Pagina 3 van 4
Re: Origine cycling
Geplaatst: 11 nov 2021 18:59
door havana
Ik hink een beetje op twee gedachten. Enerzijds vind ik het frame en zeker ook de kleur een pareltje. Maar anderzijds vind ik het niet erg bij de tijd qua kabelloop en de lage wielen doen 'm ook zeker geen goed. Kan allemaal hartstikke rationeel zijn, mooi vind ik het niet. Ik had hier geen nieuwe fiets voor gekocht, ik was gewoon doorgereden met mijn oude fiets. Grote hoeveelheid spacers helpt ook niet mee....
Re: Origine cycling
Geplaatst: 11 nov 2021 19:35
door scottpch
Mooie fiets......10jaar geleden......
My 2 cents.
Re: Origine cycling
Geplaatst: 11 nov 2021 20:21
door Ernie C.
Praat je ook zo over een (je) vrouw?
Wat ik 10 jaar geleden mooi vond, vind ik nu vaak alleen nog maar mooier, als is het maar omdat ik veel moderne fietsen niet om aan te zien vind.
Ik vind hem helemaal prima zo. Hoge velgen zijn leuk op een aero fiets maar verder vind ik hoger dan 35mm niks.
Een spacertoren kan je dit ook niet echt noemen en als je velgremmen wil, heb je sowieso bijna geen opties meer met een endurance geometrie.
Re: Origine cycling
Geplaatst: 11 nov 2021 23:25
door buddo
scottpch schreef: ↑11 nov 2021 19:35
Mooie fiets......10jaar geleden......
My 2 cents.
Ik kan genoeg fietsen van 10 jaar terug noemen die nog steeds erg mooi zijn!
En de Origine van vorige pagina vind ik zeker (ook) mooi, het model is misschien niet heel bijzonder, maar dit kleurtje maakt het wel een gaaf ding.
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 08:02
door scottpch
Kleur is zeker gaaf!
Maar de spaghetti aan kabels, geen steekassen, geen schijven, zo zag mijn fiets er 10jr geleden ook uit.
Echter zijn ze in de fietswereld ook geëvolueerd en dat zie je niet terug in deze fiets.
Wanneer ik een nieuwe fiets koop wil ik wel met de laatste stand der techniek in de fietsenwereld te maken hebben.
Maar dat is slechts mijn mening, Rob74 veel plezier met je fiets!
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 08:17
door TL@
Dat noemen ze klassiek. Als je daarvoor in de markt bent, is dit wel een mooi exemplaar.
Persoonlijk is het niet mijn ding (enige 'klassiek' frame dat ik mooi vind, is een C'dale SuperSix evo)
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 08:23
door thestudent
Dit is toch al moderner zo.
Bestel er eentje met Etap of met nieuwe shimano di2 en dan is dat probleem opgelost. En t volgende model gaat vast wel met de kabels door de headset, maar daar wordt t imo geen betere fiets van.
Inderdaad ik kreeg in 2013 een rose xeon carbon rs en die vind ik er verdacht veel op lijken, zowel qua uiterlijk als kabelloop. Alleen die was dan wel zwart. Maar dat was toch echt een prima fiets. Dus dat de fietsen er 10 jaar geleden ook zo uitzagen dat klopt. Maar in feite is er functioneel ook niet veel verbetering tussen dit en iets met kabels door de headset.
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 08:45
door ccc
niet mis voor wie houdt van een " klassiek" frame . Dat de kabels niet volledig weggewerkt zijn stoort mij persoonlijk niet maar ik vind wel dat die mogelijkheid er zou moeten zijn .
Positief is wel dat je voldoende keuze hebt qua kleur en afwerking en ook de keuze tussen velg- en schijfremmen wat ik bij veel andere merken wel mis . Je wordt als het ware gedwongen tot schijfremmen .
De prijs vind ik wel niet zo goedkoop voor een toch wel onbekend ( chinees ) merk dat enkel rechtstreeks bij de ' fabrikant' te bestellen valt .
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 09:34
door rob74
Wel grappig om alle reacties te lezen. Ongeveer alles aan deze fiets is precies zoals ik het wil. Ik vind namelijk bij de meeste fietsen merken niet heel echt klant vriendelijk. Je kan gewoon niks kiezen. De kleur is eigenlijk nooit een optie. Ooit gehoord van een autofabrikant die zijn modellen een standaard kleur geeft en de klant moet dat maar slikken? Of een bankstel dat maar met een soort skai kleur leverbaar is? Toch van den zotte dat dit bij wielrenfietsen van 2000 euro plus, wel het geval is. Ik vind dat echt ongehoord. 4000 euro betalen voor een fiets en dan eenheidsworst in je maag gesplitst krijgen.
Daarnaast worden schijven je opgedrongen en een endurance geometrie is ook zo'n dingetje. Alsof iedereen last van zijn rust heeft of zo
En vroeger bestond er zwaartekracht en produceerden merken lichtgewicht fietsen. Tegenwoordig lijkt niemand daar meer aandacht aan te spenderen. Trek durft nu fietsen van 9kg lichtgewicht te noemen. 10 jaar geleden hadden we ze vierkant in hun gezicht uitgelachen.
Het is inderdaad zo dat deze racer ongeveer 10 jaar geleden ook al zo werd geproduceerd, dus echt 'vernieuwend 'is het idd allemaal niet. Maar niet elke vernieuwing die heeft plaats gevonden is ook echt beter. Of lost een probleem op je daadwerkelijk zelf ervaarde. Schijven is daar een voorbeeld van. Endurance ook. Marketeers praatten je allerlei onzin aan, en hebben dan ook nog eens de oplossing voor je klaar liggen. Deze zouden we eigenlijk als regel in de velominati moeten opnemen. Geloof nooit iets wat marketeers uitkramen, en ook niet in facebook of andere onzin media.
Ik wilde een lichtgewicht racer voor een nog enigszins acceptabele prijs. De oude carbon racer was 13 jaar oud en de verf bladderde eraf. Het was gewoon tijd voor iets nieuws. Schijven vielen dan ook af. Te duur, te zwaar en die betere rem eigenschappen, daar geloof ik niet zo heel vaal van. Endurance viel ook af, ik heb geen last van mijn rug. En ik wilde zelf ook wat te kiezen hebben op een bedrag van een paar duizend euro. Zo ongeveer de hele fietsen industrie viel hiermee af. Dus zelf in China gaan bestellen, of op zoek maar een merk die dat voor me doet en ook garantie levert volgens Europese voorwaarden. Zodoende, een Origine
over de keuzes:
- Er gaan nog een paar spacers verdwijnen,
- De wielen zijn laag omdat hoge velgen wellicht iets mooier zijn maar lichtgewicht en betaalbare hoge velgen bestaan niet.
- De kabelloop is inderdaad niet de mooiste. Volledig weggewerkt via het balhoofd is natuurlijk mooier, maar ik heb geen zin de technische malaise van een kabeltje vervangen die daar ook bij hoort. En het is me domweg ook te duur.
- En schijven zijn dure, zware remmen die ons door de fietsen industrie worden opgedrongen. Dat was ooit een oplossing voor remmen in de regen met carbon velgranden. Maar ik heb helemaal geen carbon velgrand en als het onweert in de bergen, dan ga ik wel even schuilen. Ik ben geen prof
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 11:31
door csteenbe
@Rob74, volledig met je eens!
Schijfremmen horen niet op een racefiets. Kabels netjes gelegd is best mooi en door balhoofd of stuurpen is soms vragen om ellende.
Maar zo zijn er nog meer technische "verbeteringen" door de industrie waar ik vraag tekens bij zet, maar ja je moet iets verkopen.
Racefietsen van 9kg lachwekkend
Overigens mooi frame, componenten niet geheel mijn smaak maar dat mag jou pret niet drukken.
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 13:04
door Ernie C.
Een makkelijk te onderhouden fiets waarvoor de reserveonderdelen nog in de lengte der dagen beschikbaar zijn is misschien wel weer vernieuwender dan zo'n moderne wegwerpfiets.
9kg haal ik ook met mijn stalen fiets als ik het Brooks Cambium zadel inruil voor een lichter exemplaar. Dan praten we over techniek van 25 jaar geleden.
Re: Origine cycling
Geplaatst: 12 nov 2021 13:15
door daniel1975
Iemand die nog een mooie 55cm Dogma 65.x in de aanbieding heeft?
Past (voor mij!) precies in dit straatje: mooi, tijdloos, velgrem, etc.
Ik snap de keuzes van Rob wel, al zal ook bij mij ooit echt wel een schijfremfiets komen. OPEN MIN.D vind ik bijv wel een mooie kruising tussen klassiek frame en schijven.