Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schijfremmen of velgremmen

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 07 feb 2021 20:03

Ik heb een racefiets met Ultegra velgremmen en andere met Ultegra disc.
25 jaar afgedaald met velgremmen, en nooit gedacht , had ik maar disc.
Totdat ik sinds 2 jaar met de disc fiets rijdt. Ik gebruik mijn velgrem fiets nooit meer als ik ga klimmen en dus ook afdalen.
Voordelen: remmen met 1 vinger, veel later in de remmen gaan, hogere bochtsnelheid omwille van hogere stijfheid door steekassen

slugbait
Forum-lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 07 feb 2021 20:16

ypuh schreef: 07 feb 2021 19:07
slugbait schreef: 07 feb 2021 17:52 Mag ik wat olie op het vuur gooien :-D
Rij je tegenwoordig niet vooral op de Surly? Of is dat je zomer/randonneurs fiets?
Surly is de andere winterfiets (ik heb misschien te veel fietsen). Die heeft ouderwetse v-brakes en geeft weinig problemen.

Maar zoals ik al zei: olie op het vuur. Als niet al te enthousiaste sleutelaar vind ik velgremmen goed genoeg en zoveel makkelijker in het onderhoud.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 07 feb 2021 20:24

slugbait schreef: 07 feb 2021 20:16(ik heb misschien te veel fietsen)
Wat een kulkoek.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27838
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 feb 2021 20:30

Ik heb allebei en allebei hebben hun eigen voor- en nadelen. Zo is het en zo zal het ook altijd blijven.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 feb 2021 20:40

galileo2 schreef: 07 feb 2021 20:03 hogere bochtsnelheid omwille van hogere stijfheid door steekassen
Heb je dat ergens gelezen?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 feb 2021 20:52

En veel later in de remmen gaan is alleen van toepassing als je (veel) bredere banden kunt steken.
Anders is de remweg nagenoeg gelijk. Die wordt meer bepaald door de grip van de banden met het wegdek dan de remmen zelf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1543
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 07 feb 2021 21:11

Twee jaar terug Tour Transalpe gefietst. Hier zit dus een wedstrijd element in. Er was een jonge man die met velgremmen naar beneden ging mij voorbij kwam en ik erachteraan met Disc. Uiteindelijk die jongen laten gaan. Hij remde echt heel erg laat kort en hard en weer door.
Conclusie Velgremmen gaat prima. Dat deed ik nl ook tijdens al mijn Marmotte ritten ook.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 07 feb 2021 21:25

Ik heb een fiets gehad met Ultegra 6800 schijfremmen. Ik werd gek van alle bijgeluiden en vond de winst ten opzichte van mijn velgremmen (Campagnolo Chorus en Potenza) niet echt spectaculair. Uiteindelijk de fiets ingeruild voor een mountainbike, waarvan de schijfremmen vreemd genoeg veel minder bijgeluiden produceren.

Sinds een jaar heb ik een gravelfiets met GRX-schijfremmen. Prima remmen wanneer het droog is, maar bij regenweer steeds maar weer die bijgeluiden. Vreselijk irritant. Schijnbaar zijn de schijfremmen voor de racefietserij niet echt vooruit gegaan wat dat betreft. Wel is de mogelijkheid voor bredere banden mijn inziens een echt voordeel.

Mocht ik voor de keuze staan om een nieuwe racefiets aan te schaffen voor gebruik op de weg, dan zou ik opnieuw voor velgremmen gaan. Genoeg remkracht in alle omstandigheden.
Real men wear blûk!!! Marcel

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 feb 2021 22:46

Ik zou gewoon een fiets uitzoeken waarvan het complete plaatje klopt (geometrie, looks, afmontage, prijs). Als er dan schijfremmen of velgremmen op zitten, soit.

Moet wel zeggen dat verschillende wielsets, reserveonderdelen, gereedschap etc. wat ik nu heb (of juist niet heb) mij er wel een beetje van weerhouden nu ook nog een fiets met schijfremmen er bij te nemen. Anderzijds, gezien de 3 fietsen die ik heb staan en niet weg doe, is de gewenste N+1 een klimfiets met schijfremmen.

Om echte voor dat ene weekje per jaar een nieuwe fiets aan te schaffen (hoop dit jaar ook weer naar de Dolomieten te gaan), met een inmiddels dure smaak voor onderdelen worden dat dure klimkilometers. Mocht je maar één fiets hebben, dan is de keuze voor schijven misschien wel iets makkelijker.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5500
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 feb 2021 23:22

Als ik dit topic lees behoor ik over 10 jaar bij de groep idioten die met velgremmen durft te rijden. Compleet onverantwoord.

De Mtb heeft schijfremmen, De gravel en allroadracer heeft nu schijfremmen, Maar de echte pure racefietsen hebben nog velgremmen. Conclusie, van remmen ga je langzamer... Ik ben van plan nog een racefiets op te bouwen met jawel, velgremmen...

Ik zal wel gek zijn...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 07 feb 2021 23:23

Voordeel van schijven zijn voor mij vooral tire clearance en het niet slijten van je velg.
Nadeel gewicht, prijs en onderhoud.

Remmen doet het allebei prima.
Optisch verschilt het per frame wat ik mooier vind.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 feb 2021 09:05

galileo2 schreef: 07 feb 2021 20:03 hogere bochtsnelheid omwille van hogere stijfheid door steekassen
Ik zou toch echt wat minder marketingfoldertjes gaan lezen :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie