mm hoog en 21mm interne breedte), Tubeless geschikt
Naven: DT350
Spaken: Pillar 1423 psr aero (28 per wiel)
Nippels: DT squorx, blauw
Prijs in totaal: ongeveer 570€ (maar dan moet je wel zelf wielen kunnen spaken)
Als je het totaalplaatje neemt, dan is (voor mij) handgespaakt eigenlijk de enige keuze.
Ik heb ook nog 2 wielsets op mijn gravelfiets die ik ook zelf heb gespaakt.
Een set met DT velgen, 20mm intern, 28 spaken:
En een set 27.5"-wielen (ook DT-velgen), 21mm intern (denk ik), 28spaken:
Beide sets ook met de DT 350 naven, beiden probleemloos (de grote wielen nadat ik ze herspaakt heb omdat het mijn eerste set was en ik het eerste achterwiel niet zo goed had gedaan) de laatste 2 jaar.