Hoe dan ook, in het hydraulische systeem kan een luchtbel op een ongewenste plek terecht komen, bij het op de kop zetten van de fiets.
Verder vind ik de eerder genoemde tip om de ketting op het 3e of 4e tandwiel te zetten wel een hele goede.
Gouden tip(s) gevraagd voor terugplaatsen achterwiel met schijfrem
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Tip 1 pas ik nu ook toe en werkt perfect.iroelho schreef: ↑01 nov 2021 15:26 2 aanvullende tips die ik online nog vond, en voor mij goed werken:
- buitenband pas oppompen nadat je het wiel er terug hebt ingestoken. Daardoor heb je iets meer manoeuvreerruimte
- ketting achter niet op het kleinste tandwiel leggen, maar op het 3e/4e kleinste kransje. Dan staat de achterderailleur net wat beter om het de schijfrem makkelijker tussen de remblokjes te krijgen.
Doe er jullie voordeel mee
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Ik monteer van alles met fietsen en hydrolische schijfremmen op de kop en luchtbellen zijn nauwelijks een probleem in de praktijk. Als er al lucht in de leiding komt, dan loopt die luchtbel ook weer terug in zijn reservoir als de fiets weer rechtop staat. Paar keer rem inknijpen als ie weer rechtop staat is voldoende.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik zet mijn schijfremfietsen altijd op zijn kop bij onderhoud. Dat doe ik al jaren en dit leidt tot op heden niet tot problemen. Hrt achterwiel terugsteken vraagt idd wat handigheid:
- fiets op zijn kop
- ketting op kleinste kransje
- met één hand het wiel vasthouden, met de andere de steekas
- mikken en kijken of de steekas precies recht voor het schroefdraad zit en draaien maar
(ja ik heb lange armen)
- fiets op zijn kop
- ketting op kleinste kransje
- met één hand het wiel vasthouden, met de andere de steekas
- mikken en kijken of de steekas precies recht voor het schroefdraad zit en draaien maar
(ja ik heb lange armen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het hangt ook sterk van je frame ontwerp af.
Ik heb bv een foil, daar slinger je letterlijk zo het wiel in. Dat kan ik blind.
Cervelo S5 ook redelijk makkelijk.
Maar mijn MTB ondanks dat ik de derrie volledig naar achter kan zetten gaat veel lastiger.
Ik heb bv een foil, daar slinger je letterlijk zo het wiel in. Dat kan ik blind.
Cervelo S5 ook redelijk makkelijk.
Maar mijn MTB ondanks dat ik de derrie volledig naar achter kan zetten gaat veel lastiger.
Ketting voor even van het tandwiel afhalen en slap laten hangen. Dan gaat de derailleur een stuk makkelijker naar achter tijdens het monteren en kun je doordat er geen spanning op de ketting staat een stuk makkelijker de schijf tussen de blokjes mikken..
Nog even over de fiets op zijn "kop" zetten. Ik vind het een uitkomst en al helemaal met een fiets met schijfremmen. en of het nou wel "smoel" heeft of niet, het interesseert me geen reet. Ja, er kan lucht in de remleiding komen maar dat is een zeldzaamheid. En als het al eens gebeurt dat ik een lekke band heb, het komt zelden voor met mijn Schwalbe Durano's plus, dan zet ik hem gewoon op zijn kop en accepteer het "risico" dat er dan mogelijk wat lucht in de remleiding komt. Dat haal ik er dan thuis wel weer uit, die enkele keer dat ik lek rij..... ik zou echt niet weten hoe ik in mijn eentje het achterwiel er weer in krijg met een schijf. Al zo vaak geprobeerd, het zweet breekt me uit. En zadeltasjes op een racefiets, een pompje op je frame, gewoon lekker doen! Doe wat je zelf wilt.